Hospodaření za první pololetí Od 1. ledna 2001 vykonávají kraje jim svěřené působnosti na úseku výkonu státní správy. Je na ně postupně převáděn majetek státu na základě zákona č. 157/2000 Sb. (Pozn. redakce: v článku navazujícím na příspěvek o hospodaření obcí na str. 7, uvádíme údaje o...
Hospodaření za první pololetí
Od 1. ledna 2001 vykonávají kraje jim svěřené působnosti na úseku výkonu státní správy. Je na ně postupně převáděn majetek státu na základě zákona č. 157/2000 Sb. (Pozn. redakce: v článku navazujícím na příspěvek o hospodaření obcí na str. 7, uvádíme údaje o hospodaření rozpočtů krajů za 1. pololetí tohoto roku.)
Ke konci 1. pololetí 2001 bylo převedeno na kraje 851 škol a školských zařízení z 31 okresních úřadů, 6 ústavů sociální péče z Ministerstva práce a sociálních věcí, 1 zdravotnické zařízení z Ministerstva zdravotnictví, 23 kulturních zařízení z Ministerstva kultury (státní vědecké knihovny, regionální galerie).
Hlavním zdrojem příjmů krajů jsou dotace v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů. Jsou to účelové dotace na krajská zastupitelstva (173,7 mil. Kč) a dotace na krajské úřady (729,3 mil. Kč).
Dotace na zastupitelstva zahrnují celkové roční běžné výdaje (odměny uvolněným i neuvolněným zastupitelům, zákonné odvody a pojištění a ostatní provozní výdaje jako cestovné, poplatky za telefony, poplatky za elektrickou a jinou energii apod.) a prostředky na dokončení vybavení kanceláří a zasedacích místností.
Dotace na krajské úřady jsou určeny především na platy zaměstnanců, na povinné odvody na zdravotní a sociální pojištění, provozní výdaje na energie, cestovné, služby spojů, opravy a udržování a spotřebu materiálu. K 30. červnu byly na tyto účely uvolněny finanční prostředky ve výši 463,8 mil. Kč, tj. 51,4 %.
Z kapitoly Všeobecná pokladní správa byly poskytnuty další účelové dotace na výstavbu a technickou obnovu školských zařízení, na úhradu nájemného a na protidrogovou politiku.
Kromě toho byly v 1. pololetí převedeny do rozpočtu krajů (bez hl. m. Prahy) další účelové dotace z rozpočtů kapitol resortů, především z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Neinvestiční účelové dotace činily necelé 3,0 mld. Kč a byly určeny především na přímé náklady škol (platy, odvody do fondů, výdaje na učební pomůcky a školní potřeby a výdaje na další vzdělávání pedagogických pracovníků a služby). Investiční dotace ve výši 0,1 mld. Kč byla směrována na výstavbu a obnovu budov a staveb středních škol.
Z Ministerstva vnitra získaly kraje 17,5 mil. Kč na reformu veřejné správy a z Ministerstva kultury 6,7 mil. Kč na převod majetku státu na kraje podle zákona č. 157/2000 Sb.
Celkové příjmy krajů činily ke konci prvního pololetí 3,8 mld. Kč (z toho účelové dotace s výjimkou hl. m. Prahy ze státního rozpočtu ve výši 3,1 mld. Kč - viz tabulka). U ostatních příjmových položek kraje vykazují zatím velice nízké hodnoty, jedná se zejména o správní poplatky a příjmy z úroků.
Celkové výdaje byly čerpány ve výši 3,3 mld. Kč a téměř celá dosažená částka se promítá v běžných výdajích v položce příspěvky příspěvkovým organizacím v odvětví školství a kultury. Kraje skončily své hospodaření v 1. pololetí roku 2001 převahou příjmů nad výdaji ve výši 0,5 mld. Kč, tyto finanční prostředky vykazují na bankovních účtech. Všechny s výjimkou Jihočeského kraje mají na rok 2001 schválené rozpočty.
Magistrát hlavního města Prahy přijal do svých příjmů další účelové prostředky ve výši 0,2 mld. Kč, které vyplývají z jeho nového postavení jako kraje v rámci postupné realizace reformy veřejné správy. Jedná se zejména o finanční prostředky potřebné na provoz zařízení převedených z působnosti Ministerstva školství a na úhradu mezd pracovníků krajského úřadu.
Dagmar Nádvorníková,
vedoucí oddělení analýzy
odboru financování územních rozpočtů
Ministerstva financí
ÚČELOVÉ DOTACE KE KONCI I. POLOLETÍ
(v mil. Kč)
Kapitola
Ministerstvo vnitra
Reforma veř. správy 4,6 1,2 3,6 2,5 0,5 5,1 17,5
MV celkem 4,6 0 0 0 0 1,2 3,6 2,5 0 0 0,5 0 5,1 17,5
Min. škol., mládeže a těl.
Program sociální prevence
a prevence kriminality 0,2 0,1 0,1 0,2 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 1,1
Přímé náklady na vzdělávání
- kraje (přechodné období) 147,9 147,9
Přímé náklady na vzdělávání
- kraje 184,2 254,1 127,0 148,5 131,0 456,9 189,5 177,1 336,8 2 005,1
Provozní náklady 127,7 20,1 184,7 82,6 18,5 12,0 19,1 14,3 13,6 52,7 20,3 19 ,3 38,7 623,6
- kraje
Dotace pro soukromé školy
(přechodné období) 10,1 10,1
Dotace pro soukromé školy 13,7 12,5 41,8 10,0 10,7 21,9 110,6
Dotace pro církevní školy 3,3 6,0 1,5 9,0 2,0 30,4 6,8 1,6 6,9 67,5
Program protidrogové polit. 0,1 0,1 0,2
Soutěže 0,5 0,5
Výstavba a obnova budov
a staveb středních škol -
investice 48,8 48,8
MŠMT celkem 128,0 221,4 444,9 82,7 176,7 189,3 189,2 145,4 15,7 582,3 226,7 208,8 404,3 3 015,4
Ministerstvo kultury
Převod majetku státu na kraje
podle zák. č. 157/2000 Sb. 1,7 1,9 3,1 6,7
MK celkem 1,7 0 0 0 1,9 0 0 0 03,1 0 0 0 6,7
Všeobecná pokladní správa
ÚD na protidrogovou politiku 0,1 0,1
Účelové neinvestiční dotace
krajům 0,6 0,7 0,2 2,4 2,8 1,0 0,7 1,0 0,4 9,8
Výstavba a tech. obnova
školských zařízení v půs. obcí 7,2 7,2
VPS celkem 0 0,7 0 0 0,7 0,2 2,4 2,8 1,0 0,7 8,2 0 0,4 17,1
Transfery celkem 134,3 222,1 444,9 82,7 179,3 190,7 195,2 150,7 16,7 586,1 2 35,4 208,8 409,8 3 056,7