01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak na uživatelské testování stránek

Uživatelské testování slouží k ověření, jak stránky používají jejich uživatelé a ne, jak si to myslí jejich programátoři a návrháři. Optimální je, když se stane součástí vývoje webu.

Uživatelské testování umožní zjistit, jakým problémům čelí na webu jeho skuteční uživatelé. Odhalí prvky na jednotlivých stránkách, které nejsou srozumitelné. Bývají to např. špatně pochopitelné texty či popisky formulářových polí, nepřehledná struktura, špatná čitelnost některých navigačních prvků, přehlcení informacemi. Jak se testování provádí?

»Nejdříve je třeba si ujasnit, zda potřebujete ověřit již hotovou strukturu webu, nebo zda teprve připravujete web a chcete se vyhnout chybám už při jeho návrhu. Podle toho pak volíte způsob testování i počet jeho účastníků,« uvádí Jan Hlaváč z firmy Dobrý web.

NA MÍSTĚ, ČI NA DÁLKU?

Hlavní oblasti, jimiž se Jan Hlaváč ve firmě zabývá, jsou realizace uživatelských testování, zpracování analýz použitelnosti, příprava zadávací dokumentace a návrh webu. »Pro jednorázové důkladné testování větších webů je vhodné klasické uživatelské testování, kdy jsou všichni účastníci přítomni na stejném místě. Pro pravidelnější testování menších webů nebo jen částí webů je lepší využít výhody testování na dálku, stejně tak pro testování, kdy máte příliš malé množství lidí k náboru a testování na dálku vám umožní tuto skupinu značně rozšířit.«

Jan Hlaváč zdůrazňuje, že nejlepší je začlenit uživatelské testování jako součást samotného vývoje webu. To znamená testovat od prvního nápadu, struktury a náčrtku webu. Testovat pravidelně v každé fázi vývoje, otestovat každou novou funkci webu.

»V tomto případě už ale není potřeba a ani žádoucí dělat velká a náročná uživatelská testování s větším počtem testerů. Chceme co nejlevněji otestovat novou funkci na webu, otestovat ji rychle a ihned navrhnout možná řešení a zapracovat je. Vystačíme si tak se dvěma až čtyřmi testery a menším počtem úkolů. Celý proces můžeme ještě více zjednodušit, pokud využijeme testování na dálku. Tzv. vzdálené uživatelské testování se od běžného testování liší tím, že tester je doma u svého počítače a s moderátorem komunikuje telefonicky nebo přes internet,« vysvětluje Jan Hlaváč.

VÝHODY I NEVÝHODY

Pokud zvolíme testování na dálku, bez problému lze oslovit testery po celé republice i mimo ni. Zároveň jsme více flexibilní s volbou konání testování a můžeme se více přizpůsobit možnostem testerů, čímž se opět celý proces náboru ještě zjednoduší.

Další výhodou je úspora času pro účastníky testování. Předností je i přirozené prostředí, ve kterém se nachází samotný tester během testování. Při běžném testování se vše odehrává v testovací místnosti, v cizím prostředí s cizími lidmi, což může nepříznivě ovlivnit chování testera.

Je však třeba si uvědomit, že testování na dálku může být negativně ovlivněno technickými faktory. Zatímco při testování na místě použijete počítače, které už máte mnohokrát vyzkoušené, vše na nich funguje a před testováním si je znovu vyzkoušíte, při testování na dálku vstupuje do hry počítač každého testera a každého člověka, který bude testování sledovat. A to jsou dost nevyzpytatelné prvky. Problémy může přinést i spojení mezi testerem, moderátorem a pozorovatelem, které těžko ovlivníte. Navíc musíte dokázat spojit několik počítačů zároveň a přenášet mezi nimi obraz i zvuk.

Zatím jsme zcela pominuli nejdůležitější části testování - vytvoření scénáře, sestavení úkolů, které jsou testerům zadány, speciální software, který se k testování zpravidla používá, a řadu dalších otázek. Testování se skládá z více fází, které mají každá své oprávnění. Jde o natolik specifickou činnost, že se vyplatí využít služeb specializovaných firem, které s ní mají více zkušeností. Anebo se alespoň předem co nejvíce o této problematice poučit, zúčastnit se například workshopu, školení na dané téma, prostudovat zdroje na internetu.

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down