01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

I účelná změna může být hezká

V kategorii Plošná řešení loni v soutěži Cesty městy zvítězil projekt Modernizace komunikační sítě v městské části Slovany, který shrnuje dlouholeté úsilí statutárního města Plzeň o modernizaci komunikačních ploch celé jedné čtvrti. Výstupy projektu přitom nejsou pouze komplexní úpravy uličních prostorů, nýbrž také výrazné zvýšení jejich estetické hodnoty.

Již řadu let se v Plzni cílevědomě investuje do systematických úprav veřejných prostranství, přičemž se tam mimo územního plánu vychází z dalších hlavních koncepčních dokumentů, jako jsou generely parkování a cyklistických tras, priority investic do infrastruktury veřejné dopravy či program rozvoje města.

Ing. Ondřej Vohradský, vedoucí úseku koncepce a dopravního inženýrství Správy veřejného statku města Plzně, poznamenává, že zařazování jednotlivých staveb v městských obvodech do ročních plánů investic však není generálně řízeno žádným dokumentem. »Provádí se na základě uplatnění požadavků jednotlivých investorů, zejména správců majetku. Koordinace je zajištěna pomocí koordinačních jednání,« říká Ing. Ondřej Vohradský.

Podle jeho slov je zatím nejdále přestavba Městského obvodu Plzeň 2-Slovany, jehož sídliště je v západočeské metropoli nejstarší a kde byly i nejvíce zanedbané komunikace. »Podobnými úpravami ovšem prochází například také sídliště Bory ze druhé poloviny 60. let. Úpravy vnitrobloků a páteřních ulic byly zahájeny v sídlišti Doubravka (60. léta). A první projekty začínají také v sídlišti Skvrňany (první polovina 70. let). Na Severním předměstí (70. a 80. léta) se úpravy zatím zaměřují hlavně na zvýšení počtu parkovacích míst a přikročilo se tam rovněž k rozsáhlé přestavbě čtyřpruhových směrově rozdělených sběrných komunikací, z nichž některé jsou silnicemi I. třídy. Cílem této nákladné investice je, jak podotýká Ing. Ondřej Vohradský, zvýšit bezpečnost, uživatelskou přívětivost a v některých případech též kapacitu hlavních komunikací.

FILOZOFIE PROMĚNY: VYVÁŽENOST RŮZNÝCH DRUHŮ DOPRAVY

Městský obvod Plzeň 2-Slovany zahrnuje jak hromadnou zástavbu sídlištního charakteru (především ve své centrální části) z období 50. až 70. let minulého století, tak individuální zástavbu rodinnými domy, typickou pro okrajové části. ,

Tajemník místní radnice Ing. Miroslav Němec vysvětluje filozofii změn: »Každá z těchto zástaveb má svůj vývoj i potřeby. Zatímco na sídlišti byly současně s obytnými soubory budovány veškeré potřebné sítě, u rodinných domů často nebyly dokončeny ani inženýrské sítě, ani komunikace. V prvním případě tedy řešíme postupnou modernizaci veřejného prostoru jeho přizpůsobením nárokům na současný styl života ve městě s důrazem na vyváženost mezi různými požadavky dopravy. Konkrétně individuální doprava versus hromadná, pěší versus cyklistická, pěší a cyklistická versus motorizovaná. To vše pak s ohledem na další požadavky vůči veřejnému prostoru, jako je dostatek zeleně a odpočinkových či klidových zón. Ve druhém případě pak vedle dobudování chybějících inženýrských sítí nejčastěji saháme k řešení pomocí obytných zón částečně prostřídaných místními spádovými komunikacemi.«

CO PŘESVĚDČILO HODNOTITELSKOU KOMISI SOUTĚŽE CESTY MĚSTY

Do soutěže Cesty městy bylo statutárním městem Plzeň přihlášeno hned několik dílčích projektů z poslední doby, které charakterizují dlouholeté úsilí o modernizaci komunikačních ploch celé jedné městské čtvrti. Hodnotitelská komise soutěže oceňovala zejména:

Komplexnost úprav uličních prostorů posilující jejich společenskou, obchodní a pobytovou funkci, která vychází z dlouhodobé urbanistické koncepce, jejíž součástí je také potřebná diferenciace prostorů.

Vhodnou kombinaci a lokalizaci provedených úprav šířky jízdních a cyklistických pruhů, parkovišť, chodníků, dělicích ostrůvků na přechodech, zabezpečených a dostatečně dimenzovaných tramvajových zastávek a tzv. zátkových zastávek autobusů. Bezbariérový pohyb v území.

Výrazné zvýšení upravenosti a estetické hodnoty veřejných prostorů, mimo jiné také komponovanou výsadbou zeleně.

PŘIJEĎTE SE DO PLZNĚ PODÍVAT!

Zajímalo nás, jaká je při uskutečňování tak rozsáhlého projektu (modernizace komunikační sítě na Slovanech probíhá už od roku 2005 a zatím si vyžádala náklady zhruba 0,35 mld. Kč) role města a městského obvodu. »Jednotliví investoři (Útvar investic města Plzně, Správa veřejného statku města Plzně /SVSMP/, městský obvod, Správa a údržba silnic /SÚS/ Kralovice) připravují jednotlivé stavby samostatně od projektové přípravy přes zajištění financí až po realizaci. Rozdělení staveb mezi investory je dáno nastavením investičních procesů ve městě Plzni. SVSMP jako pověřená správcovská organizace vesměs připravuje zadání pro stavby a zajišťuje jejich koordinaci i soulad s koncepčními dokumenty,« odpověděl Ing. Ondřej Vohradský.

Hlavní tíži financování dosud třistapadesátimilionového projektu nese město Plzeň prostřednictvím svých investorů; na jedné akci se podílel i Státní fond životního prostředí SFŽP) částkou 2,8 mil. Kč z programu Mobility. Plzeňský kraj zastoupený SÚS Kralovice vstoupil jako investor do rekonstrukce silnice III. třídy (Částkova ulice), a to úhradou části nákladů ve výši 13 mil. Kč. Dotace ze Společného regionálního operačního programu (SROP) na tuto akci činila dalších 33 mil. Kč.

V Plzni 2-Slovany jsou páteřní komunikace v podstatě už vyřešeny, těžiště dalších úprav se bude přesouvat na další obslužné komunikace v tomto městském obvodu. Přestavby sídlištních vnitrobloků jsou už zhruba v polovině. »Zveme všechny zájemce do Plzně, aby se o výsledcích našeho dlouholetého snažení přesvědčili na vlastní oči,« uzavřel Ing. Ondřej Vohradský.

 

Ve stísněných podmínkách byla nově umístěna tramvajová zastávka Krejčíkova v Koterovské ulici (15 500 vozidel/den). Na severní straně je přístup ke střední škole a k nákupnímu centru zabezpečen zpomalovacím prahem výšky 180 mm.

Záběr z Částkovy ulice dokládá, jak v Městském obvodu Plzeň 2-Slovany řeší symbiózu pěší a cyklistické dopravy s motorizovanou.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down