01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

IVANČICE OD LEDNA S VĚTŠÍ PRAVOMOCÍ

K šesti městům okresu Brno-venkov, která se od ledna roku 2003 stanou obcemi s rozšířenou působností, patří Ivančice. Městský úřad zahrne do výkonu státní správy dalších 16 okolních obcí, a obsáhne tak některými svými činnostmi celkem 23 tisíc obyvatel. O převodu činností státní správy z okresního...

K šesti městům okresu Brno-venkov, která se od ledna roku 2003 stanou obcemi s rozšířenou působností, patří Ivančice. Městský úřad zahrne do výkonu státní správy dalších 16 okolních obcí, a obsáhne tak některými svými činnostmi celkem 23 tisíc obyvatel.

O převodu činností státní správy z okresního úřadu, jejich personálního a materiálního zabezpečení a o dalších náležitostech byli zastupitelé města Ivančice informováni již koncem srpna. Na základě dalších upřesňujících údajů projednali a poté schválili návrh upravené organizační struktury městského úřadu (MěÚ) s nově vytvořenými funkčními místy. Dále pokračují jednání s okresním úřadem a příslušnou komisí o delimitaci majetku.

Podle starosty města Ing. Romana Sládka z okresního úřadu přejde do Ivančic například územní plánování, které zahrne region všech šestnácti okolních obcí. Městský úřad bude projednávat a schvalovat vynětí zemědělského půdního fondu k jiným účelům a bude činit vodohospodářská rozhodnutí o výstavbě vodovodů, kanalizace a čistíren odpadních vod. Bylo rozhodnuto, že převezme též péči o historicky cenné památky zejména v Ivančicích, Oslavanech a Dolních Kounicích. Bude zajišťovat dopravně správní agendu, do které náleží registrace vozidel, změny v jejich užívání a vydávání řidičských průkazů.

Ivančice jsou zatím "sběrným místem" žádostí o vydávání občanských průkazů a pasů, které si každý žadatel nakonec vyřizoval až v Brně. Od poloviny příštího roku především pasy vyhotoví přímo na příslušném odboru města. Již nyní jeho sociální odbor vyplácí příslušné sociální dávky v rámci regionu.

Tyto a další agendy (převzaté z okresu) budou na MěÚ od ledna, kromě živnostenského úřadu, začleněny do celkem osmi odborů. Do odboru vnitřních věcí bude zahrnuto i školství, největší odbor správních činností obsáhne také vydávání zmíněných občanských průkazů a pasů. Personálně posílí finanční odbor a odbor sociálních věcí. Novým se stane odbor regionálního rozvoje, větší pravomoci získá odbor životního prostředí s problematikou lesního a vodního hospodářství a zemědělství. Organizační schéma doplňuje odbor technický a investiční a odbor majetkoprávní.

NA 250 ZÁJEMCŮ

Městský úřad v Ivančicích se v důsledku nárůstu správní agendy rozšíří o dalších 38 funkčních míst. Zatím se uvažuje asi o 30 nových zaměstnancích. Až praxe ukáže, kolik úředníků bude skutečně zapotřebí. Podle podepsané trojdohody 8 až 10 úředníků přijde do Ivančic z okresního úřadu, ostatní jsou získáváni z města a blízkého okolí.

Na požadovaná místa byl v místní kabelové televizi vyhlášen veřejný konkurs, do kterého se přihlásilo na 250 zájemců, převážně středoškoláků. Přednost dostávají lidé, kteří již pracovali ve státní správě nebo v příbuzném oboru. Problémem bylo získat pracovníky na vedoucí místa, na která se vyžaduje vysokoškolské vzdělání s příslušnou odbornou praxí. Prvních 8 kvalifikovaných odborníků podepsalo pracovní smlouvy koncem října.

Ještě před koncem roku budou k novým vedoucím odborů doplněni další noví zaměstnanci, kteří prošli náročným výběrovým sítem. Zatím byla obsazena polovina požadovaných míst. Záměrem je určitou část přijatých uchazečů zaměstnat aspoň od počátku prosince, aby se mohli na novém pracovišti o měsíc dřív lépe připravit a včas převzít potřebnou agendu. Na jejich finanční ohodnocení bylo vyčleněno z městského rozpočtu na půl miliónu korun.

Podle vyhlášky o spisové rozluce bude k 1. lednu 2003 převedena agenda z okresního úřadu do Ivančic. Obsáhne část správní činnosti týkající se regionu, který zahrnuje i s městem již zmíněných 16 obcí. To znamená, že úředníci přecházející z okresu Brno-venkov přinesou na městský úřad nejen příslušné spisy, ale i dosud neprojednané a nevyřízené záležitosti.

KOMU MOVITÝ MAJETEK?

Složitějším problémem zůstává přejímka movitého majetku. Ing. Roman Sládek a starostové pěti ostatních obcí s rozšířenou působností jsou krajně nespokojeni s jednáním přednosty okresního úřadu o dělení majetku. Starosta Ivančic je přesvědčen o tom, že přednostův dosavadní postup není v souladu s příslušným zákonem. Rozpor vznikl tím, že přímo v budově okresního úřadu má sídlit územní pracoviště Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Tato nová instituce má přednostní nároky na převzetí podstatné části majetku v držení okresu. Jestliže ten má například 6 aut, nový úřad přebírá 3 vozy. Šest měst s rozšířenou působností státní správy se tak může podělit až o zbylá vozidla. Starosta uvádí, že zmíněný úřad si ke své činnosti vytipoval i novější výpočetní techniku, zatímco městu zůstanou například málo výkonné počítače z roku 1995. S řešením této situace si zatím neví rady ani delimitační komise.

V současné době v přilehlé části budovy ivančického městského úřadu probíhá rekonstrukce prvních deseti nových kanceláří. Tyto prostory dosud sloužily muzeu, jehož sbírky se postupně přestěhovaly do volného objektu podniku Retex. Na stavební úpravy traktu budovy MěÚ a dalších zařízení ke kancelářským účelům poskytl stát zatím 5 miliónů korun. Dalších 2,4 miliónu korun by mělo přijít ještě do konce letošního roku. V příštím roce by měl finanční příspěvek státu činit 8,8 miliónu korun.

Pro řádný výkon rozšířené státní správy by v Ivančicích uvítali víc informací od příslušných ministerstev, které zatím postrádají. Městský úřad sice obdržel různé materiály, ale obecného zaměření. Například, že na obce s rozšířenou působností se převádí agenda z oblastí sociální a životního prostředí apod. Jenže prospěšnější pro pověřené obce by bylo sestavení podrobného manuálu, který detailně obsáhne všechny činnosti přecházející z okresního úřadu a metodiku, jak při jejich řešení konkrétně postupovat. Manuál by byl nesporně přínosem zvláště pro nové, ještě nezapracované úředníky.

ŠKOLENÍ PRO STAROSTY

Ing. Roman Sládek je rovněž přesvědčen o tom, že je účelné, aby nově zvolení starostové obcí s rozšířenou působností povinně absolvovali určité školení či kurs. Už proto, že zřejmě ne všichni z nich mají zkušenosti a odbornou přípravou ke kvalifikovanému výkonu nové, významné funkce. Měli by se seznámit zejména se zákony, úředními vyhláškami a nařízeními, důležitými pro jejich rozhodování. Přitom složení zkoušek v dané lhůtě by bylo vázáno na výplatu určité části pohyblivé odměny.

Přiblížení výkonu státní správy z okresního úřadu do města neznamená, že lidé nebudou za některými záležitostmi nadále jezdit do Brna, kde zůstávají některé instituce okresního významu (Policie ČR, okresní soud, statistický úřad, okresní hygienická stanice, okresní veterinární stanice apod.). Předmětem současné reformy není zatím ani okresní správa sociálního zabezpečení. Co se týče Krajského úřadu Jihomoravského kraje, radnice v Ivančicích s jeho úředníky v současné době konzultuje některé záležitosti delimitace pracovníků a převodů kompetencí.

JAN BEDNAŘÍK

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down