01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak předcházet finančním problémům municipalit

Obce, města a jimi zřizované nebo spravované společnosti se mohou během svého ekonomického života dostat do finančních problémů. Ty mohou být zaviněny nesprávným hospodařením či nepříznivým ekonomickým vývojem, jak jsme toho svědky v současné době.

Před otázkou »Jak předcházet finančním problémům?« stojí dnes a denně snad všichni starostové a zastupitelé. Jednou ze správných odpovědí je: »Účinnou prevencí!«.

Takovou účinnou prevencí je stanovení a správné nastavení strategie rozvoje samosprávného územního celku, důkladná příprava investičních záměrů, efektivní řízení finančních toků subjektu a důsledné sledování provozních nákladů. A v neposlední řadě podporuje účinnou prevenci rizik rovněž motivace všech pracovníků zainteresovaných na předchozích krocích.


STRATEGIE ROZVOJE

Strategie rozvoje stanovuje podmínky pro všechny ekonomické činnosti samosprávné jednotky, přičemž v rámci prevence finančních problémů a přípravy krátkodobých rozhodnutí je nutné vycházet právě z dlouhodobého konceptu rozvoje municipality. Nejsou-li krátkodobá, střednědobá a dlouhodobá rozhodnutí ve vzájemném souladu, pak se mohou v budoucnu stát hospodářsky nezvládnutelná a vést samosprávný celek do ekonomických potíží. V této souvislosti má podpora ze strany dotačních zdrojů sloužit pouze jako doplněk při rozvoji, a nikoliv jako všespásná finanční pomoc, která »zalepí díru v rozpočtu«. Před zahájením realizace jakéhokoliv projektu je nutné posoudit nejen její ekonomickou náročnost, ale také následného provozu s dlouhodobým dopadem do rozpočtu samosprávné jednotky.

INVESTIČNÍ ZÁMĚR

Kvalitní příprava investičního záměru je základem úspěchu jakéhokoli projektu. Během přípravy proto zvažujme ekonomickou únosnost investice z pohledu současných možností municipality, včetně případného posouzení ekonomické realizovatelnosti architektonické studie. Výběr dodavatelů je nutné provádět s důrazem nejen na cenu, ale i na kvalitu dodání. Do smluvních vztahů je nezbytné přenést všechny podmínky uskutečnění projektu a následně je i kontrolovat. Jasné stanovení posloupnosti jednotlivých etap projektu je důležité jak pro samotné uskutečnění projektu, tak pro nastavení jeho finančních toků a zajištění rozpočtu obce.

Je-li projekt spojen s obdržením dotace, vzrůstá tlak na jeho správné administrativní zajištění, aby se eliminovala rizika odebrání dotace. To předpokládá znalost rozsáhlé legislativy a podmínek poskytovatele dotace. Proto v těchto a podobných případech zvažujme, zda lze interními silami pokrýt všechny kritické oblasti projektu. Outsourcing realizace či řízení projektu je vhodný v oblastech s úměrně narůstající odpovědností.

ŘÍZENÍ FINANČNÍCH TOKŮ

Řízení finančních toků samosprávného celku z jednoho místa vede k větší přehlednosti a efektivnějšímu nakládání s finančními prostředky. Pak totiž není ani nutné držet finanční rezervy nad rámec aktuálních potřeb. K efektivnímu nastavení disponibilních prostředků je třeba vypracovat přehled aktuálních provozních a investičních potřeb samosprávného celku. Nicméně i při centralizovaném řízení finančních toků je vhodné zvážit delegování pravomocí a související odpovědnosti na jednotlivá nákladová střediska. Celý systém řízení finančních toků pak musí podléhat pravidelným kontrolám správnosti nastavení.

PROVOZNÍ NÁKLADY

Provozní náklady jsou oblastí, kde lze dosáhnout značných úspor, a tím odlehčit celkovému financování obce. Opatření pro provozní úspory je vhodné preventivně zavést ještě před vznikem možných problémů, zejména prostřednictvím pravidelných kontrol dlouhodobých smluvních vztahů s dodavateli (například srovnáváním dodavatelských a odběratelských cen). Tržní ceny se na rozdíl od smluvních frekventovaně mění a při jejich pohybu se vyplatí reagovat i úpravou smluvních vztahů ve prospěch samosprávného celku.

Outsourcování veřejných služeb je vhodné tehdy, jsou-li náklady spojené s realizací pro specializovanou firmu nižší, než kdyby se uskutečnění projektu zajišťovalo z interních zdrojů. Je tedy nezbytné nastavit vhodný mix alokace interních zdrojů a souvisejících možností v porovnání s externí dodávkou.

MOTIVACE ZAMĚSTNANCŮ

Motivace interních zaměstnanců má fungovat jako pomocný nástroj správného provádění dlouhodobé strategie. Vhodně zainteresovaný pracovník bude vykazovat větší výkonnost. Motivační program je vhodné zavést minimálně na všech úrovních vedoucích pozic, aby byl co nejefektivnější.

Základním pravidlem při předcházení finančním problémům municipalit je postupovat ve všech strategických oblastech ekonomické činnosti s dostatečným časovým předstihem. Kvalitní zpracování dlouhodobé strategie, kterým se Grantika České spořitelny dlouhodobě zabývá, včetně jejích jednotlivých částí, vytvoří komplexní rámec pro rozhodnutí s krátkodobým účinkem v oblasti posouzení a realizace investičních záměrů. Následné zmapování finančních toků a nastavení jejich řízení spolu s posouzením vhodné alokace interních zdrojů v oblasti provozních nákladů se stává vhodnou prevencí případných dodatečných finančních problémů.

 

MICHAL PLUTA
člen představenstva a obchodní ředitel GRANTIKA České spořitelny

 

(Autor příspěvku na totéž téma vystoupil i na XIV. celostátní finanční konferenci Svazu měst a obcí ČR uspořádané ve dnech 10. a 11. 11. 2011 v Praze.)

 

Podpora ze strany dotačních zdrojů má sloužit pouze jako doplněk při rozvoji, ne jako všespásná finanční pomoc, která »zalepí díru v rozpočtu«.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down