01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak města a kraje využívají finanční produkty?

ANKETA Odpověď na tuto otázku přináší následující anketa, v níž odpovídají zástupci dvou měst a krajů. 1. Je na českém trhu dostatečný výběr finančních produktů a služeb, které podporují efektivní a moderní řízení obecních či krajských financí? Co vám v této nabídce chybí nebo vadí? 2. Které...

ANKETA

Odpověď na tuto otázku přináší následující anketa, v níž odpovídají zástupci dvou měst a krajů.

1. Je na českém trhu dostatečný výběr finančních produktů a služeb, které podporují efektivní a moderní řízení obecních či krajských financí? Co vám v této nabídce chybí nebo vadí?

2. Které finanční produkty a služby využívá vaše obec/váš kraj? Dáváte přednost tzv. municipálním balíčkům, nebo jednotlivým produktům a službám?

3. Pokud má vaše obec/váš kraj volné finanční prostředky, jak je zhodnocuje?

Ing. Hana Randová,
starostka města Tábor

1. Na trhu postrádáme úvěry s dlouhou dobou splatnosti (40 let) na financování infrastruktury. Vadí nám vysoké poplatky. Nabídka produktů na zhodnocování volných peněžních prostředků je pro nás dostatečná, služby běžného platebního styku také. Město má nainstalovány i platební terminály na příjem platebních karet. Ostatní produkty, například zajišťovací, záruky a jiné téměř nevyužíváme.

2. Zejména úvěry včetně krátkodobých a kontokorentů, hypotéky, stavební spoření a úvěry z něj. U těchto produktů využíváme jak pevné, tak plovoucí sazby, různé druhy splátkových kalendářů a různé doby fixace hypoték. Úvěrové portfolio je ne-ustále restruktualizováno, aby dluhová služba zatěžovala městský rozpočet co nejméně a v dlouhodobém horizontu nenarušovala jeho stabilitu. Přednost dáváme jednotlivým produktům a službám kombinovaným na míru aktuálním potřebám. Díky dobré spolupráci s financujícími bankami to městu přináší úsporu nákladů a větší výnosy.

Leasing využíváme pouze u nákupu automobilů. Samozřejmostí je pro nás pojištění majetku a odpovědnosti.

3. Volné prostředky jsme rozdělili na dvě části. První, která vznikla velkými prodeji majetku (například převod akcií distribučních společností nebo prodej bytů), je určena na významné rozvojové investice města, jejichž příprava je časově náročná, a proto je nelze realizovat v době inkasa příjmů.

Tyto peníze se zhodnocují formou investičního portfolia, jehož správu zajišťuje odborný správce. Portfolio má konzervativní ráz, tzn. zahrnuje pokladniční poukázky, termínované vklady, dluhopisy, ale nikoliv akcie. Fondy a podílové listy nevyužíváme. Druhou část představují volné prostředky vznikající v průběhu roku nesouladem mezi příjmy a výdaji. Zhodnocujeme je prostřednictvím vkladových účtů.

Ing. PETR FIALA,
náměstek hejtmana Ústeckého kraje

1. Obecně je výběr finančních produktů na českém trhu velice rozsáhlý, ovšem pro oblast municipalit je už situace horší. Většina nabídek je zejména dlouhodobého charakteru, z hlediska ročního rozpočtového hospodaření obcí a krajů postrádám produkty pro kratší období, například tříměsíční nebo pololetní.

2. Náš kraj v současné době čerpá úvěr ve výši 700 tisíc korun na pokrytí investičních výdajů v oblasti dopravy, uvažujeme o použití úvěru na překlenutí krátkodobého nedostatku peněz (kontokorentní úvěr) na financování projektů hrazených z Evropské unie. Své potřeby zajišťuje nákupem jednotlivých služeb podle aktuální potřeby. Styk s bankami je velmi pružný a operativní.

Veškerý movitý majetek Ústeckého kraje pojištěný na tzv. komplexní živel. Totéž se týká i movitého majetku v účetnictví Ústeckého kraje. Do rozsahu pojistné ochrany kraje je zahrnuto i pojištění odpovědnosti za způsobené škody, cestovní pojištění při služebních cestách a pojištění odpovědnosti zaměstnanců na vedoucích pozicích.

3. Volné finanční prostředky kraje jsou zhodnocovány pouze individuální úrokovou sazbou na běžném účtu kraje. Je to kvůli tomu, že většina nabídek v této finanční oblasti je dlouhodobého charakteru a z hlediska ročního rozpočtového hospodaření není pro kraj vhodná.

Ing. ANNA KRIŠTOFOVÁ,
vedoucí ekonomického odboru
Krajského úřadu kraje Vysočina

1. Peněžní trh nabízí dostatek produktů pro řízení veřejných financí. Spolupráce s bankovními domy bývá zpravidla na vysoké úrovni a bezproblémová. Banky chápou specifika municipalit a umí tomu přizpůsobit své programy. Veřejné finance se vyznačují tím, že se rozpočtují na kalendářní rok, proto by jedním z podnětů pro rozšíření spolupráce mohla být nabídka v oblasti krátkodobého financování.

2. Partnera pro zajišťování platebního styku jsme získali výběrovým řízením a tato spolupráce probíhá k všeobecné spokojenosti kraje. V případě potřeby využíváme rovněž služeb dalších finančních institucí. V současné době máme uzavřenou smlouvu na poskytnutí úvěru s mezinárodní finanční institucí na projekt Regionální infrastruktura kraje Vysočina (jde o rozsáhlé opravy komunikací II. a III. tříd). Je to dlouhodobý úvěr s variabilní úrokovou mírou. Na případné výkyvy běžného financování lze použít kontokorentní úvěr, který se uzavírá každoročně revolvingovým způsobem.

Protože kraj vlastní rozsáhlý majetek a působí v různých oblastech, na zajištění nutných pojišťovacích produktů využívá služeb pojišťovacího makléře. Velmi okrajově jsme v minulosti využili i možnost pořídit majetek formou leasingu.

3. Pro zhodnocování dočasně volných finančních prostředků používáme zejména produkty ušité na míru subjektem zajišťujícím peněžní styk. V minulých letech náš kraj spolupracoval se třemi subjekty, které byly vybrány jako správci určitého portfolia. Protože tato spolupráce nenaplnila zcela očekávání, se dvěma subjekty jsme spolupráci ukončili. Nyní v této aktivitě pokračujeme s jedním subjektem nebankovního typu, jehož výsledky jsou pro kraj přínosné. Je snaha, aby tyto přínosy nebyly výsledkem rizikových obchodů, důraz klademe na velkou míru jistoty. Zároveň jsou brána v úvahu i hlediska daňové optimalizace pro oblast samospráv.

Ing. JAN WOLF,
náměstek primátora
statutárního města Karviná

1. Nabídka služeb a finančních produktů je rok od roku širší a považujeme ji za dostatečnou, využití je na každé obci. Město se nikdy nedostalo do potíží s placením a vždy dostálo závazkům. Nemuselo zatím nikdy sáhnout ani do kontokorentu.

2. Účty platíme, závazky hradíme včas, provozní potřeby plníme. To vše je pro nás naprostá samozřejmost. Od konce roku 2007 máme dlouhodobý poměrně vysoký úvěr především kvůli stavbě kanalizace (bude stát více než miliardu korun, zčásti ji zaplatí EU).

3. Jak jsem uvedl, účty platíme včas, ale na druhé straně v současnosti nemáme tolik volných financí, abychom je mohli ukládat na termínované vklady nebo je jinak zhodnocovat.

/sk/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down