Prvního ledna vstoupil v platnost nový správní řád, který mj. požaduje po obcích, aby zřídily a vedly internetovou úřední desku. Zákon přitom nerozlišuje mezi malými obcemi se stovkou obyvatel a městy, v nichž žijí tisíce lidí. Internetovou úřední desku musejí mít všechny obce. Vše, co musí obec...
Prvního ledna vstoupil v platnost nový správní řád, který mj. požaduje po obcích, aby zřídily a vedly internetovou úřední desku. Zákon přitom nerozlišuje mezi malými obcemi se stovkou obyvatel a městy, v nichž žijí tisíce lidí. Internetovou úřední desku musejí mít všechny obce. Vše, co musí obec zveřejnit na klasické úřední desce, se musí objevit i na té internetové.
Města většinou tuto povinnost splňují už několik let, protože internet vnímají jako příležitost ke zlepšení komunikace s občany.
NENÍ TO NUTNÉ ZLO
Pokud obec nezavede internetovou úřední desku, může se potýkat s vážnými právními důsledky. Správní řád v § 26 říká, že obsah úřední desky se zveřejňuje i způsobem umožňujícím dálkový přístup (tedy na internetu), a v § 25 stojí, že veřejnou vyhlášku je možné považovat za doručenou, pokud byla zveřejněna i na internetu. Porušení správního řádu znamená ohrožení platnosti některých dokumentů (předpisů).
Proč se vůbec povinnost mít internetovou úřední desku do zákona dostala? Naši zákonodárci si uvědomují příležitosti, jaké internet jako komunikační médium nabízí. Logicky se snaží více přiblížit úřady občanům. Internet v ČR využívá více než třetina populace a do budoucna je třeba počítat s rychlým nástupem mobilního internetu, který bude dostupný v každém mobilním telefonu.
Internetovou úřední desku není potřeba brát jako nutné zlo. Obec by měla zkusit zapojit občany do dění v obci zlepšením informovanosti. Zveřejňovat dokumenty na internetu není nic složitého, navíc to nemusí stát ani halíř. Vytištěním dokumentu a jeho "přišpendlením" na klasickou úřední desku lze strávit více času, než když se zpřístupní na té internetové.
Na úřední desku ročně obec vyvěsí pravděpodobně desítky dokumentů, proto zvolený způsob publikování by měl mít následující vlastnosti:
musí být snadné, rychlé a bezpečné,
musí to zvládnout i člověk se základními dovednostmi práce s PC.
Jednoznačně nejlepším způsobem se stává kvalitní redakční systém. Aktualizaci může uskutečnit obec sama, odpadne její závislost na tvůrci stránek, který zrovna nemusí mít "čas". Kvůli internetové úřední desce není nutné pořizovat celé stránky, je možné je provozovat samostatně.
ZPŮSOB AKTUALIZACE
Aktualizace se uskutečňuje prostřednictvím redakčního systému, který se neinstaluje na počítač, ale je dostupný on-line. Při práci tak není zapotřebí se vázat na jeden počítač, aktualizovat lze i z úřadu, práce nebo z domova. Přístupové údaje brání neoprávněným vstupům do systému. Spravovat úřední desku může více osob.
Funkčností se internetová úřední deska podobá té klasické. Návštěvníci na ní najdou jen aktuální dokumenty. Ostatní jsou přístupné v archívu dokumentů, v němž jsou roztříděny do jednotlivých kategorií (vyhlášky, usnesení, záměry apod.). K dispozici je také fulltextové vyhledávání. Občan si sám může vyhledat potřebné informace a nemusí se s žádostí obracet na obecní úřad.
Správce stránek se stará pouze o "vyvěšování" dokumentů. Jejich "sejmutí" a přesun do archívu dokumentů zajišťuje redakční systém sám. Při vyvěšení dokumentu je nutné zadat: název dokumentu, datum vyvěšení a sejmutí, vybrat z nabídky typ dokumentu (vyhláška, usnesení apod.) pro správné zařazení a uvést text dokumentu, který se nepíše znovu, ale lze ho zkopírovat například z wordu. K dokumentu je možné připojit přílohu v podobě situačních nákresků, plánů, skenovaného textu apod.
Správní řád neuvádí, jakou formou se má obsah dokumentů úřední desky na internetu zveřejnit. Podle Pravidel přístupného webu (nezávazné doporučení), která jsou k dispozici na stránkách Ministerstva informatiky, stojí, že informace zveřejňované na základě zákona jsou dostupné jako textový obsah webové stránky. Není proto vhodné dokumenty zveřejňovat ve formě textových souborů (koncovka doc apod.)
Pokud některý správní orgán po obci požaduje vyvěšení dokumentu, který zaslal v tištěné podobě, je nutné se domluvit s jeho úředníky, ať příště dokument posílají i v elektronické podobě. Usnadní se tím práce.
Uživatelé systému určitě uvítají, že dokument je možné zveřejnit dopředu. Stačí uvést pozdější datum vyvěšení. Dokument se sám na úřední desce objeví až v den uvedeného vyvěšení.
Internetovou úřední desku zdarma nabízí portál www.obcecr.cz. Na něm si může každá obec zřídit a provozovat vlastní ministránky, jejichž součástí je úřední deska a povinně zveřejňované informace. Atraktivní adresu ve tvaru www.obcecr.cz/nazev-obce si občané snadno zapamatují.
V únoru funkce ministránek budou rozšířeny o automatické zasílání e-mailových zpráv o novém dokumentu občanům. Ti nebudou muset pravidelně kontrolovat ministránky obce, ale budou přímo informování e-mailem. V plánu je rozšíření o funkci fotogalerie a statistické údaje. Databáze s daty se pravidelně zálohují, čímž se zabrání případné ztrátě údajů.
FILIP LÍSKOVEC
obcecr.cz