Informační úřední obsílky a obecní rozhlasy? Tento způsob komunikace městských a obecních úřadů s občany má v poslední době vážného konkurenta. Stále více lidí se totiž potřebné informace z radnic dozvídá ze zpráv SMS ve svém mobilním telefonu.
Například službu SMS Connect, která umožňuje posílat a přijímat velké množství SMS zpráv od uživatelů mobilních sítí všech operátorů, mohou radnice využívat už od poloviny roku 2002. Zprávy je možné zpracovat, vyhodnotit a uživatel může následně také odesílat reakce či odpovědi na tyto přijaté zprávy.
RADNICE VSTŘÍC OBČANŮM
Některé obce již tuto nabídku společnosti T-Mobile v praxi aplikovaly a jejich zkušenosti - jak ukazuje několik následujících příkladů, jsou pozitivní.
"Prostřednictvím této hlasové služby informujeme občany našeho města už od června 2003, zejména v situacích spojených s povodněmi. Příjemci zpráv jsou všechny fyzické nebo právnické osoby, jejichž nemovitost leží v záplavovém území. Pokud mají zpracované povodňové plány pro tuto nemovitost a odevzdali je na magistrátu, kde byl potvrzen soulad jejich věcné a grafické části s Povodňovým plánem města Ústí nad Labem, jsou automaticky zařazeni do databáze uvedené hlasové služby," uvedla Ing. Jana Havelková z Magistrátu města Ústí nad Labem.
Možnost komunikovat s občany formou "esemesek" využívají i další obce. Městský úřad v České Lípě od letošního dubna například sděluje lidem, že si mohou vyzvednout své nové doklady totožnosti, tedy občanský průkaz, cestovní pas, řidičský průkaz nebo matriční doklady. "Většina lidí, jimž jsme tuto službu nabídli, ji ráda využili," řekl Ing. Milan Černý z Městského úřadu v České Lípě.
V Kostelci nad Orlicí projevilo zájem o rozesílání informací o kulturních akcích zaštítěných městským úřadem zatím zhruba padesát lidí. Podle Martina Rýdla z Městského úřadu v Kostelci nad Orlicí ale většina těch, kteří si vyřizují úřední záležitosti, například podání žádosti o nové doklady totožnosti, stavební řízení a podobně, přivítala, že o vyřízení je úředníci informují prostřednictvím SMS zpráv.
I některé malé obce již usilují o to, aby jejich úřady pracovaly efektivně, s podporou dostupných moderních informačních a komunikačních technologií. Příkladem je středisková obec Malonty (okres Český Krumlov) s 1100 obyvateli. "Komunikovat prostřednictvím obecního rozhlasu se šesti osadami rozptýlenými v podhůří Novohradských hor je problematické. Od začátku dubna letošního roku proto využíváme formu "esemesek". Zájem o tento způsob informování má už více než 200 obyvatel, odezva je tedy poměrně velká. Informujeme je například o změně ordinačních hodin u lékaře, dále o svozu odpadu, mimořádných službách, sportovních a kulturních akcích apod. Počítáme s tím, že služba sice zatíží náš obecní rozpočet, ale není sporu o tom, že pro občany je velkým přínosem" konstatoval Mojmír Vrzal z Obecního úřadu v Malontech.
JAK SLUŽBA FUNGUJE
Uživatel služby, například městský či obecní úřad si vybere speciální číslo, které je určeno výhradně pro "esemeskovou" komunikaci. Všechny z něho zaslané zprávy se pak přeposílají zabezpečeným komunikačním kanálem přes internet konečným příjemcům zprávy. To znamená občanům, kteří o tuto službu projevili zájem.
"Zpracování příchozích a odchozích SMS zpráv u služby SMS Connect umožňuje speciální software, který zdarma automaticky obdrží každý uživatel služby. SMS zprávy zpracuje v závislosti na jejich obsahu, odesílateli, čase doručení a dalších parametrech, může je dále přeposílat jako SMS zprávy nebo e-maily, ukládat na disky nebo do externích SQL databází, vyhodnocovat a prezentovat pomocí grafů. Pro zpracování zpráv je však možné použít i jiný software, který podporuje komunikační protokol EMI," vysvětluje Jaroslav Macnar ze společnosti T-Mobile.
Službu je možno snadno aktivovat, provozovat a spravovat. Není náročná pro stránce hardwaru či dalších investic. "Stačí standardní počítač s operačním systémem Microsoft Windows nebo Linux, on-line připojení na internet nebo připojení přes telefon, SIM karta a minimální technické znalosti. Z počítače je možno odeslat zprávu v podobě SMS na zadaná mobilní telefonní čísla. Speciální software pak zpracuje příchozí SMS zprávy v případě, že příjemce "esemesky" měl na její obsah reagovat," dodává Jaroslav Macnar.
JE TO ROVNĚŽ INTERAKTIVNÍ SYSTÉM
Služba kromě komfortu přináší i úspory. Obecní rozhlas je sice asi levnější, ale pro adresnou komunikaci dnes zřejmě méně nákladná alternativa neexistuje. Aktivace služby stojí řádově několik tisíc korun, k jejímu provozu stačí běžný mobil, komunikující s počítačem a SMS stojí kolem jedné koruny podle toho, zda je v rámci paušálu, do vlastní či konkurenční sítě. Jestliže to porovnáme například s obyčejným dopisem, který stojí 7,50 Kč, je určitě nad čím se zamyslet.
Kromě toho jde o systém interaktivní - obec jeho prostřednictvím může nejen informovat, ale také rozeslat dotaz a velmi rychle získat od občanů zpět jejich názory téměř na cokoliv.
Potřebuje radnice vědět, zda občané chtějí dát peníze raději na nové hřiště, nebo na vyčištění obecního rybníka? Mají se oslavy výročí založení obce konat v sobotu, či v neděli? Není nic jednoduššího než se zeptat. Kdo pochopí první, že takto může ukázat jasný zájem o názory voličů, bude mít proti svým politickým soupeřům neuvěřitelnou výhodu.
Ve světě je využívání podobných služeb ve veřejné správě běžné. Pracují na stejném principu, konkurenční operátoři se ve své nabídce liší jen použitým softwarem, který SMS zprávy zpracovává, v ceně služby a nabídce její nadstavby, tedy v možnostech jejího dalšího využití.
Výhody SMS Connect
nižší náklady na rozesílání informací v porovnání s odesíláním dopisů, letáků apod.,
v krátkém časovém intervalu je možné poslat nebo přijmout velké množství zpráv,
jedno telefonní číslo pro zákazníky všech mobilních sítí v ČR,
nevyžaduje speciální komunikační spojení, komunikace probíhá přes internet .