Vzdělávání se průběžně inovuje využíváním moderní techniky a učebních pomůcek. V posledních letech jsou tyto prostředky dostupné i pro malé školy hlavně díky možnostem zažádat o dotace z evropských fondů. Vedle vybavených počítačových učeben, jazykových laboratoří či měřicích systémů pro přírodní vědy se v řadě škol objevují také interaktivní tabule.
Interaktivní tabule je velká interaktivní plocha, k níž je připojen počítač a datový projektor, případně jde o velkoplošnou obrazovku (LCD, plazma) s dotykovým senzorem. Projektor promítá obraz z počítače na povrch tabule, s níž lze prstem, speciálními fixy případně dalšími nástroji přímo pracovat nebo ovládat počítač. Obsah napsaný digitálně na tabuli je možné uložit, poslat e-mailem i vytisknout. Tabule se většinou připevňují přímo na stěnu, nebo mohou být na stojánku.
INSTALACÍ TECHNIKY NIC NEKONČÍ
Jaké informační a komunikační zařízení si školy nejčastěji pořizují? »Kromě interaktivních tabulí případně celých interaktivních sad jsou to i projektory na krátkou vzdálenost. Ty umožňují, že je učitel u tabule otočen směrem do třídy a komunikuje s žáky, aniž by byl oslněn z projektoru,« vysvětluje Daniel Paulín ze společnosti 3M. Projektor je umístěn nad tabulí (i posuvnou tabulí) a díky sklopnému rameni, které jej drží, ho lze po skončení výuky uklidit na stranu. »Čímž nepřekáží a neláká žáky se na něm o přestávkách houpat,« dodává.
Pořízení moderních výukových technologií není levnou záležitostí. Obec či škola by měly předem pečlivě zvážit jejich využití, motivovat učitele k práci s nimi a vybrat si dodavatele, který má s touto technikou zkušenosti a neomezuje se pouze na jeden typ interaktivního systému. Důležitý je i poskytovaný servis. Podle Ing. Ivany Perničkové z dodavatelské firmy AV MEDIA musí být na prvním místě ve škole lidé, kteří jsou ochotní prosazovat a naplňovat změnu. »Naše dlouholeté zkušenosti jsme zakomponovali do strategie, které říkáme Pilíře interaktivní výuky pro 21. století. Při samotné realizaci se samozřejmě řeší dispozice učeben, zatemnění apod. To je však základní pilíř, který sám o sobě nestačí. Chcete-li, aby škola fungovala a rozvíjela se, musí být moderní nástroje doplněny školením a metodickým rozvojem učitelů.«
KDE VZÍT PROSTŘEDKY
Školy financují informační a komunikační techniku individuálně. Některé obce a města si jako zřizovatelé uvědomují význam vzdělání a vybavují své školy v rámci rozvojových projektů spolufinancovaných z regionálních operačních programů. Další možností je využít v období 2007-2013 tematický Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OPVK), který řídí Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále MŠMT). Všechny mimopražské základní (ale i umělecké) školy či jejich zřizovatelé mohou žádat o dotace z programu, který ze tří čtvrtin financuje Evropský sociální fond a z jedné čtvrtiny státní rozpočet. Od května loňského roku se navíc pro základní školy zjednodušil proces předkládání žádostí prostřednictvím tzv. šablon (viz rámeček Výzva EU peníze školám). V případě modernizace výuky pomocí ICT technologií lze využít šablony ICT. »V rámci těchto šablon lze pořizovat digitální technologie, které budou sloužit k tvorbě předepsaných výstupů,« říká Mgr. Václav Koukolíček z tiskového odboru MŠMT. »Tato oblast patří mezi nejžádanější ze sedmi podporovaných oblastí v podílu poptávaných šablon.«
ZKUŠENOSTI ŠKOL
Jedenáct interaktivních tabulí spolu s doprovodnou technikou mají i na 1. základní škole v Holešově. Pořídili si je v roce 2009 v rámci projektu financovaného z OPVK. Tabule jsou zapojeny ve výuce na prvním i druhém stupni. Pracuje s nimi většina učitelů a všech 550 žáků. »Využívání tabulí přispělo k rozvoji schopností učitelů pracovat s informačními technologiemi,« komentuje ředitelka školy Mgr. Jarmila Růžičková. Vyučující si připravují vlastní materiál a musí hodinu dokonale promyslet. Vytvořené výukové materiály stále ověřují. Na počátku byla intenzivní půlroční příprava učitelů. Jednoznačný přínos pro žáky vidí Mgr. Růžičková v tom, že si lépe pamatují učivo a výuka je víc baví, protože do ní lze zařadit doplňovačky, soutěže, videa či hudbu. Tabule podněcují samostatnost a lépe zapojují žáky do průběhu hodiny, neboť jsou neustále aktivní - přiřazují nebo doplňují správné odpovědi. Navíc se ihned dozví, zda odpověděli správně a to zvukovým nebo obrazovým signálem. »Žádná tabule sice nenahradí dobrého pedagoga, ale rozhodně doporučuji, aby si školy tyto tabule pořizovaly,« uzavírá Mgr. Růžičková.
ZAČÍT NA PRVNÍM STUPNI
Dobré zkušenosti potvrzuje i ředitel ZŠ Libice nad Cidlinou PaedDr. Zdeněk Souček. »Když má obec opravdový zájem na modernizaci školy, kterou zřídila, finanční prostředky na zakoupení interaktivní tabule jistě najde. My jsme využili i zisky z doplňkové činnosti a z různých projektů.« Již pátým rokem využívá všech 180 žáků od první třídy ve všech ročnících pouze interaktivní tabule. »Nenutil jsem hned všechny učitele, aby s tabulemi v hodinách začali pracovat, protože to za mě udělali žáci. Ti se totiž těch učitelů, kterým se do využívání tabulí moc nechtělo, sami ptali, proč je v jejich hodinách nevyužívají,« pokračuje PaedDr. Souček. Hlavní přínosy vidí ve zvýšení zájmu o výuku, lepší čitelnost textu z tabule, příležitosti více se zapojit do tvorby zápisu na tabuli a do výuky vůbec. »Je dobré začít s modernizací na prvním stupni a nejlépe od prvního ročníku. Lépe se pak navazuje na získané dovednosti a návyky ve vyšších ročnících,« uzavírá PaedDr. Souček.
Výzva EU peníze školám
V rámci této výzvy lze do prosince 2012 žádat o dotace na zlepšení výuky prostřednictvím sedmi šablon: čtenářská a informační gramotnost; cizí jazyky; využívání ICT, matematika, přírodní vědy, finanční gramotnost a inkluzivní vzdělávání.
V rámci šablon ICT lze podpořit:
individualizaci výuky prostřednictvím digitálních technologií,
inovaci a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT,
vzdělávání pedagogických pracovníků pro oblast digitálních technologií.
Více informací na www.eupenizeskolam.cz a www.msmt.cz/strukturalni-fondy/eu-penize-skolam.
Interaktivní tabule ve výuce na ZŠ L. Kuby v Českých Budějovicích.
FOTO: AV MEDIA
Ukázka vybavení učebny ICT v ZŠ Okříšky.
FOTO: ARCHIV