Mezi témata listopadové X. celostátní finanční konference Svazu měst a obcí ČR se zařadí i problematika integrovaných plánů rozvoje města. V souvislosti s nimi Česká republika nyní stojí v příslovečné půli cesty: Ministerstvo pro místní rozvoj k nim sice v září vydalo metodiku, ale Evropská komise dosud neschválila regionální operační programy (ROP), do nichž se budou tyto plány implementovat.
Soustředit finanční prostředky ke strategicky stanoveným cílům rozvoje města. Takový je účel integrovaných plánů rozvoje měst (IPRM), které se jako nástroj k řešení rozsáhlých a závažných problémů velkých sídel v původní evropské "patnáctce" používají už několik desetiletí (viz MO č. 4/2007 - Nástroj k soustředění investic do měst se začne využívat asi až napřesrok). V programovacím období EU 2007-2013 by se IPRM měly stát běžnou praxí už i v našich velkých městech. Pro města nad 50 tisíc obyvatel se investice se zaměřením na rozvoj regionálních center s podporou evropských fondů budou moci uskutečnit dokonce jen výhradně prostřednictvím IPRM. Jak jsme se přesvědčili (viz MO č. 6/2007 - IPRM: V Mladé Boleslavi nechtějí marnit čas), velká města s ním spojují značné naděje.
PRINCIP PARTNERSTVÍ JE NUTNÝ
Tyto střednědobé plány musí vycházet z celkové vize a strategie rozvoje města a identifikovat jeho problémy a rozvojové oblasti v návaznosti na možnosti získání podpory ze strukturálních fondů. Město jich může v tomto programovacím období EU předložit i více . Podle metodiky ministerstva pro místní rozvoj (viz www.mmr.cz pod odkazem Strukturální fondy) je zpracovatelem a předkladatelem IPRM vždy město, které odpovídá za jeho uskutečnění. Ve všech fázích přípravy, zpracování a realizace je nutné respektovat princip partnerství a zapojení veřejnosti.
IPRM se předkládá v návaznosti na výzvu řídícího orgánu příslušného ROP (v rámci oblasti podpory 5.2 Integrovaného operačního programu /IOP/ - Zlepšení prostředí problémových sídlišť, pak na základě výzvy řídícího orgánu IOP) a bude posuzován jako celek podle kritérií schválených monitorovacími výbory. Výzvy však nelze vyhlásit dříve, než budou regionální operační programy a IOP schváleny v Bruselu. Předmětem, schvalovacího řízení ze strany Evropské komise je i systém hodnocení a požadavky na IPRM.
BRUSEL JE PRO SVOBODNOU VOLBU
Ohledně měst s méně než 50 tisíci obyvatel není jasno, jak se Brusel postaví k návrhům regionálních operačních programů, z nichž většina obsahuje formulaci, že "... řídící orgán ROP může (zvýrazněno redakcí) vyhlásit výzvy pro příjem žádostí IPRM pro města s méně než 50 tisíci obyvatel. Tyto IPRM nebudou financovány z prostředků IPRM spadajících do prioritní osy určené pouze pro města s více než 50 tis. obyvatel. ŘO ROP může stanovit finanční rezervy IPRM (změnit minimální rozpočet IPRM), pro města s méně než 50 tis. obyvatel bude přitom brát v úvahu geografický, demografický a ekonomický potenciál těchto měst v regionu.".
Jenže Evropská komise navrhla, aby městům pod 50 tisíc obyvatel byla obecně dána volba rozhodnout se, půjdou-li cestou IPRM či cestou jednotlivých projektů.
Otázkou však zůstává nakolik řídící orgány jednotlivých ROP menším městům opravdu poskytnou možnost vydat se první cestou. Nepůjde totiž jen o souboj o peníze, nýbrž hlavně asi o to, nakolik by úřady regionálních rad administrativně zvládly případný přetlak žádostí menších měst o podporu v rámci IPRM. Jejich plány by navíc v této velikostní kategorii musely být i poněkud jinak nastaveny (nejen pokud jde o minimální výši rozpočtu IPRM).
JISTOTU ZATÍM MAJÍ JEN VĚTŠÍ
Například v Regionu soudržnosti Střední Čechy už je podle ředitele úřadu regionální rady Mgr. Marka Kupsy jasné, že obě tamní města nad 50 tisíc obyvatel - Kladno a Mladá Boleslav (ta sice tento počet obyvatel dosud nemá, ale metodika MMR ji do této velikostní kategorie jako jedinou výjimku zahrnuje) své integrované plány hodlají využít. Návrh ROP Střední Čechy počítá pro obě města s celkem 41 mil. eur, přičemž obecně minimální výše rozpočtu jednoho IPRM u měst této velikosti činí 10 mil. eur. Mgr. Marek Kupsa podotýká, že pro jednotlivé projekty v rámci IPRM je spodní hranice výše rozpočtu totožná s hranicí individuálních projektů, tedy například pro projekty veřejné dopravy je 5 mil. Kč a pro projekty veřejných služeb 2 mil. Kč.
Ovšem pokud jde o podporu IPRM v rámci středočeského ROP pro sídla od 20 tisíc obyvatel nahoru, ředitel úřadu mohl na naši otázku v polovině října odpovědět jen tak, že tato věc "je zatím v řešení". Podobně řešení tohoto možná poněkud nečekaně vzniklého problému zatím zůstává otevřené v řadě dalších regionů soudržnosti.
Ministerstvo pro místní rozvoj nedisponuje žádným uceleným přehledem o tom, kolik měst o velikosti 20 000 až 49 999 obyvatel (v ČR je jich 62) chystá své IPRM. Ale existují signály, že i tato města se o problematiku integrovaných programů zajímají, neboť si uvědomují, jak jim tento nástroj může pomoci efektivněji investovat a získat větší investiční jistotu. Vzhledem k časové náročnosti přípravy IPRM a vysokým požadavkům na jeho zpracování je však pravděpodobné, že menší města nejprve budou postupovat spíše cestou individuálních projektů do jednotlivých operačních programů.
IOP S MENŠÍMI POČÍTÁ
Naopak v Integrovaném operačním programu, který je v gesci ministerstva pro místní rozvoj, je pro čerpání podpory v oblasti bydlení IPRM nutnou podmínkou nejen pro všechna města nad 50 tisíc obyvatel, ale (zatím) dokonce i pro všechna ostatní města nad 20 tisíc obyvatel. To je v souladu s Evropskou komisí, která integrovaný přístup považuje za předpoklad pro čerpání v oblasti podpory revitalizace panelových sídlišť, obecně pak v oblasti rekonstrukce bytových domů.
Díky svým IPRM budou města moci čerpat podporu rovněž z tematických operačních programů, zejména z OP Životní prostředí, Podnikání a inovace a Rozvoj lidských zdrojů. Vždy však bude muset jít o konkrétní projekt, který bude mít svou logiku jako součást IPRM, a bude tedy vyplývat ze strategických priorit a potřeb města. Podle usnesení vlády č. 883 ze dne 13. 8. 2007 projekty zahrnuté v IPRM budou bonifikovány ve výši 10 % z již získaného bodového ohodnocení.
IVAN RYŠAVÝ
Integrovaný operační program (oblast 5.2) a IPRM
Pro oblast 5.2 Zlepšení prostředí problémových sídlišť IOP je na celé programovací období alokováno zhruba 226,56 mil. eur (z ERDF - Evropského fondu regionálního rozvoje a národních zdrojů). V současné době není známa výše alokace první výzvy.
Aktivita a) Revitalizace veřejných prostranství bude financována pouze z veřejných zdrojů, kde 85 % bude zajištěno ze zdrojů ERDF a 15 % z rozpočtů obcí.
U aktivity b) Regenerace bytových domů* se předpokládá spolufinancování i ze soukromých zdrojů, které v rámci celkových způsobilých výdajů aktivity 5.2b,c budou představovat 58,8 % (veřejné zdroje 41.2 %).
* Poznámka: Pokud bude v rámci aktivity b) žadatelem obec, pak způsobilé výdaje projektů zahrnou 35 % z ERDF a 65 % ze zdrojů obcí (zdroje obcí jsou zde zahrnuty do kolonky soukromé zdroje). Pokud bude v rámci aktivity b) žadatelem soukromý vlastník, pak spolufinancování zahrne 35 % z ERDF a 65 % ze soukromých zdrojů vlastníků domů.
ZDROJ: MMR ČR