Zvýšení plynulosti a bezpečnosti městské dopravy pro motoristy, cyklisty i chodce přinese nový dopravní systém, který připravuje statutární město Zlín. Projekt s názvem Inovace v rozvoji řízení dopravy s využitím prvků C2X začne letos v červnu a potrvá necelé dva roky. Akci, která představuje jednu nejvýznamnějších dopravních investic za poslední desetiletí, bude částkou 150 milionů korun spolufinancovat Evropská unie v rámci v rámci Programu Doprava 2021–2027 (OPD3).
V rámci projektu vznikne ve Zlíně nový dohledový, informační a řídicí systém, který bude propojený s mobilní aplikací a veřejným webovým portálem. Řidiči budou moci sledovat v reálném čase dopravní situaci ve městě, například zjišťovat aktuální dopravní omezení, kolony nebo uzavírky. „Aplikace navíc upozorní na výskyt nehod či nepříznivých povětrnostních podmínek a umožní příjem C2X zpráv i řidičům, jejichž vozidla nejsou pro příjem těchto zpráv vybavena. Obyvatelé budou moci lépe plánovat své cesty a být informováni online o dopravní situaci. Samozřejmé je napojení do Národního dopravně informačního centra,“ přibližuje Václav Kovář, radní pro dopravu a její alternativní způsoby.
Digitální systém video detekce podpoří plynulost provozu
Zásadní novinkou je vybudování nového dopravního a informačního centra pro regulaci a dohled nad dopravou v budově Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice. „Videostěna umožní v reálném čase přehled o dění na všech křižovatkách ve městě. Nová technologie rovněž zjednoduší vytvoření zásahové trasy například při konání velkých kulturních, sportovních nebo policejních akcí. Dispečeři budou schopni jednodušeji upravit nastavení semaforů, aby zásahová vozidla projížděla plynuleji a zkracovala se doba dojezdu. Současně mohou regulovat dopravu v největších špičkách dopravy, aby hustota dopravy v centru města byla minimalizovaná,“ popsal radní.
Součástí modernizace bude také přechod na plně digitální systém video detekce. Na křižovatkách přibydou moderní video senzory, sloužící výhradně k detekci a řízení dopravy, které dokážou rozpoznat nejen auta, ale i chodce či cyklisty. Díky tomu budou semafory „chytřejší“. Například udělí výzvu chodcům bez nutnosti stisknout tlačítko, prodlouží zelenou pro pomaleji se pohybující chodce nebo upraví signalizaci podle hustoty provozu. Umožní nastavení tzv. virtuálních detekčních zón, v nichž senzor registruje přítomnost vozidel či chodců.
Chystané práce se uskuteční na etapy. Letos v červnu začnou modernizací křižovatky Gahurova x Výletní x Nábřeží (u Baťovy vily) a výstavbou dopravního a informačního centra.*
/tz/
Interesting project for Zlín! This smart telematics system sounds fantastic for improving traffic flow. Hope it's implemented well. Imagine the Bitlife possibilities - your Zlín citizen's driving skill could actually matter with real-time traffic updates!