01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak během hodiny a půl ušetřit 3,5 milionu korun za elektřinu

Také příklad statutárního města Frýdek-Místek dokládá, že centrální nákupy (nejen) energií mohou municipální sféře přinést významné úspory, obzvláště cenné při současném všeobecném důrazu na úspory veřejných prostředků.

Když Ing. Eva Richtrová, primátorka Frýdku-Místku, loni svolala zástupce příspěvkových organizací města, přítomní se nestačili divit. Ukázalo se, že organizace s jediným společným zřizovatelem nakupují elektrickou energii za různé, leckdy vysoké ceny. Proto rada města rozhodla zadat veřejnou zakázku na poskytnutí komplexního servisu při vyhledávání nejvhodnějšího dodavatele elektřiny. Formou centrálního zadávání město chtělo pro se-be i svých třicet příspěvkových organizací a čtyři obchodní společnosti (celkem 642 odběrných míst) získat nejvýhodnější cenu elektrické energie. Veřejná zakázka obsahovala provedení auditu stávajícího odběru ve všech odběrných místech a zajištění zadávacího řízení v souladu se zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.

TRANSPARENTNĚ A VÝHODNĚ

Společnost eCentre jako vítěz uvedené veřejné zakázky zpracovala zadávací dokumentaci výběrového řízení, která obsahovala i nejvyšší možnou cenu dodávek elektřiny, s níž mohli potenciální dodavatelé do soutěže vstoupit. Letos 9. června se pak v elektronické aukci spolu utkalo pět licencovaných dodavatelů. Aukce byla rozdělena na dvě části - pro dodavatele proudu v hladině nízkého a v hladině vysokého napětí. Během půldruhé hodiny byli vybráni oba dodavatelé, kteří budou městu a jeho organizacím a společnostem prodávat elektřinu od 1. 8. 2010 do 31. 12. 2011. Během této doby všechny subjekty města proti platbám, které dosud hradily za odebraný proud, nyní při nezměněné spotřebě dohromady ušetří 13,75 %, tedy 3,5 mil. Kč.

»Splní-li obchodník kvalifikační předpoklady, pak se jím nabízená cena porovnává v e-aukci s cenami ostatních obchodníků, kteří též splnili kvalifikační předpoklady,« poznamenává Alice Mazurková ze společnosti eCentre. »E-aukce startuje na nejnižší nabízené ceně, všichni jsou on-line připojeni a mají možnost cenu dále snížit. Elektronické výběrové řízení (eVŘ) je tak maximálně transparentní a antikorupční.«

PŘÍLEŽITOST I PRO MENŠÍ OBCE

Podle Alice Mazurkové zájem dodavatelů už přitahují i relativně menší obchody. Třeba letos na jaře se pro centralizovaný nákup elektřiny spojilo šest členů Dobrovolného svazku obcí Slezská brána a jako centrálního zadavatele si vybrali město Šenov (okres Ostrava-město). »Stanovit objem nákupů, od něhož se vyplatí elektronické výběrové řízení zakončené e-aukcí, však nelze,« tvrdí Alice Mazurková. »Výhodou centralizovaného zadávání není jen agregace nabídky a s ní spojená možnost dosažení výhodnějších nabídek. Ale i nižší administrativní náročnost ve srovnání se zadáváním většího počtu jednotlivých veřejných zakázek.«

FAKTURY CHODIT NEPŘESTANOU

Nemůže však přípravu či vlastní průběh centralizovaného nákupu ztížit fakt, že se k nákupu spojí značné množství často velmi různých subjektů? Podle Alice Mazurkové nikoliv. Říká: »Složitější může být snad jen počáteční administrace. Jeden ze subjektů totiž musí podle zákona vystupovat v roli centrálního zadavatele a uzavírat i desítky smluv s jednotlivými organizacemi. Je-li smluvně ošetřena pozice centrálního zadavatele, lze postupovat tak, jako by eVŘ vypisoval jeden subjekt. Pak město v řízení zastupuje všechny své organizace.«

Jana Matějíková z Magistrátu města Frýdku-Místku doplňuje: »Město s jednotlivými subjekty uzavřelo Smlouvu o společném postupu zadavatelů při centralizovaném zadávání a o zmocnění centrálního zadavatele pro realizaci nadlimitní veřejné zakázky o sdružených službách dodávky elektrické energie, kdy centrálním zadavatelem je město. Vítězný dodavatel bude uzavírat smlouvy s jednotlivými subjekty, a bude jim proto rovněž zasílat faktury.«

S touto odpovědí padla i naše obava, nepřestane-li si nyní příspěvková organizace hlídat odběr proudu v domnění, že platby bude hradit už jen centrální zadavatel.

CO BY MUNICIPALITÁM POMOHLO

Ve Frýdku-Místku míní, že pro zkrácení a zjednodušení přípravy (analýzy současných odběrů ve všech odběrných místech) a realizace zadávacího řízení veřejné zakázky by se měla do legislativy promítnout povinnost distribuční společnosti předat centrálnímu zadavateli na základě poskytnutých identifikačních čísel jednotlivých zadavatelů přehled všech jejich odběrných míst včetně údajů nutných pro zadávací dokumentaci. »Pomohlo by i zkrácení povinné lhůty pro podání nabídek uchazečů o dodávky energií, kdy jde o přesně definované zboží a licencované dodavatele. Neúměrně dlouhá lhůta pro podání nabídek a následné ukončení zadávacího řízení vede k vyšší nabídkové ceně, neboť dodavatelé uplatňují rizikový koeficient s ohledem na možný vývoj cen na trhu,« uvedla Jana Matějíková.

Ve Frýdku-Místku nyní podle primátorky Ing. Evy Richtrové chtějí formou centralizovaného nákupu řešit i dodávky zemního plynu pro město a jeho organizace.

Základní zákonné normy pro sdružené nákupy

Základní právní rámec systému sdružených nákupů, elektronických výběrových řízení a elektronických aukcí je dán zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách ve znění pozdějších předpisů.

Zvláštní pozornost je přitom nutné věnovat požadavkům kladeným na zadavatele, především § 6 zákona o veřejných zakázkách, který nařizuje transparentnost, rovné zacházení a zákaz diskriminace ve vztahu ke všem účastníkům veřejných zakázek.

Pro činnost vyvíjenou v rámci systému sdružených nákupů má stěžejní význam § 3 zákona o veřejných zakázkách, který řeší centralizované zadávání.

Opodstatněnost centralizovaného zadávání je dána především zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů a zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.

Samozřejmou povinností územních samosprávných celků, jakožto zřizovatelů a zakladatelů příspěvkových organizací a obchodních společností (§ 23 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů) a jakožto subjektů organizačně a funkčně nadřazených městským částem a jimi zřizovaným právnickým osobám (§ 130 zákona o obcích), je dohled nad řádným a hospodárným nakládáním s finančními prostředky plynoucími z jejich rozpočtů, určenými pro uspokojování potřeb občanů.

ZDROJ: eCENTRE

Centrální nákup elektřiny, ale i zemního plynu chystají také ve Vysokém Mýtě. Oslovují k tomu i okolní obce. Levnější nákup energií by se měl týkat rovněž vysokomýtské ZŠ v Javornického ulici (na snímku).

FOTO: ALEŠ FELGR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down