01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

I k "malým" strojům patří velká obezřetnost

Představitelé obcí musí zajišťovat celou řadu činností, z nichž některé vyžadují i použití malé komunální techniky a přenosného nářadí. Pracemi s touto technikou a nářadím však leckdy bývají pověřovány osoby bez odpovídajících znalostí a zkušeností. Proto nejsou výjimkou ani případy, kdy dochází ke zbytečným pracovním úrazům.

Základní povinnosti na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci stanoví zaměstnavateli v hlavě V. zákoník práce. V souvislosti s tím je třeba upozornit zejména na zákonný požadavek nepověřovat zaměstnance pracemi se zvýšeným rizikem na pracovišti, kde by pracovali osamoceně bez dohledu dalšího zaměstnance, a na požadavek dodržování zákazu prací a pracovišť zakázaných ženám a mladistvým.

ZÁSADY, KTERÉ SE VYPLATÍ ZNÁT

Pokud jsou pracemi - ať již při údržbě veřejné zeleně, nebo při plnění jiných úkolů - pověřovány osoby, které nejsou zaměstnanci obce, měla by s nimi být sepsána smlouva o dílo. V ní musí být uvedeny povinnosti těchto osob co do dodržování zásad bezpečné práce. Obec by zároveň měla předem zajistit proškolení takových zaměstnanců ze zásad bezpečné práce. Vždy by také mělo jít o osobu, která je zdravotně způsobilá k výkonu práce, kterou bude provádět.

Co vše by proškolení ze zásad bezpečné práce mělo zahrnovat? Minimálně seznámení:

s riziky, která pracovníky při práci s daným zařízením ohrožují;

s bezpečnými pracovními postupy;

se zakázanými způsoby práce;

s návodem výrobce k používání daného zařízení, kde jsou také uvedeny další konkrétní informace k používání a údržbě daného zařízení;

se způsoby používání osobních ochran- ných pracovních prostředků (OOPP), které zaměstnanec musí při práci se zařízením nebo nářadím používat;

s tím, jak mají pracovníci postupovat, dojde-li k pracovnímu úrazu, se zásadami první pomoci;

se způsoby komunikace, jaké mají používat.

ŘETĚZOVÉ PILY VYŽADUJÍ VÍC NEŽ JEN TEORII

Pokud by mělo jít o práce s přenosnou řetězovou pilou spočívající v kácení stromů nebo úpravě korun stromů (například za pomoci mobilní pracovní plošiny), je vhodnější svěřit je pracovníkům, kteří s nimi již mají určité zkušenosti. Takové činnosti totiž vyžadují znalosti a především zkušenosti, které nelze získat pouhým teoretickým seznámením s riziky a pracovními postupy. Dokladem toho jsou zbytečné pracovní úrazy, k nimž v důsledku nerespektování tohoto doporučení v minulosti došlo.

Každopádně je nutné upozornit pracovníky na dodržování zákazu vstupu do ohroženého prostoru. Tím je při kácení stromů řetězovou pilou kruhová plocha o poloměru dvojnásobné výšky káceného stromu. Při odřezávání koruny stromu z pracovní plošiny nebo odřezávání jiné části (například větví, trámu apod. přesahujících do prostor, kde se pohybují další osoby nebo nad komunikacemi), je to kruhová plocha o poloměru nejméně dvojnásobné délky odřezávaného kusu.

NEBEZPEČNÝ MŮŽE BÝT I KŘOVINOŘEZ

Ještě častěji se podceňuje dodržení zásad bezpečné práce s křovinořezem. Tam výrobci doporučují dodržovat bezpečnostní kruhovou plochu o poloměru 15 metrů od místa obsluhy křovinořezu.

V souvislosti s tím je nutné upozornit pracovníka pověřeného kácením stromů, úpravou koruny stromu nebo odstraňováním křovin na povinnost přesvědčit se před zahájením hlavního řezu o tom, že v ohroženém prostoru nejsou žádné osoby.

Na školení by také nemělo zapadnout upozornění na povinnost zkontrolovat před zahájením prací funkci ovládacích a bezpečnostních prvků používaného zařízení a prohlédnout (projít) pracoviště, zejména v případě travního nebo křovinného porostu, kde se mohou vyskytnout různé překážky. Jde hlavně o kameny, do země zaražené železné tyče nebo jiné železné části, které nejsou přes travní nebo křovinný porost viditelné apod.

DALŠÍ RIZIKA, JIMŽ JE NUTNO PŘEDCHÁZET

Jednou z příčin pracovních úrazů je i popálení, k němuž může dojít od horkých částí motoru, výfuku apod., ale také při nesprávné manipulaci s pohonnými hmotami a při nedodržování zákazu používání otevřeného ohně (zejména kouření) v jejich blízkosti. Proto všichni, kdo budou používat zařízení a nářadí se spalovacím motorem, musí být upozorněni na dodržování tohoto zákazu. Jako bezpečná vzdálenost pro používání otevřeného ohně od místa, kde se manipuluje s pohonnými hmotami, se doporučují minimálně tři metry.

Při současné přepravě osob, zařízení a nářadí na pracoviště dopravním prostředkem je nutné zabezpečit je buď ochranným krytem částí, které by mohly způsobit úraz přepravovaných osob, nebo zabránit pohybu přepravovaného zařízení a nářadí jeho bezpečným uchycením k podlaze nebo ke stěnám.

Poskytuje-li obec pracovníkovi technické zařízení nebo nářadí, platí pro ni povinnost vybavit jej pouze takovým zařízením, které odpovídá z hlediska zajištění bezpečnosti práce. Především musí být vybaveno odpovídajícími kryty pohyblivých částí, musí mít nepoškozené a plně funkční veškeré ovládací a bezpečnostní prvky atd. Používané elektrické pohyblivé přívody zase nesmějí mít poškozenou izolaci ani spojovací prvky (zástrčku, zásuvku) a neměly by být delší než 50 metrů. Elektrické ruční nářadí musí být zabezpečeno proti nebezpečnému dotykovému napětí a musí procházet předepsanými prohlídkami a revizemi.

Dále je nezbytné vybavit pracovníky potřebnými a především funkčními osobními ochrannými pracovními prostředky (nebo alespoň zapracovat povinnost používat tyto OOPP pracovníkovi, který není zaměstnancem obce, do smlouvy). Tito pracovníci musí pro případ úrazu dostat obvazový balíček - a jde-li o skupinu pracovníků na vzdálenějším pracovišti, pak rovněž lékárničku první pomoci.

I PRO NÁKUP PLATÍ PŘESNÁ PRAVIDLA

Údržba veřejné zeleně, kde přichází v úvahu používání především motorových křovinořezů nebo vyžínačů, přenosných řetězových pil, travních sekaček, malotraktorů apod., patří mezi nejčastější činnosti zajišťované obcemi. Když obec tuto techniku nakupuje, vždy by měla trvat na tom, aby spolu s ní dostala také návod k používání v českém jazyce. Jde-li o zařízení, které spadá pod režim nařízení vlády č. 24/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na strojní zařízení, pak si obec musí navíc ověřit, zda průvodní dokumentace obsahuje prohlášení výrobce o shodě výrobku (ES prohlašování o shodě je postup, při němž výrobce nebo jeho zplnomocněný zástupce prohlašuje, že strojní zařízení, které bude uvedeno na trh, splňuje všechny základní požadavky na ochranu zdraví a bezpečnost, které se na ně vztahují). Podobně je důležité vědět, že osobní ochranné pracovní prostředky, přenosné řetězové pily atd., jsou tzv. stanovenými výrobky, u nichž ověřování shody provádí notifikovaná osoba. Jedině ta v případě, že posuzovaný vzorek výrobku splňuje ustanovení, která se na něj vztahují, vystaví certifikát ES přezkoušení typu. Tím by měla být zaručena bezpečnost při používání takového výrobku pro jeho uživatele.

Část výše uvedených informací, se kterými je zaměstnavatel povinen seznámit (proškolit) své zaměstnance, lze nalézt především v návodech výrobce k používání daného zařízení, které bylo uvedeno na trh po nabytí účinnosti zákona č. 22/1977 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výrobky.

V obcích se používají i zařízení a nářadí staršího typu. Proto uvádím stručný přehled předpisů, z nichž by obce měly získat podrobnější informace o svých povinnostech i o náplni a zaměření školení svých zaměstnanců. Podobně by obce měly postupovat u osob, jež nejsou jejími zaměstnanci, a dodržování zásad bezpečné práce, pracovních postupů a zákaz zakázaných způsobů práce jim stanovit jako povinnost do smlouvy o dílo, případně do podobného dokumentu, který s nimi pro výkon dané práce sepisují.

KDE HLEDAT POMOC A JAKÉ MOHOU BÝT SANKCE

Menší obce, které zpravidla nemají kvalifikované pracovníky pro oblast bezpečnosti práce, mohou svěřit příslušná školení odborné firmě. Se svými dotazy týkajícími se bezpečnostních předpisů se však mohou také obrátit na místně příslušný oblastní inspektorát práce, do jehož územní působnosti spadají. Sídla a adresy inspektorátů jsou k dispozici na internetové adrese www.suip.cz.

Pokud orgány inspekce práce zjistí porušování předpisů na úseku bezpečnosti práce ze strany obce, hrozí jí v některých případech sankce až do výše dvou miliónů korun. I z toho důvodu by představitelé obcí proto neměli zajištění podmínek pro výkon bezpečné práce podceňovat.

PAVEL ŠALAMON
Státní úřad inspekce práce

Některé nejdůležitější předpisy, které se vztahují k práci s malou komunální technikou

Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce ve znění pozdějších předpisů

Nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí

Nařízení vlády č. 28/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při práci v lese a na pracovištích obdobného charakteru

Nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění pozdějších předpisů

Vyhláška č. 48/1982 Sb., kterou se stanoví základní požadavky k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení, ve znění pozdějších předpisů

Nařízení vlády č. 494/2001 Sb., kterým se stanoví způsob evidence, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, vzor záznamu o úrazu a okruh orgánů a institucí, kterým se ohlašuje pracovní úraz a zasílá záznam o úrazu

Nařízení vlády č.101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí

Nařízení vlády č. 362/2005 Sb., o bližších požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na pracovištích s nebezpečím pádu z výšky a do hloubky

Nařízení vlády č. 11/2002 Sb., kterým se stanoví vzhled a umístění bezpečnostních značek a zavedení signálů, ve znění nařízení vlády č. 405/2004 Sb.

Vyhláška MZ č. 288/2003 Sb., kterou se stanoví práce a pracoviště, které jsou zakázány těhotným ženám, kojícím ženám, matkám do konce devátého měsíce po porodu a mladistvým, a podmínky, za nichž mohou mladiství výjimečně tyto práce konat z důvodu přípravy na povolání

Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů

Vyhláška č. 432/2003 Sb., kterou se stanoví podmínky pro zařazování prací do kategorií, limitní hodnoty ukazatelů biologických expozičních testů, podmínky odběru biologického materiálu pro provádění biologických expozičních testů a náležitosti hlášení prací s azbestem a biologickými činiteli

Vyhláška č. 50/1978 Sb., o odborné způsobilosti v elektrotechnice

Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů

Nařízení vlády č. 21/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na osobní ochranné pracovní prostředky

Směrnice MZd ČSR č. 49/1967 Věst.MZd., o posuzování zdravotní způsobilosti k práci

ČSN 33 1500 Elektrotechnické předpisy. Revize elektrických zařízení

ČSN 33 1600 Elektrotechnické předpisy. Revize a kontroly elektrického ručního nářadí během používání

ČSN EN 953 (83 3302) Bezpečnost strojních zařízení. Ochranné kryty. Všeobecné požadavky

ČSN EN 1050 (83 3010) Bezpečnost strojních zařízení - Zásady pro posouzení rizika

ZDROJ: SÚIP

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down