Městská společnost Pražské služby se připravuje na elektrickou budoucnost a plnění závazků, vyplývajících z Klimatického plánu hlavního města. Firma otestovala v centru metropole elektrický samosběrný vůz značky RAVO 5 eSeries. Ten by mohl v budoucnu doplnit stávající flotilu bezemisní techniky Pražských služeb.
Tisková zpráva Pražských služeb pod názvem Úklid v Praze funguje na baterky! poukazuje na to, že v hlavním městě přechod na bateriový pohon u menších vozů a techniky už probíhá. Elektrifikace samosběrů však představuje samostatnou výzvu. Tyto stroje totiž plní nezastupitelnou roli při čištění a údržbě silnic. „Testování posunulo úvahy o elektrifikaci vyšší hmotnostní kategorie vozů. Technicky vzato jde o logickou evoluci komunální techniky. Její elektrifikace začala u malé techniky, pokračovala chodníkovými zametacími vozy, osobními automobily a vyvrcholí u velkých nákladních vozů. Testování potvrzuje naši snahu plnit závazky plynoucí z Klimatického plánu hl. m. Prahy 2020-30,“ prohlásil František Hodan, ředitel Závodu Úklid a čištění komunikací.
Takový samosběr by skutečně nebyl prvním elektrickým vozem v arzenálu společnosti. Pražské služby začaly s elektrifikací před lety, když nakoupily 25 elektrických vysavačů Glutton. "Ty o několik let později doplnily chodníkové zametací stroje Bucher Citycat 2020 ev a Green machines, které brázdí ulice metropole od roku 2018. Primárně pro historické centrum metropole a blízké okolí," připomněl mluvčí společnosti Alexandr Komarnický a dodal: „Lokální emise jsou palčivým problémem měst, proto je potřeba využívat všechny cesty k jejich snižování. To bateriové stroje umožňují. Bonusem je i výrazně nižší hluková zátěž.“
Z toho důvodu baterie pomalu vytlačují fosilní paliva i v pracovním arzenálu. Společnost má 13 plotostřihů, 10 elektrických motorových pil, 10 fukarů a 13 křovinořezů. „Za zmínku stojí i náš inovativní přístup k rozšiřování vozového parku o elektrokola, elektrické skútry a samozřejmě o elektromobily. Ty se objevují ve vybraných provozech. Zaměstnanci tak mají možnost lépe kontrolovat čistotu ulic,“ konstatoval ředitel František Hodan.
Ačkoli technologie kráčí mílovými kroky kupředu, stále lzena elektrické vozy pohlížet jako na relativní novinku. Tomu odpovídá i cenovka, zatím vyšší než za konvenční techniku. Pořizovací cenu však kompenzují nižší provozní náklady. A to až o 75 %, jak potvrdil provoz stávající elektrické flotily. „V dalších letech počítáme s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, úklid stanovišť separovaného odpadu a další postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel, pohybujících se zejména v centru metropole,“ vysvětlil mluvčí společnosti Alexandr Komarnický.
Pražské služby jsou v tuzemsku lídrem v elektrifikaci svého vozového parku. Hlavní město ČR se tak řadí po bok Barcelony, Říma, Paříže nebo Amsterdamu, kde totožné bateriové stroje již pracují a pomáhají bojovat s klimatickou změnou. Ekologická verze tohoto typu stroje by mohla být v budoucnu žádoucí. Proto se firma snaží mít co nejlepší přehled o tom, jaké typy ekologických mechanismů současný trh nabízí.
Krátký šot z testování elektrického zametacího samosběrného stroje RAVO 5 eSeries, které se konalo letos v květnu v historickém centru české metropole, můžete sledovat na:. https://youtube.com/shorts/YMEV6s4Q7mI?feature=share
/tz/*