"Projekt iNovoměstsko je fakt bomba. Když jsme ve vesničce s několika chaloupkami "téměř na nejbližší borovici" narazili na kiosek s internetem, nevěřili jsme svým očím. Je to super pro turisty - našli jsme si informace o navštívených obcích, o předpovědi počasí, o dopravním spojení... A jak jsme si všimli, je to určitě přínosem i pro místní lidi, protože skoro všude byly kiosky obleženy dětmi z okolí." (z e-mailu manželů Vokrouhlíkových, návštěvníků Nového Města na Moravě)
V rámci projektu "Regionální informační komunikační síť ve správním území města Nového Města na Moravě - iNovoměstsko" bylo na území správního obvodu Nového Města na Moravě zřízeno 38 interaktivních informačních bodů (kiosků), míst s veřejně přístupným bezplatným internetem po dobu 24 hodin denně. Kiosky byly umístěny do 19 obcí a 16 místních částí a v docházkové vzdálenosti do dvou kilometrů od svého bydliště je má 7475 (87 %) domácností z jejich celkového počtu 8534 v území. Členové zbývajících 13 % domácností si musí za službami kiosku dojít ze své místní části do jiného místa v obci, nebo je využít přímo v Novém Městě na Moravě jako přirozeném centru regionu.
PRO TŘI CÍLOVÉ SKUPINY
Projekt je zaměřen na tři cílové skupiny - občany, turisty a úřady.
Občanovi veřejný bezplatný internet umožňuje 24 hodin denně získat informace od orgánů veřejné správy (elektronická úřední deska), ale také o dopravním spojení, počasí, nabídce práce, službách, podporuje využití internetových obchodů a možnost komerčního připojení na vybudovanou technickou infrastrukturu.
Turista může využít veřejný bezplatný přístup k internetu, získat informace o místních turistických trasách, cyklostezkách i blízkých turistických zajímavostech, dále informace o službách, jako jsou zejména ubytování a stravování, servisy a obchody. Tímto způsobem se rovněž může dozvědět informace o počasí či dopravním spojení. To vše nejen v češtině, nýbrž také v němčině a angličtině.
Úřady v obcích ve správním území Nového Města na Moravě získaly pomocí projektu připojení širokopásmovým internetem, stejně jako elektronickou úřední desku, s jejíž pomocí mohou kupříkladu informovat občany i ve čtyři kilometry vzdálené místní části. Dále mohou publikovat informace o pořádaných kulturních, sportovních a jiných akcích, uskutečňovat elektronické ankety a dotazníkové akce v území. Díky tomuto projektu se také zlepšila elektronická komunikace mezi orgány veřejné správy (obcí I. typu s obcí III. typu a krajem).
DISTRIBUCE INFORMACÍ DO SYSTÉMU
Základními vkladateli informací do systému jsou Městský úřad Nové Město na Moravě a obecní úřady v jeho správním území, Krajský úřad kraje Vysočina, Správa Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Žďárské vrchy a informační centra.
Informace z těchto zdrojů byly použity především jako prvotní data (základní informace) do kiosků. Následně pak dochází k synchronizaci informací mezi kiosky a Portálem iNovoměstsko. Touto cestou v systému proudí informace z uvedených zdrojů, ale také ze státních institucí, komerčních subjektů, či podněty přímo od občanů. Portál rovněž využívá dat z jiných portálů nebo elektronických úředních desek obcí, a to přes RSS kanál či XML formát. Informační portál obcí Novoměstska běží na každém kiosku lokálně, což znamená, že je funkční i v případě výpadku konektivity. K synchronizaci dat s portálem dochází jednou denně, a to v noci.
PROJEKT POMOHL JEŠTĚ VÍC ZATRAKTIVNIT PRO TURISTY
Citovaný, skutečně autentický e-mail, který obdržel technický manažer projektu Zbyněk Grepl, názorně dokumentuje, jak kiosky působí na druhou ze tří cílových skupin - turisty. "Zažili jsme dokonce i turisty, kteří si plánovali cesty po kioscích a vyžadovali po nás mapu s vyznačením jednotlivých kiosků, aby žádný neminuli," uvádí manažerka projektu Radka Šoustarová. "Přínos pro turistický ruch by se mohl doložit i statistickými daty jednoho z kiosků, zmiňovaného v e-mailu manželů Vokrouhlíkových. Jde o kiosek, který je v místní části Samotín obce Sněžné. V Samotíně trvale žijí jen dvě desítky lidí. Kiosek, který se nachází ve vzdálenosti přibližně 500 metrů od trvale obydlených domů, během turistické sezóny vykazuje návštěvnost až kolem 300 unikátních přístupů za den. Pro podporu turistického ruchu je ovšem nesmírně užitečný i samotný portál, který obsahuje tipy na možné výlety a návštěvy zajímavostí v okolí Nového Města na Moravě, informace o muzeích, galeriích a dalších výstavních prostorách na Novoměstsku včetně údajů o tom, co je tam možné vidět, telefonního kontaktu a provozní doby," dodává Radka Šoustarová.
POHLED NA STATISTIKY
Z dlouhodobých statistik o využívání jednot-livých kiosků vyplývá, že s průměrnou návštěvností 900 unikátních přístupů denně vede kiosek na Vratislavově náměstí v Novém Městě na Moravě. Dalším v pořadí je kiosek na tamním autobusovém nádraží (600 přístupů denně), třetí pozici zaujímá kiosek v obci Jimramov (400 přístupů denně).
Naopak nejméně využívané jsou kiosky v místní části Studnice (Nové Město na Moravě), ve které trvale žije 31 občanů, v místní části Vříšť (obec Sněžné) se 39 obyvateli a v místní části Podlesí (obec Sněžné) celoročně obývané pouze 14 lidmi.
Ovšem návštěvnost kiosků v těchto lokalitách výrazně stoupá v zimní a letní sezóně, kdy bývají v obležení turistů. Pak tam průměrný denní počet unikátních přístupů činí 300 až 500. Ostatně proč ne? Vždyť například už během loňské zimy si milovníci bílé stopy mohli v kiosku zobrazit mapu aktuálního najetí lyžařských tratí rolbou...
Z celkem pěti sekcí portálu (Veřejný internet, Turista, Pomoc v nouzi, Občan, Web obce) se nejvíce - až z 80 % - využívá sekce veřejný internet, v níž lze přijímat a odesílat e-maily, chatovat, nakupovat v e-shopech, hrát hry, hledat práci a získávat i další informace. Deset procent přístupů připadá na sekci Turista a dalších pět procent na sekci Pomoc v nouzi, v níž jsou nejvíce vyhledávány jízdní řády.
Cizojazyčné verze se využívají minimálně, nárůst je obvykle zaznamenán pouze během letních dovolených a prázdnin nebo při Světovém poháru v lyžování. O anglickou verzi přitom mezi návštěvníky ze zahraničí bývá větší zájem než o německou.
PROVOZ UŽ BEZ PROBLÉMŮ, NEOHLÁSILI SE ANI VANDALOVÉ
Postarat se o to, aby síť 38 kiosků fungovala bez poruch, není jistě jednoduché. "Dnes už je problémů minimum," říká Radka Šoustarová. "Na začátku však byly trochu potíže s tím, že kiosky zůstávaly "zatuhlé" na nějaké webové stránce a my jsme je museli "na dálku" jeden po druhém prohlížet a případně je restartovat. V tuhle chvíli je skriptem nastaven po čtyřhodinovém cyklu automatický restart kiosku. Pokud se kiosek nepodaří restartovat, odchází o tom zpráva prostřednictvím e-mailu a následně SMS na mě a kolegu Zbyňka Grepla. Někdy stačí ručně znovu spustit skript a nastavit delší časovou prodlevu mezi vypnutím a zapnutím. Občas jde o poškozený harddisk PC, které je uvnitř kiosku. Ten na místě vyměníme za jiný a zase vše funguje. Pokud se stane, že dojde k výpadku konektivity, odchází e-mail na providera a v kopii opět mně a kolegovi. Následně se nám dostává informace, co výpadek způsobilo," vysvětluje manažerka projektu.
Při výpadku konektivity na kiosku zůstávají k dispozici informace na portálu, portál umístěný na kiosku je každou noc pomocí skriptu synchronizován proti datům na serveru tak, aby byla zajištěna aktuálnost informací.
Nepředstavují však informační kiosky příliš velké pokušení pro vandaly či různé nenechavce? "Snad to nezakřiknu, ale zatím jsme evidovali jen dva případy prasklého bezpečnostního skla před LCD monitorem," pochvaluje si Radka Šoustarová.
CENA ODBORNÉ VEŘEJNOSTI
Reakce občanů města a celého regionu na vybudování sítě kiosků jsou vesměs pozitivní. "Negativní ohlasy jsme zaznamenali pouze v souvislosti s přístupem některých mladistvých na nevhodné stránky, proto také neustále rozšiřujeme tzv. blacklisty o další a další stránky. Dnes je tvoří zhruba 600 zakázaných nevhodných stránek," doplňuje Radka Šoustarová.
Projekt byl financován ze Společného regionálního operačního programu - SROP (75 % Evropská unie, 10 % ministerstvo pro místní rozvoj, 15 % město), dotace představovala částku 6 937 049 Kč. Projektová příprava začala v květnu 2004, v polovině července téhož roku byla podána žádost o podporu do SROP, realizace byla zahájena počátkem dubna 2005 a už za pouhé tři měsíce potom byl projekt uveden do provozu.
Na veletrhu INVEX v říjnu 2006 byl projekt iNovoměstsko představen v rámci Dne státní správy a samosprávy na přehlídce projektů krajů, měst a obcí z oblasti informačních technologií podpořených z fondů Evropské unie, kde získal jako jeden ze tří projektů Cenu odborné veřejnosti INVEX - DKMO. Další informace o projektu iNovoměstsko zájemci najdou na http://inovomestsko.nmnm.cz/, kde je podrobně popsána jeho historie a jsou tam rovněž uvedeny souřadnice všech interaktivních informačních kiosků včetně jejich fotografií.
JAROSLAV WINTER
Využívání sekcí portálu iNovoměstsko
(podíl unikátních přístupů)
sekce Veřejný internet 80 %
sekce Turista 10 %
sekce Pomoc v nouzi 5 %
sekce Občan 3 %
sekce Web obce 2 %