Zajímavou technickou novinku je možné vidět na hradeckém terminálu městské hromadné dopravy. Na nástupišti A1 bylo instalováno k provozním testům zařízení pro rychlodobíjení elektrobusů. Testování stanice poskytne užitečné zkušenosti pro záměr dopravního podniku zvýšit podíl emisně čisté dopravy. Výhledově by do svého vozového parku dopravce rád zařadil elektrobusy jako náhradu za dosluhující autobusy s naftovým pohonem. Další bezemisní druh dopravy - trolejbusová - by se měla dočkat rozšíření do nových lokalit.
Po provozních zkouškách a schválení drážním úřadem zahájí dopravní podnik testovací provoz této nabíjecí stanice na elektrobusu typu SOR EBN 11, který je do hradecké MHD zapojen od letošního února. Nabíjecí stojan s označením RNS 10, jehož výrobcem je RAIL ELECTRONICS CZ, je zařízení sloužící k rychlodobíjení elektrobusů SOR. Zařízení je konstruováno pro rychlé zvýšení energie akumulátoru za velmi krátkou dobu. „Výpočty zatím ukazují, že bude možné za 15 minut dobíjení dojezd vozidla prodloužit zhruba o 40 procent. Teoretické poznatky je však nutné ověřit provozem takového zařízení v praxi,“ vysvětluje dopravně-technický náměstek ředitele společnosti Vladimír Pejřil. Použití rychlodobíjecího stojanu nenahrazuje pomalé dobíjení, při kterém jsou balancovány jednotlivé články akumulátoru. Pomalým dobíjením prochází elektrobus v zázemí podniku po skončení směny a trvá zhruba pět až šest hodin.
„Propojení s vozem se provádí prostřednictvím hydraulického manipulátoru s vyhledávacím zařízením, který zasune konektor do speciálního dílu na střeše elektrobusu. Toto připojení je prováděno bezobslužně, obsluha musí pouze přistavit vozidlo na stanovené místo a připojení již probíhá automaticky,“ vysvětluje způsob připojení vozu k nabíjecí stanici vedoucí marketingu dopravního podniku František Meduna a doplňuje, že druhá - nouzová - možnost propojení je manuální připojení třímetrovým kabelem s konektorem.
Dopravní podnik města Hradce Králové by rád zvýšil podíl elektrické, tedy emisně čisté dopravy, na celkovém objemu kilometrů odjetých vozidly MHD a testování jednoho z možných způsobů či typů nabíjecí stanice je proto cennou zkušeností. Do budoucna by k tomuto plánu rád přispěl náhradou 23 vyřazených naftových autobusů za stejný počet elektrobusů. Pro zvýšení podílu elektrické dopravy přidává i další záměr, a to zavedení trolejbusové dopravy na Moravské Předměstí výstavbou nové trolejbusové trati od Brněnské ulice po konečnou Pod Strání. „Zmíněné projekty jsou před vyhlášením výběrového řízení na zpracovatele žádostí o dotaci a administraci jednotlivých projektů po dobu jejich trvání,“ informuje Vladimír Pejřil.
Elektrobusy v královéhradecké MHD
V současnosti se tedy na linkách hradecké MHD mohou cestující setkat už se třemi elektrobusy. Elektrobus SOR EBN 11 z dílen společnosti SOR Libchavy je součástí vozového parku od letošního února. Další vůz z produkce společnost SOR Libchavy - SOR EBN 9,5 - dopravní podnik provozuje již od září roku 2013. Od října 2014 je na linky MHD nasazován také dvanáctimetrový dvounápravový elektrobus Škoda Perun Škody Electric.
Funkce, které bude zařízení zajišťovat:
1. Komunikace mezi elektrobusem a nabíjecí stanicí.
Nabíjecí stanice i elektrobus jsou vybaveny bezdrátovým komunikačním modulem, který zajistí propojení nabíjecí stanice a elektrobusu. K bezdrátovému propojení dojde ještě před připojením konektoru. Tím je umožněna koordinace procesu propojování
2. Kontrola přítomnosti napájecího napětí 600V DC.
Nabíjecí stanice nepřetržitě kontroluje přítomnost napájecího napětí 600V DC.
3. Stabilizace dobíjecího napětí pro elektrobus.
4. Trvalá kontrola propojení zemního spojení mezi elektrobusem a nabíjecí stanicí.
5. Zajištění bezpečného připojení a rozpojení konektoru.
6. Napájení pomocných obvodů.
7. Možnost napájení trolejové sítě z akumulátorů elektrobusu.
Provádí se prostřednictvím měniče elektrobusu, který přes dobíjecí konektor dobíjecí stanice může napájet nouzově úsek troleje, spojený s dobíjecí stanicí.*
TZ