01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

INTEGROVANÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM AGLOMERACE

V Plzni se podařilo vytvořit kodex přípravy integrovaného dopravního systému (IDS). Získané zkušenosti mohou pomoci dalším aglomeracím vyhnout se problémům, které jsme museli řešit. Důvody pro zavedení integrované dopravy jsou zřejmé. Za prvé. Nárůst individuální automobilové dopravy vytváří...

V Plzni se podařilo vytvořit kodex přípravy integrovaného dopravního systému (IDS). Získané zkušenosti mohou pomoci dalším aglomeracím vyhnout se problémům, které jsme museli řešit.

Důvody pro zavedení integrované dopravy jsou zřejmé. Za prvé. Nárůst individuální automobilové dopravy vytváří citelné problémy v kapacitě silničních komunikací a v dopadech na život ve městě a na životní prostředí. Za druhé. Finanční zdroje na hromadnou dopravu jsou omezené a požadavky obyvatelstva na rozsah a ceny služeb hromadné dopravy se zvyšují.

Podstatou IDS je integrace městské hromadné a meziměstské dopravy, sloužících k plošné obsluze daného území. Systém vytváří nové a vyšší organizační a ekonomické vztahy mezi subjekty, které se účastní hromadné dopravy osob ať už jako cestující, dopravci nebo města, obce či stát.

Pro IDS je charakteristické, že do jednoho dopravního systému jsou integrována tradičně samostatná teritoria měst, okolních obcí, případně celých okresů, tj. územní celky překračující katastrální hranice měst nebo jednotlivých okresů.

ZÁKLADNÍ SKUPINY

Integrovaný dopravní systém zahrnuje čtyři významné skupiny účastníků:

Cestující, pro které se doprava organizuje a zajišťuje, existenci systému podmiňují. Tato skupina představuje spotřebitele, tj. konečné zákazníky.

l Zákazníci, tj. města a obce a prostřednictvím okresních úřadů stát. Zastupují spotřebitele - cestující ve formulaci a zadávání dopravních zakázek, dotují cestující formou příspěvků na pokrytí nákladů dopravců.

l Dopravci, tj. provozovatelé dopravy a nositelé většiny výkonných dopravních funkcí IDS.

- Organizátoři dopravy, tj. subjekty, jejichž úkolem je koncepčně rozvíjet hromadnou dopravní obslužnost (HDO) v daném regionu po stránce dopravní, organizační a ekonomické. Nositeli této funkce jsou buď specializované instituce (např. ROPID v Praze nebo KODIS v Ostravě), nebo instituce, které historicky tuto funkci vykonávají. Někde je to dominantní dopravce, jinde odbor dopravy okresního nebo městského úřadu apod.

Nejdůležitější skupinou jsou cestující, kterým integrovaný dopravní systém přináší:

Systémovou dopravní provázanost obsluhovaného území, optimální návaznost linek a jízdních řádů jednotlivých dopravců a ekonomicky únosné jízdné.

- Jednotný tarifní systém, především jednotnou soustavu jízdních dokladů. Zjednodušuje orientaci cestujících v soustavě jízdenek bez ohledu na to, kolika dopravci jsou obsluhováni.

l Jednotný informační systém o všech aspektech veřejné dopravy. Jednotnost je nejen věcná, ale také výrazová a v organizaci informačního systému. Znamená to snazší porozumění dopravní obsluze ze strany cestujících.

l Jednotný prodejní systém jízdních dokladů, který umožňuje snazší obstarávání jízdenek, například pomocí platebních karet, u předplatních jízdenek libovolné termíny jejich platnosti a vytváření registrů cestujících při poskytování specifických slev apod.

l Městům a obcím (státu), dopravcům a organizátorům dopravy vznikají vzhledem k většímu a ucelenému dopravnímu a ekonomickému prostoru podmínky pro dlouhodobé zvyšování hospodárnosti hromadné dopravy. Projevuje se jednak efekt "economy of scale", jednak možnost dlouhodobé koncepční spolupráce partnerů v řešení finančních otázek HDO, a to jak v oblasti provozních nákladů, tak v oblasti zajištění reprodukce, případně rozvoje investičních prostředků dopravců.

Společná dlouhodobá investiční politika zaručuje dopravcům jistoty přiměřeného rozvoje a financujícím stranám jistotu, že vynaložené prostředky jsou účelně a oprávněně využity. Obě tyto okolnosti objektivně vytvářejí podmínky pro efektivnější hospodaření s prostředky na dopravu.

Rozsáhlý a ucelený dopravní prostor umožňuje systémová dopravní řešení s dlouhodobým výhledem.

- V rámci IDS vzniká základna pro institucionalizaci a homogenizaci prostředí různých partnerů, kde je možné (a nutné) se dohadovat o společných řešeních dopravních, ekonomických a organizačních. Je to základna pro dlouhodobé vztahy mezi zúčastněnými partnery, které nastolují prostředí vzájemné důvěry a spolupráce.

- Pro solidní dopravce integrovaný dopravní systém představuje dlouhodobou a stabilní účast na dopravním trhu, která je dána jednak jako důsledek zvýšení atraktivity hromadné dopravy osob, jednak jistotou smluvního vztahu s organizátorem IDS.

Práce na projektu integrovaného dopravního systému plzeňské aglomerace zahájil Plzeňský holding, a. s., (organizace spravující projekty rozvoje města) na základě objednávky města Plzně počátkem roku 1999.

Tomuto kroku předcházelo vypracování studie integrovaného dopravního systému Plzeňska (IDS-P), které zajistil odbor dopravy Magistrátu města Plzně u společnosti UDIMO, s. r. o, Ostrava. Studie se zaměřila převážně na dopravněinženýrskou problematiku a pouze v nepatrné míře se věnovala ekonomicko-organizační stránce systému. Na jejím základě byla spuštěna zkušební linka IDS, která však byla po ročním provozu ukončena z ekonomických důvodů.

Po této negativní zkušenosti město rozhodlo o zpracování komplexního projektu IDS-P. Práce byly zadány Plzeňskému holdingu. Ve spolupráci s vedením města se podařilo zajistit účast Ministerstva dopravy a spojů v zahajované etapě E výzkumného úkolu, plánované na roky 1999-2000. Tím společnost i město získaly výhodu přímého kontaktu s příslušným odborem ministerstva a zejména vysoce odborné zázemí v podobě řešitele celého úkolu, kterým je společnost CS-PROJECT.

Nejprve jsme shromáždili veškeré dostupné podklady o integrovaných dopravních systémech v ČR a provedli jejich analýzy vyplývající z platného právního rámce a případných dopadů předpisů Evropské unie. Navázali jsme nezbytné kontakty s okresními úřady a obcemi předpokládaného zájmového území IDS.

Řešitelská společnost CS-PROJECT zpracovala počítačový program pro modelování tarifního systému a pro propočet jeho celkové ekonomické bilance. Pro získání nezbytných vstupních dat pro matematické modelování se v zájmovém území uskutečnil rozsáhlý průzkum přepravních potřeb a zvyklostí obyvatel. Řešitel vytvořil metodiku sběru a zpracování dat, stanovil výběrový soubor respondentů a ve spolupráci s agenturou West Media, s. r. o, byla získána nezbytná vstupní data.

Při tomto průzkumu jsme shromáždili také mnoho statistických údajů. Město je má k dispozici v elektronické podobě pro potřeby své i dalších subjektů státní správy a samosprávy. Na základě výsledků přepravního průzkumu byla spočtena ekonomická bilance systému a navržen typ tarifu.

VÝCHODISKA A PRINCIPY

Výchozí zájmové území pro IDS-P je specifikováno a jeho počáteční velikost odůvodněna takto:

- celé území okresu Plzeň-město,

- 24 obcí z okresu Plzeň-sever,

- 12 obcí z okresu Plzeň-jih,

- 4 obce z okresu Rokycany.

Pro takto definovaný rozsah výchozího zájmového území lze konstatovat, že:

Z hlediska ekonomických vztahů a zájmů, sociálních a dopravních vazeb a přirozené spádovosti představuje relativně homogenní celek. To dává dobré předpoklady pro organizační, finanční, tarifní a dopravní integraci zaváděného systému.

l Zvětšení tohoto výchozího území v zakladatelské etapě projektu by značně organizačně a finančně ztížilo počáteční stádium fungování IDS, kde je nejdůležitější shoda zúčastněných subjektů.

- Systém neintegruje jednotlivé linky, ale různé druhy dopravy, respektive dopravní nabídku jednotlivých dopravců v ploše, což je jeho podstatou a smyslem.

- Zkušenosti ukázaly, že ve fázi zavádění IDS je výhodné vyjít z území, které je před spuštěním systému obsluhováno městskou hromadnou dopravou. Zde nastavené prostředí a založené principy se stanou východiskem pro další rozšiřování zájmového území IDS nad rámec výchozího zájmového území. Počáteční zájmové území není uzavřenou oblastí, ale je otevřeno dalším obcím a dopravcům.

Takto vymezené výchozí území by mělo být chápáno jako nositel principů integrované dopravy a jako základna pro územní rozvoj integrovaného dopravního systému Plzeňska.

Shoda zástupců státní správy a dopravců na tomto počátečním územním, a tím i dopravním rozsahu zakladatelské etapy IDS-P výrazně přispívá k její realizaci.

Dopravní obsluhu území IDS-P zajišťují v zakladatelské etapě Plzeňské městské dopravní podniky, a. s., Miroslav Hrouda, soukromá autobusová doprava, Zbiroh, PROBO TRANS, Hořovice, ČSAD autobusy Plzeň a České dráhy, s. o., Plzeň.

l Tarifní integrace pro zakladatelskou etapu IDS-P je omezena na soustavu předplatních jízdních dokladů, kterými se stanou příslušným způsobem upravené stávající a nově navrhované předplatní jízdní doklady PMDP.

- Subjekty IDS-P jsou města a obce výchozího zájmového území, zúčastnění dopravci, Okresní úřady Plzeň-sever, Plzeň-jih a Rokycany a organizátor IDS-P.

l Kompetence a povinnosti subjektů se nemění. Činnosti dané zákony, předpisy a zvyklostmi zůstávají u stávajících subjektů s tím, že budou vykonávány s respektováním organizačních, koordinačních a integračních doporučení organizátora systému.

l Organizátor IDS-P. V Plzni jsme navrhli ustavení subjektu organizátora IDS-P jako nezbytné strategické rozhodnutí a předpoklad implementace integrovaného systému. Organizátor koordinuje organizačně právní, ekonomické, technické a integrační procesy spojené s chodem a rozvojem systému. Nemá žádné výkonné pravomoci vůči subjektům IDS-P.

Na základě doporučení řídícího výboru integrovaného dopravní-ho systému a následným usnesením Rady města Plzně zahájila od 1. července 2000 činnost samostatná čtyřčlenná projekční skupina, která převezme roli organizátora jako samostatné oddělení při Plzeňském holdingu, a. s., s odděleným účetnictvím formou samostatného účetního střediska.

Projektové práce by měly skončit letos v prosinci. Je třeba připravit řadu právních dokumentů definujících ekonomická pravidla včetně pravidel pro vzájemné uznávání integrovaných jízdních dokladů mezi dopravci. Systém by měl začít pracovat v roce 2001, zřejmě v návaznosti na listopadové změny jízdních řádů.

ZDENĚK GRUNDMAN,

místopředseda představenstva a

ředitel Plzeňského holdingu, a. s.

FOTO ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down