01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

I malé obce mají právo na budoucnost

Tak jsme se konečně dočkali nové vlády s důvěrou Poslanecké sněmovny. A teď všichni s napětím očekáváme, co se bude dít dál. Vláda se shodla na svém programu, ale co ten přinese pro občany - a také pro města a obce, zatím nevíme. Známo je pouze to, že se opět chystají změny daňových zákonů, které...

Tak jsme se konečně dočkali nové vlády s důvěrou Poslanecké sněmovny. A teď všichni s napětím očekáváme, co se bude dít dál. Vláda se shodla na svém programu, ale co ten přinese pro občany - a také pro města a obce, zatím nevíme. Známo je pouze to, že se opět chystají změny daňových zákonů, které nepochybně ovlivní jak obsah peněženek občanů, tak obecní a městské příjmy. Už změny zákona o dani z příjmu, které nastaly od 1. ledna 2006, s sebou přinesly propady v daňových příjmech měst a obcí v tu nejnevhodnější dobu, kdy většina radnic chtěla realizovat své plány, ale na účtech jim chyběly peníze. Ano, propad na dani z příjmu v polovině loňského roku byl v prosinci nahrazen vyšším příjmem daně z přidané hodnoty v důsledku stále se zvyšujících vánočních nákupů. Jenže zvýšený příjem v závěru roku je pouze slabou náplastí na holou skutečnost, že akce měst a obcí původně připravené a rozložené do celého kalendářního roku se mohly realizovat pouze za použití cizích zdrojů.

Pro města propad v daňových příjmech nemusí být až tak tragický, protože vzhledem k nastaveným koeficientům v zákoně o rozpočtovém určení daní dostávají na 1 obyvatele několikanásobně více než menší obce. Problém nastává hlavně u obcí do 1500 obyvatel, jichž je většina a které mají problémy tyto výkyvy daňových příjmů ustát.

Připravované zrušení daně z nemovitosti ze zemědělské půdy bude mít také vliv na příjmy obcí, poněvadž tato daň je ze 100 procent jejich příjmem a její výpadek ovlivní zase hlavně venkov. Jaké dopady budou mít chystané změny zákona o dani z příjmu a daně z přidané hodnoty, to se zatím můžeme pouze domýšlet. Na zákon o rozpočtovém určení daní byly v loňském roce podány dvě žaloby k Ústavnímu soudu ČR. Jednu podaly obce Rokytnice, Suchá Loz a Vysoké Pole a druhou skupina senátorů. Ústavní stížnost obcí byla postoupena plénu všech ústavních soudců, ale výsledek dosud neznáme.

O nutnosti změny zákona o rozpočtovém určení daní se diskutuje už několik let. Proto nyní doufáme, že současná vláda s tímto problémem už něco začne dělat. Nízká daňová výtěžnost ovlivňuje chod menších obcí do takové míry, že mohou pouze udržovat svůj provoz, ale již jim nezbývá na další investice. Z pohledu menších obcí je nutné v zákoně o rozpočtovém určení daní změnit koeficient, který rozděluje města a obce do velikostních kategorií, a doplnit jej případně dalším kritériem - podle rozlohy obce. Ještě důležitější je však to, že při změnách daňových zákonů, které se negativně dotýkají obcí, není nikde zaručeno, že jim daňové propady budou vyrovnány. Pro případ, že změny daňových zákonů skutečně sníží příjmy obcí, by stát měl předem a jasně garantovat, že obcím propad v příjmech nahradí. Příjmy obcí by se také mohly navýšit zrušením tzv. "porcování medvěda", které je nesystémové a netransparentní.

I malé obce přece mají právo na svou budoucnost. Pokud se však zákon o rozpočtovém určení daní velmi rychle nezmění, některé obce se jí možná ani nedočkají.

Ing. JANA JUŘENČÁKOVÁ
senátorka Parlamentu ČR, bývalá dlouholetá starostka obce Rokytnice na Zlínsku

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down