Téměř všechny obce mají své webové stránky. Kvalita jejich zpracování a následná propagace v moři internetu ovlivňují tzv. viditelnost webů, jinými slovy, zda je možné webové stránky snadno vyhledat.
V případě webových stránek obcí lze problematiku viditelnosti považovat za nepodstatnou, a to s ohledem na skutečnost, že samospráv shodného názvu není příliš. Virtuální realita je však jiná. Při hledání portálu obce podle jejího názvu je "konkurentů" hned několik, například všechny subjekty, které mají v názvu jméno obce, tj. firmy, místní úřady, školy, divadla, kina nebo nemocnice, kluby, spolky i řada soukromých webů. Rovněž může jít o lokální informační nebo inzertní portály. Zvláště u větších obcí jich bývá mnoho.
V ČR se pro vyhledávání používá nejčastěji Seznam.cz. Druhé místo patří Google, který předběhl o tuto pozici soupeřící Atlas a Centrum. V roce 2009 již oba poslední jmenované vyhledávače nabízejí na svých stránkách výsledky fulltextového hledání převzaté od Google. Tím dochází k dalšímu posílení vlivu Google a současně bipolarizaci světa vyhledávání v rámci ČR. Přibližujeme se tak situaci v zahraničí, kde se ve většině případů pouze "googluje".
Obecně je možné výsledek hledání zpřesnit zadáním výrazu složeného ze dvou a více slov.
V případě vyhledávání stránek obce lze do hledaného výrazu zadat vedle názvu obce také "oficiální stránky" nebo "obecní úřad". Tím se zčásti eliminují "konkurenční" weby, které nejsou spravovány příslušnou obcí.
Vyhledávače by měly u kvalitních webových prezentací nalézt konkrétní podstránku cílenou na vyhledávaný výraz. Takové podstránky musejí obsahovat unikátní označení odpovídající svému obsahu. Výsledek hledání výrazu "Lhota, matrika" pak může odkazovat přímo na informace o matrice úřadu.
Města a obce mohou kontrolovat, zda rozvoj jejich webů kráčí správným směrem. Důležité je sledovat, jak stránky plní své cíle a jakou mají návštěvnost. Nástroje pro měření návštěvnosti odhalí, odkud návštěvníci na stránky přišli a také, co hledali (výrazy hledání). Dále například identifikují stránky, ze kterých návštěvníci nejčastěji odcházejí.
Kvalitní měření webu obce ukáže také chyby a nedostatky webové prezentace. Důležitým ukazatelem je průměrný čas strávený na stránkách a nebo počet zhlédnutých stránek na jednu návštěvu. Je možné též vyhodnotit, zda jde o tzv. krátké návštěvy, kdy návštěvník rychle opouští zpět navštívenou stránku. Důvodem může být například, že na stránce nenachází hledané informace nebo je stránka nepřehledná a on odchází na jiný zdroj. Tento údaj je důležitý pro vstupní stránky webové prezentace. Sledováním stránek lze vyhodnotit, která podstránka je zobrazována nejčastěji nebo naopak stránky, jež jsou posledními při prohlížení dané prezentace. Sledováním hledání uvnitř stránek můžeme zjistit, které informace nejsou snadno k nalezení.
Měření výše uvedených hodnot umožňuje sledování s pomocí google analytics. Měření stránek s pomocí Toplist nebo Navrcholu nabízí ve srovnání s google analytics jen částečné výsledky.
Pravidelné měření vyhodnocování webů je cestou k jejich zlepšení, a tedy i vyšší viditelnosti stránek ve výsledcích hledání. Rovněž poskytuje důležitá data a zároveň zpětnou vazbu o tom, zda úpravy webových stránek byly účinné a vedly k odstranění nalezených nedostatků.
ROMAN ŠPANIEL
spolupracovník společnosti ANTEE, s. r. o.
Základní doporučení pro dobrou viditelnost stránek
Kvalitní a pravidelně aktualizovaný text členěný do odstavců
Stabilní a logická struktura adres podstránek
Správně doplněné značky pro vyhledávače
Zpětné odkazy na jiných webech vedoucí na stránky obce
Aktualizace odkazů v katalozích a jiných webech