01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Hospodaření obcí za první pololetí

Hospodaření obcí za první pololetí Návrh rozpočtu obcí a krajů na rok 2001 je koncipován jako schodkový (deficit je rozpočtován pouze u obcí), a to ve výši 8,1 mld. Kč. Na základě posouzení současného stavu finančního hospodaření obcí (s ohledem k vývoji daňových příjmů) lze předpokládat, že výše...

Hospodaření obcí za první pololetí

Návrh rozpočtu obcí a krajů na rok 2001 je koncipován jako schodkový (deficit je rozpočtován pouze u obcí), a to ve výši 8,1 mld. Kč. Na základě posouzení současného stavu finančního hospodaření obcí (s ohledem k vývoji daňových příjmů) lze předpokládat, že výše deficitního hospodaření u obcí na konci roku bude odpovídat predikci.

Územní samosprávné celky (ÚSC) jsou tvořeny rozpočty obcí a nově rozpočty krajů. Kraje, obce a dobrovolné svazky obcí (DSO) získaly v 1. pololetí do svých rozpočtů 85,0 mld. Kč (plnění rozpočtu na 46,6 %). Obce a DSO (dále jen obce) se na celkových příjmech podílely 97,4 %. Vlastní příjmy byly rozpočtovány pouze u obcí. Krajům nejsou pro rok 2001 zákonem o rozpočtovém určení daní svěřeny žádné podíly na celostátních výnosech daňových příjmů a získávají pouze dotace ze státního rozpočtu. Ostatní příjmy a výdaje jim postupně delimitují jednotlivé ústřední orgány v průběhu roku 2001 (viz článek v příloze "Náš kraj", str. VII "Hospodaření krajů v 1. pololetí").

Celkové výdaje (ÚSC) byly čerpány ve výši 87,9 mld. Kč (plnění na 46,1 %). Obce se na nich podílejí 98 %. Kraje a obce skončily své hospodaření v 1. pololetí převahou výdajů nad příjmy ve výši 2,9 mld. Kč. Kraje vykazují přebytek 0,5 mld. Kč, obce schodek ve výši 3,4 mld. Kč. Na bankovních účtech obcí ke konci sledovaného období je 33,2 mld. Kč, krajů 0,5 mld. Kč.

Hodnocení plnění příjmů a výdajů krajů a obcí za 1. pololetí 2001 proběhne samostatně. Rozbor hospodaření obcí je proveden ve srovnání s rokem 2000 a k upravenému rozpočtu, u hospodaření krajů je analyzována dosažená skutečnost.

Celkové příjmy obcí dosáhly ke konci sledovaného období 82,7 mld. Kč, což je o 12 mld. Kč více proti srovnatelnému období předchozího roku.

Základním zdrojem jsou daňové příjmy, (téměř 47 % celkových příjmů obcí). Nedaňové příjmy se podílejí na příjmech obcí 14 % a kapitálové příjmy 5,1 %. Vlastní příjmy tvoří dvě třetiny rozpočtu obcí. Přijaté státní dotace se na celkových příjmech podílejí zhruba 30 %.

Daňové příjmy

Daňové příjmy obcí vykazují k 30. červnu objem 38,7 mld. Kč (41,8 % schváleného rozpočtu). Protože většina daňových příjmů obcí jsou sdílené daně se státním rozpočtem, jejich nižší plnění je způsobeno celkovým nižším plněním daní v polovině roku 2001. Podíl daňových příjmů na celkových příjmech činí téměř 47 % a představuje pokles proti roku minulému o 6 %. I přes tuto skutečnost obce vykázaly ve srovnání se stejným obdobím roku 2000 meziroční přírůstek daňových příjmů o 4 %, v absolutním vyjádření 1,5 mld. Kč.

Daň z příjmů fyzických osob dosáhla ke konci sledovaného období výše 11,8 mld. Kč (42,4 % celoročního rozpočtovaného objemu). Daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků činila ke konci června 7,6 mld. Kč (plnění na 46,9 %). Na účty obcí bylo ale převedeno 7,1 mld. Kč, rozdíl 0,5 mld. Kč představuje doplatek minulého roku. Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti je vykazována v účetnictví obcí v objemu 3,5 mld. Kč (plnění na 35,0 %). Proti roku 2000 se výnos daně snížil o 2,5 mld. Kč. Na účty obcí bylo převedeno od počátku roku pouze 2,5 mld. Kč, rozdíl 1,0 mld. Kč je doplatek minulého roku. Daň z příjmů fyzických osob z kapitálových výnosů zahrnuje daně z úroků, dividend a jiných kapitálových výnosů a daně z jiných příjmů vybírané srážkou podle zvláštní sazby, nelze-li je oddělit od inkasa daně z kapitálových výnosů. V 1. pololetí získaly obce příjmy z této daně 0,7 mld. Kč.

Daň z příjmů právnických osob byla zaúčtována u obcí v objemu 5,1 mld. Kč, což je ve srovnání s pololetím roku 2000 o 1,0 mld. Kč více. Na účty obcí bylo převedeno 4,7 mld. Kč, 0,4 mld. Kč činí doplatek minulého roku. Výnos daně z příjmů právnických osob za obce, kde poplatníkem je obec, činí 4,6 mld. Kč (plnění rozpočtu na 67,5 %). Jedná se o podnikatelské aktivity obcí, kdy obce jsou plátci daně, daň neodvádějí, pouze ji promítají ve svém účetnictví.

Novou daní pro obce je daň z přidané hodnoty, která je sdílenou daní obcí a státního rozpočtu. Obce získaly do svých rozpočtů 13 mld. Kč (36,8 % schváleného rozpočtu). Výnos daně z nemovitostí je v podstatě na úrovni pololetí minulého roku a ani v porovnání s lety minulými nevykazuje žádných výrazných změn. Obce zaúčtovaly do svých příjmů 1,3 mld. Kč (31 % rozpočtu). Rychlejší plnění této příjmové položky se jako každoročně očekává ve 3. čtvrtletí, kdy budou zpracována všechna daňová přiznání.

Součástí daňových příjmů jsou správní poplatky (provoz kasin, hracích automatů, emise dluhopisů, provozování vybraných živností). Na těchto poplatcích bylo vybráno 0,7 mld. Kč (na úrovni roku 2000).

Do daňových příjmů jsou zahrnuty i poplatky za znečišťování životního prostředí, které představují povinnou platbu za využívání přírodních zdrojů. Plnění ve výši 0,9 mld. Kč představuje trojnásobek příjmů proti srovnatelnému období roku 2000. Tato skutečnost je ovlivněna tím, že do této položky byl zahrnut poplatek za komunální odpad, ale pouze v tom případě, že obec upravila svou vyhláškou podmínky sběru a svozu komunálního odpadu.

Položka ostatní daně a poplatky z vybraných činností a služeb zahrnuje především místní daně a poplatky uvalené za účelem zdanění (často i regulace) určité aktivity či vyjadřující místní specifikum. Plnění ve výši 1,1 mld Kč znamená srovnatelné plnění těchto příjmů s pololetím roku minulého.

Nedaňové příjmy

Nedaňové příjmy dosáhly ke konci června výše 11,6 mld. Kč a proti roku 2000 poklesly o 0,9 mld. Kč, tj. o 7,3%.

Objemově nejvýznamnější položkou jsou příjmy z vlastní činnosti, které dosáhly výše 3,8 mld. Kč, ale proti roku 2000 se snížily o 0,8 mld. Kč. Tato položka zahrnuje příjmy spojené s poskytováním veřejných služeb, za které je inkasován určitý poplatek (např. příjmy za úhrady příspěvku rodičů na částečnou úhradu neinvestičních nákladů při pobytu dětí v jeslích, mateřských školách, uměleckých školách, školních družinách, klubech, inkaso korunového poplatku při filmových projekcích v kinech, příjmy úhrad od občanů za sběr a svoz komunálního odpadu, pokud obec podmínky sběru a svozu neupravila vyhláškou).

Výnos příjmů z pronájmu majetku se snížil proti srovnatelnému období roku 2000 o 0,4 mld. Kč a dosáhl 3,7 mld. Kč. Na příjmech z úroků bylo inkasováno 1,0 mld. Kč, proti pololetí roku 2000 se jedná o mírný růst. Vývoj této položky je spojen s kapitálovými příjmy, zejména s finančními operacemi obcí na kapitálovém trhu. Příjmy z prodeje neinvestičního majetku a ostatní nedaňové příjmy dosáhly 1,8 mld. Kč a proti srovnatelnému období roku 2000 se zvýšily o 0,2 mld. Kč (patří sem příjmy z prodeje neinvestičního majetku, přijaté neinvestiční dary, pojistné náhrady a z úhrad vydobývaného prostoru a z vydobytých vyhrazených nerostů).

Kapitálové příjmy

Podíl kapitálových příjmů na celkových příjmech činí v 1. pololetí 5,1 %, což představuje pokles proti předcházejícím letům. Mimořádně vysoké kapitálové příjmy dosažené v letech 1999 a 2000 byly způsobeny obchodováním obcí s akcionářskými právy energetických a plynárenských společností. V roce 2001 již nelze s takovými výnosy počítat, protože převážnou část hlasovacích práv k akciím již obce převedly na jiné subjekty. Kapitálové příjmy obcí činily ke konci června 4,3 mld. Kč (43,0 % upraveného rozpočtu). Tři čtvrtiny kapitálových příjmů tvoří příjmy z prodeje investičního majetku a proti minulému období se tato položka snížila o 0,4 mld Kč.

Vlastní příjmy obcí se na celkových příjmech podílejí 65,9 %, což je zhruba o 15 % méně než v pololetí roku 2000. Nižší podíl je způsoben nižším plněním daňových a kapitálových příjmů.

Dotace

V celkových příjmech obcí jsou zahrnuty dotace ze státního rozpočtu ve výši 23,4 mld. Kč a ze státních fondů ve výši 1,0 mld. Kč. Kromě toho obce zapojily prostředky z vlastních účelových fondů ve výši 3,8 mld. Kč. Podíl transferů ze státního rozpočtu a ze státních fondů na celkových příjmech činil 29,5 % (výrazný růst podílu o 14 % proti roku 2000).

Soubor státních dotací zahrnutý ve finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí je v převážné míře určen na částečnou úhradu neinvestičních výdajů ve školství, zdravotnictví, ústavech sociální péče, domovech důchodců, na dopravní obslužnost území (magistrátní města), a to na silniční a nově na železniční dopravu, na výkon státní správy v přenesené působnosti obcí a na úhradu neinvestičních výdajů pro jednotky sborů dobrovolných hasičů. K těmto dotacím patří i transfery prostředků na sociální dávky vyplácené obcemi (pro občany sociálně potřebné a zdravotně postižené).

Patří sem i transfery prostředků na odbory školství magistrátních úřadů. Jedná se o finanční zabezpečení pracovníků převedených k 1. lednu 2001 ze školských úřadů na odbory školství magistrátů měst Plzně, Brna, Ostravy a hl. m. Prahy s působností okresního úřadu v rámci realizace první fáze reformy veřejné správy.

Ze schváleného objemu dotací v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k obcím ve výši 15,6 mld. Kč bylo k 30. červnu uvolněno téměř 51 %.

Druhý blok dotací jsou dotace investiční i neinvestiční. Jedná se o dotace na pozemkové úpravy, na strategii prevence kriminality na místní úrovni, na sčítání lidu, bytů a domů, na integraci romské komunity a podporu romských žáků, protiradonová opatření, refundaci příspěvků pro azylanty, na řešení restitucí budov obecních úřadů a na krytí provozních nákladů škol. Celkem obce přijaly do svých pokladen 0,2 mld. Kč.

Z kapitoly Veřejné pokladní správy (VPS) byly uvolněny též prostředky na individuální investiční dotace pro školská zařízení zřizovaná obcemi. Celkem obce přijaly do svých rozpočtů ke konci června 0,4 mld. korun.

Do obecních pokladen plynou i dotace poskytované přímo z rozpočtu jednotlivých kapitol státního rozpočtu. Ministerstvo pro místní rozvoj uvolnilo obcím 0,7 mld. Kč především v rámci programu "Výstavba nájemních bytů a technické infrastruktury ve vlastnictví obcí" a programu "Výstavba a technická obnova DPS". Ministerstvo práce a sociálních věcí poskytlo 0,5 mld. Kč na aktivní politiku zaměstnanosti a pořízení a technickou obnovu investičního majetku ÚSP.

Největší objem prostředků poskytlo obcím Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zejména jako přímé náklady na vzdělávání a dotace na soukromé a církevní školy v celkové výši 13,2 mld. Kč. Z rozpočtů ústředních orgánů státní správy byly poskytnuty finanční prostředky v celkové výši 14,9 mld. Kč.

Další zdroj příjmů některých obcí představují transfery ze státních fondů. Státní fond životního prostředí poskytl během 1. pololetí dotace ve výši 0,6 mld. Kč a půjčky ve výši 0,3 mld Kč, které obce použily na výstavbu kanalizací, vodovodů, plynofikaci a čistíren odpadních vod. Ze Státního fondu rozvoje bydlení byly obcím poskytnuty účelové dotace na výstavbu obecních nájemních bytů a na výstavbu bytů v DPS ve výši 0,3 mld Kč, zatím nepatrné prostředky získaly i ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu a obnovu silniční sítě statutárních měst a ze Státního fondu kinematografie na technický rozvoj a modernizaci kin.

Běžné výdaje

Celkové výdaje obcí v 1. pololetí dosáhly 46,1 % rozpočtu na rok 2001 upraveného o metodické změny související s realizací první etapy reformy veřejné správy.

Běžné výdaje tvoří 76,1 % celkových výdajů. K 30. červnu dosáhly objemu 65,6 mld. Kč (plnění na 52,2 %). Téměř třetinu běžných výdajů tvořily příspěvky příspěvkovým organizacím. Druhou největší položkou, která tvořila 22,1 % běžných výdajů nezbytných pro chod obcí a jejich organizací, byl nákup vody, paliv, energie, služeb apod. V porovnání s předchozími lety je patrné, že čerpání finančních prostředků pro tyto účely zatím stagnuje. Neinvestiční transfery obyvatelstvu, zejména sociální dávky, dosáhly v 1. pololetí u obcí 5,1 mld. Kč (ve stejném období roku 2000 - 5 mld. Kč). V čerpání sociálních dávek vyplácených obcemi zatím nedochází ke změnám.

Jedním ze zdrojů čerpání běžných výdajů byla dotace v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k obcím, kdy obce přijaly do svých příjmů ke konci 1. pololetí asi 8 mld. Kč. Její součástí byly dotace na sociální dávky, na výkon státní správy, příspěvek na jednoho žáka mateřské a základní školy, na jednotky sboru dobrovolných hasičů a na dopravní obslužnost. Byly v ní rovněž zahrnuty příspěvky na jedno lůžko ve vybraných zdravotnických zařízeních a na jedno místo v domovech důchodců a v ústavech sociální péče.

Dalším zdrojem financování běžných výdajů byly neinvestiční dotace poskytnuté ze státního rozpočtu a ze státních fondů.

V položce běžné výdaje se promítly výdaje na pozemkové úpravy, na dopravní obslužnost, na financování prevence kriminality a drog, na protidrogovou politiku, na integraci romské komunity, na nájemné krajských úřadů apod.

Kapitálové výdaje

Kapitálové výdaje obcí se podílely na celkových výdajích ve výši 23,9 %. Jejich úhrnný objem dosáhl ve sledovaném období 20,6 mld. Kč. Zdrojem financování kapitálových výdajů jsou i dotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů. Jedná se zejména o dotace na výstavbu a technickou obnovu školských a zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče, na výstavbu nájemních bytů, na akce související s ochranou životního prostředí a na výstavbu a obnovu silniční sítě.

Většinu kapitálových výdajů financovaly obce ze svých zdrojů, z těchto prostředků realizovaly investiční akce související především s jejich infrastrukturou a s rozvojem bytové výstavby.

Údaje o zadluženosti budou k dispozici z celoročních podkladů. Ke konci 1. pololetí 2001 emitovalo hl. město Praha komunální obligace v celkovém objemu 5 mld. Kč.

Dagmar Nádvorníková,

vedoucí oddělení analýzy

odboru územních rozpočtů

MF ČR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down