V extrémních případech některé obce, zejména malé, zastavily už celý svůj majetek. Bude stát takové případy řešit? ODPOVĚĎ: Hospodaření je záležitostí především měst a obcí. V ČR bankrot města či obce jako právní institut neexistuje. Nemůžeme připustit, aby stát v principu řešil za obce jejich...
V extrémních případech některé obce, zejména malé, zastavily už celý svůj majetek. Bude stát takové případy řešit?
ODPOVĚĎ: Hospodaření je záležitostí především měst a obcí. V ČR bankrot města či obce jako právní institut neexistuje. Nemůžeme připustit, aby stát v principu řešil za obce jejich problémy - pokud nejde o problémy, které obce nemohly předvídat a které přesahují jejich možnosti, jako například živelní pohromy.
Pokud jsme v roce 1993 při tvorbě nové Ústavy ČR, přesněji řečeno revizi Ústavy a poté inkorporaci do právního řádu, připustili zcela mimořádnou míru autonomie obcí, která není obvyklá v zahraničí, a jejich plnou ekonomickou samostatnost, pak s tím ruku v ruce stojí také odpovědnost.
Pokud by stát měl systémově řešit finanční problémy obcí, pak by také musel mít možnost přímo ovlivňovat jejich rozpočty, tak jak je tomu v celé řadě zemí západní Evropy. To by pak ale předpokládalo změnu Ústavy ČR.
Doc. Ing. PAVEL MERTLÍK, CSc.,
ministr financí