01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

JAK SE DAŘÍ, REGIONE?

Na moravsko-slovensko-polském pomezí je odedávna tradicí vzájemné setkávání a více či méně aktivní spolupráce mezi třemi sousedícími státy. Oficiální zastřešení dostaly tyto aktivity v červnu roku 2000, kdy česká strana doplnila trojstranný svazek - Euroregion Beskydy.

Česká část Euroregionu Beskydy, tedy Region Beskydy, zahrnuje poměrně velké a po mnoha stránkách atraktivní území: v Česku 605 km2 (celý euroregion 3928 km2), počet zahrnovaných obcí a měst se postupně vyšplhal na pět měst a 56 obcí v sedmi sdruženích, resp. mikroregionech, z nichž každý se vyznačuje svébytnou charakteristikou včetně turistických, sportovních a jiných zajímavostí: Sdružení obcí Frýdecko-Místecka, Sdružení Frýdlantsko-Beskydy, Sdružení obcí povodí Morávky, Sdružení obcí povodí Stonávky, Sdružení měst a obcí povodí Ondřejnice, Sdružení obcí Slezská brána a Mikroregion Žermanické a Těrlické přehrady.

Cílem propojení sídelních útvarů v euroregionu je na základě stanovených priorit v rozvojových strategiích jednotlivých dílčích celků uskutečnit co možná nejlépe následující:

vyvíjet činnosti podporující vstup České republiky, Slovenska a Polska do Evropské unie,

sbližovat instituce a skupiny obyvatelstva příhraničních oblastí v rámci přeshraniční spolupráce,

zabezpečit získávání finančních prostředků pro přeshraniční spolupráci v rámci programu Evropské unie CBC Phare (fond malých projektů) a v rámci podpory infrastruktury pro podnikání v regionu v NUTS-II Moravskoslezsko, z Národního programu Phare 2000 a dalších,

podpora vyváženého rozvoje strukturálně postiženého regionu s ohledem na priority obcí,

kulturní a sportovní výměny,

společné řešení problémů v oblastech ekologie, malého a středního podnikání, dopravy a obchodu,

a hlavně podpora cestovního ruchu jako jedné z hlavních možností hospodářského rozvoje regionu.

ROZPORUPLNÁ IMAGE

Rozvoj Regionu Beskydy za současné situace je věc velmi nesnadná. Oblast Beskyd se vyznačuje rozporuplnou image: na jedné straně komplexy průmyslových podniků, na straně druhé nádhernou přírodu se všemi předpoklady k boomu turistického ruchu. Aby se do povědomí potencionálních návštěvníků dostal Region Beskydy definitivně jako turistický ráj, do kterého se turisté periodicky vracejí, bude stát mnoho úsilí.

Prvním předpokladem je právě systematické uskutečňování plánu jeho obnovy a rozvoje, opírající se o promyšlené a schválené koncepce. Uskutečnění takovýchto vizí bude jistě stát určité finanční náklady.

Mnohdy se dodává slovo "nemalé", ale vzhledem k faktu, že se region po celou dlouhou éru socialismu výrazně podílel na ziskové produkci státu bez nároků na zpětné reinvestování přiměřeného objemu odvedených prostředků, lze konstatovat, že nastal čas pro vrácení dluhu této části naší republiky, např. formou podpor určených pro strukturálně postižené regiony, dotačních titulů podporujících ekonomickou a sociální soudržnost oblasti apod.

Z dostupných materiálů vyplývá, že kromě lehkého, ekologicky šetrného průmyslu je velkou šancí na hospodářský vzestup oblasti vybudování kompletního zázemí pro rozvoj turistického ruchu.

Jak bylo uvedeno, využití takových finančních injekcí musí být podloženo reálnými plány. Ty jsou stanoveny v rozvojových strategiích a obecně se dají shrnout u menších celků, např. obcí, do několika bodů vycházejících z místních konkrétních podmínek:

stanovení konkrétních cílů každé obce podle její místní situace, veřejné priority obecního významu,

docenění důležitosti přílivu turistů, vypracování marketingu a propagace cestovního ruchu jako přílivu financí,

stanovení dalších aktivit, nejlépe výrobního charakteru, podle místních možností,

prozkoumání možností alternativních zdrojů příjmů, zejména pro pracovníky ze zemědělství,

podpora sociální oblasti, průběžného vzdělávání a aktivit pro volný čas v místním měřítku,

programy pro mládež (organizace volného času, sport a kultura jako prevence kriminality).

K dnešnímu dni jsou již patrné první dílčí výsledky mravenčího úsilí. Všechny tři národní součásti Euroregionu Beskydy začínají koordinovaně budovat systém turistické nabídky podle výsledků marketingových studií. Z těchto studií vyplývá mimo jiné informace o typickém návštěvníkovi Beskyd: kdo, jak dlouho, za jakým účelem, za kolik peněz, za jakým cílem do Beskyd jezdí a jaká zlepšení turistických atrakcí jsou třeba.

Konkrétně, jsou-li nejdůležitější skupinou návštěvníků letní sezony průměrné rodiny s dětmi a jejich hlavním zájmem je cykloturistika, je třeba se zaměřit na vybudování cyklostezek, doplnit zázemí činností pro deštivé dny, možnosti ubytování v rozptylu několika kategorií kvality služeb (tedy dražší i levnější možnosti ubytování). A právě v této oblasti jsou činěny významné kroky kupředu od obecně formulovaných priorit směrem ke konkrétnímu budování zázemí nutného pro turistický ruch: cyklostezky se značí nebo přímo zčásti budují, zlepšují se související ubytovací služby a v případě prokazatelné životaschopnosti projektů je usilováno o získání dotací.

PROPAGACE

Ruku v ruce s budováním zázemí je nutné také vznikající nabídku řádně propagovat. Již několik let se buduje tradice jednotné řady propagačních materiálů o Euroregionu Beskydy, a to v české, slovenské a polské jazykové mutaci podle předpokládaných cílových skupin. Z menších anket vyplývá, že tyto propagační materiály jsou kvalitním nástrojem pro prezentaci turistické nabídky pro nejširší skupinu potencionálních klientů, ať už na veletrzích cestovního ruchu, kterých se celý Euroregion Beskydy pravidelně zúčastňuje, nebo přímou distribucí ke klientům (prostřednictvím ubytovacích zařízení, infocenter apod.).

Oproti oblastem známým svým turistickým ruchem má náš region výhodu i nevýhodu. Výhodou je neokoukanost a novost pro návštěvníky, pohybující se v určitém územním okruhu, který již většinou notoricky znají. Nevýhodou je prozatím nízká úroveň služeb spočívající v omezeném sortimentu nabídky a někdy v lidském faktoru, v nedostačujícím kapitálu pro rozjezd podnikatelských subjektů a v dlouhé časové prodlevě, nutné pro realizaci záměrů v praxi.

VÝHODY SPOLUPRÁCE

Výhoda třístranné spolupráce v rámci Euroregionu Beskydy se objeví hned při prvních praktických krocích. Například se v rámci přeshraniční spolupráce a sjednocených větších záměrů regionálního i nadnárodního charakteru dá získat finanční podpora z fondů Evropské unie i ze státních financí. Rozšířená spádová oblast propagace cestování či nějaké akce v rámci "sítí" jednoho euroregionu současně v Česku, Polsku i na Slovensku má za výsledek daleko větší příliv klientů při snížených nákladech, jak ostatně ověřuje praxe třeba na projektech "people-to-people".

Přestože dnes nemůžeme konstatovat žádné bombastické výsledky, neboť cesta obnovy regionu či Euroregionu Beskydy bude běh na dlouhou trať, přináší jistou naději do budoucna stanovení důležitých priorit, nastínění přibližného směru vývoje a snaha o jeho postupnou realizaci. Doufejme, že se podaří využít co nejvíce možností, které beskydský region skýtá, a že se najdou lidé, finance i dostatek vytrvalosti zúročit veškerou snahu do restrukturalizace dosud zavedeného schématu fungování regionu ve smyslu zavedení netradičních způsobů obživy a následného zlepšení životní úrovně zdejších obyvatel.

PETR RAFAJ,

místostarosta Frýdku-Místku

a předseda Sdružení Region Beskydy

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down