01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak lze financovat energetické audity

Zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií stanovuje, že je nutné v příslušných budovách a energetickém hospodářství zjistit stav využívání energie a při špatných výsledcích jej zlepšit. Pro dané vlastníky - fyzické a právnické osoby a organizační složky státu, krajů a obcí a příspěvkové...

Zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií stanovuje, že je nutné v příslušných budovách a energetickém hospodářství zjistit stav využívání energie a při špatných výsledcích jej zlepšit. Pro dané vlastníky - fyzické a právnické osoby a organizační složky státu, krajů a obcí a příspěvkové organizace - platí, že za stanovených podmínek jsou povinni energetický audit zpracovat.

Zpracování energetického auditu provádí energetický auditor, který splnil příslušné předpoklady a je zapsán do seznamu vedeného Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR. Prováděcí vyhláška č. 213/2001 Sb. pak stanovuje, jaké má mít energetický audit náležitosti a formu.

Cílem energetických auditů je zjistit úroveň a způsob využívání energie v budovách a v energetickém hospodářství a navrhnout nápravná opatření. Ze znění uvedené prováděcí vyhlášky a z jejího výkladu lze předpokládat, že energetický auditor má navrhnout řešení, podle kterého by mělo dojít k efektivní instalaci navržených opatření.

Při zpracování energetického auditu by mělo být podstatné, jaká je vypovídací hodnota auditu pro zadavatele a jak je prakticky využitelný při následné realizaci navržených opatření. Takové věci už záleží prakticky na osobním přístupu energetického auditora, který má vždy své metody, postupy práce a formu výstupu. Mělo by jít především o to, aby nebyly energetické audity zpracovávány jen pro nutnost splnit zákonnou povinnost.

Obsah a podstata

Ze znění zákona o hospodaření energií i z výkladu pravidel pro poskytování dotací v rámci programů České energetické agentury vyplývá, že v prvé řadě by mělo dojít před jakýmikoliv jinými úvahami ke zpracování energetického auditu.

Co se ale skutečně rozumí pod pojmem energetický audit? K jak široké a hluboké analýze by mělo dojít? V jedné verzi při přípravě znění zákona o hospodaření energií z roku 1999 se pravilo, že energetický audit se z hlediska obsahu a podrobnosti zpracování dělí na základní a podrobný energetický audit. Takové rozdělení v konečné podobě zákona najít nelze. Různou podobu a rozsah energetických auditů si však představit lze.

Využití metody EPC

V běžné praxi se objevují různé názory na uzákoněnou povinnost zpracovat energetický audit. V řadě případů mají vlastníci a provozovatelé objektů velmi dobrou představu, co by se s objektem a jeho energetickým hospodářstvím mělo udělat. Pak by jim byl potřebnější energetický audit v podobě studie, která by ocenila varianty proveditelných řešení (mimo jiné v souvislosti s dostupností investičních prostředků) a naznačila jejich porovnání, aby bylo možné rozhodnout, kterou cestou se vydat. Navíc lze předpokládat, že cena za takovou práci by byla nižší, než za podobu uzákoněného energetického auditu.

V řadě případů dochází k tomu, že na auditora je vznesen požadavek, aby energetický audit splnil zákonnou povinnost a byl zároveň co nejlacinější. To může vést k rutinnímu přístupu, přičemž práce může být provedena povrchně, i když text bude vypadat profesionálně. Potom je ovšem využitelnost auditu při následné realizaci navržených opatření nižší, než je přijatelné, a "šuplíková" studie pouze splní literu zákona bez další užitné hodnoty.

V určitých případech nemusí být ani dobře zpracovaný energetický audit valným důvodem pro instalaci vhodných opatření, pokud budou existovat překážky v podobě nízké motivace vlastníků nebo správců objektů. U státního a komunálního majetku souvisí opatrný přístup s nedo- statkem investičních prostředků na údržbu či rekonstrukci energetického hospodářství.

Při uplatnění metody EPC (Energy Performance Contranting) dochází vždy ke zpracování podrobné analýzy stávající energetické situace. Tuto metodu lze charakterizovat jako zaručení předpokládaného snížení spotřeby energie, které se projeví v úsporách provozních nákladů, použitých na splácení úvodní investice. V případě, že není energetický audit zpracován, mohou být při přípravě projektu řešeného metodou EPC výsledky podrobné analýzy zformulovány do podoby energetického auditu a na skutečné formě a obsahu se dohodnou zadavatel se zpracovatelem.

Je pravda, že analýza prováděná před instalací při řešení projektu metodou EPC se obvykle detailně zabývá pouze těmi oblastmi, které budou rekonstruovány. Podrobně nebývá šetřena oblast stavebních konstrukcí. Návratnost komplexních opatření stavebního charakteru (zateplování obvodového pláště budov, výměna oken a podobně) obvykle několikrát přesahuje přijatelnou dobu trvání smluvního vztahu při uplatnění uvedené metody. Pro financování takových opatření proto musí být použito sdružených investičních prostředků nebo kombinovaného financování.

Pokud je energetický audit již hotový, firma energetických služeb si musí velmi podrobně ověřit veškeré údaje v auditu uvedené a prověřit si skutečnosti, které audit ještě v době zpracování nezahrnul nebo které nejsou v auditu zmiňovány. Podrobné šetření při projektu řešeném metodou EPC může být "užší", než při zpracování energetického auditu, ale musí být v příslušných oblastech šetření mnohem "hlubší", protože je základem pro skutečnou instalaci energeticky úsporných opatření.

Při uplatnění metody EPC je nejvhodnější nejprve zjistit, zda je vhodné ji vůbec použít. Metoda může investorovi ušetřit prostředky, pokud bude nejdřív zhotoven a zaplacen energetický audit, dále při zpracování projektu metodou EPC dodavatel provádí velmi podrobné šetření zahrnuté v celkové ceně projektu ještě jednou. Takové šetření je ovšem kalkulováno v ceně znovu i při realizaci projektu běžným způsobem při zpracování projektové dokumentace. Je vhodné dodat, že při řešení projektu metodou EPC může být zpracován audit nezávislým energetickým auditorem vybraným zadavatelem.

Dotace nestačí

Většina subjektů musí mít do určité doby energetický audit zpracován. V tom případě však je třeba mít připravené finance a energetický audit zpracovateli zaplatit. Stát poskytuje v přijatelných případech žadatelům o státní podporu na zpracování energetického auditu dotaci prostřednictvím České energetické agentury. Na všechny žadatele se však nedostává a navíc podíl dotace je maximálně 30 % z celkové ceny auditu.

Nelze uvažovat o možnosti, že cena za zpracovaný audit bude splacena rovněž jako cena realizace vybraných opatření při uplatnění metody EPC až z následně vzniklých úspor nákladů na spotřebu energie, protože takové služby žádný energetický auditor nenabízí.

Možností je splatit zpracování energetického auditu, stejně jako cenu instalace efektivních opatření, z následně uspořených nákladů na spotřebu energie při realizaci projektu řešeného metodou EPC.

Vladimír Sochor

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down