Nejen zajímavé podnikatelské počiny či projekty, ale především lidé, kteří stojí za jejich rozvojem, si zaslouží ocenění. Titulem Manažer podnikatelské nemovitosti, který uděluje CzechInvest, se může pyšnit projektový manažer z ostravského magistrátu Ing. Daniel Adamčík za svoji práci pro Strategickou průmyslovou zónu Ostrava-Mošnov.
Manažerem mošnovské zóny je Ing. Adamčík už šest let. Za tu dobu do ní firmy investovaly šest miliard korun. Zajímalo nás, jaké činnosti tvoří jeho pracovní agendu či jaké znalosti a dovednosti mu nejvíce pomáhají v práci.
Jak vypadá běžný pracovní den manažera průmyslové zóny?
Mým hlavním úkolem je koordinovat přípravu projektu v rámci magistrátu (tj. vedení týmu lidí napříč magistrátem) i mimo něj. Zde je to především spolupráce s poskytovatelem dotace - agenturou CzechInvest, projektanty, technickým dozorem stavby, zhotoviteli staveb a rovněž s orgány státní správy a samosprávy (např. Moravskoslezský kraj a stavební úřady v Příboře a Kopřivnici).
Konkrétně je to jednání s investory, spolupráce při přípravě kupních smluv, koordinace majetkové přípravy území - koordinace činností při změně územních plánů, příprava žádostí o financování projektu z externích zdrojů, organizace jednání, kontrola plnění úkolů a harmonogramů, účast v komisích veřejných zakázek zhotovitelů technické infrastruktury, iniciace a odsouhlasení propagačních materiálů o projektu, příprava podkladů pro rozhodování orgánů města. Mými hlavními pracovními nástroji jsou telefon a e-mail, preferuji ale osobní kontakt, protože jedna krátká schůzka či jednání nahradí desítky mailů.
Přibližte prosím historii projektu. Co se dosud podařilo a co vás ještě čeká?
Projekt se připravuje od roku 2005, kdy o mošnovskou zónu projevila zájem společnost Hyundai. Za tu dobu jsme kompletně připravili pozemky a vybavili je potřebnou infrastrukturou. Vybudovány byly např. objekty čistírny odpadních vod, vnitřní i vnější kanalizace, vodovody, plynovody a vnitřní komunikace. Byly odstraněny veškeré stavby v území včetně části tzv. bývalých nádrží. Část území prošla sanací, zhruba z jedné čtvrtiny je mošnovská zóna brownfield, což není příliš známo. Investice společností, jež v zóně působí nebo které zahájí svou činnost v nebližších letech, dosahují celkové výše 6,4 mld. Kč. Tyto firmy vytvořily dosud téměř 1200 nových pracovních míst.
Letos bude dokončena stavba tzv. mostních objektů na silnici II/464 - realizace této stavby je podmínkou pro budoucí kolejové napojení Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Kolejové napojení bude sloužit rovněž pro logistický areál v Mošnově. Samotný projekt kolejového napojení spadá do gesce Moravskoslezského kraje a realizace by měla začít v roce 2012.
Jak se vám dařilo překonávat interkulturní rozdíly při jednání s korejskými investory?
Rozdílů v jednání byla opravdu celá řada. Začíná to např. už samotným předáním vizitky - musíte ji předat přímo do rukou, zpravidla si přečíst jméno osoby, od které ji přijímáte, s mírným úklonem. Při jednání zásadně mluví nejstarší a většinou i nejvýše postavený zástupce. Mladý manažer ve vysoké pozici je v korejské firmě něco těžko představitelného.
Řadu věcí a odlišností jsme se dozvěděli několik měsíců po zahájení jednání na speciálním školení. Až zpětně jsme tedy zjistili, co všechno jsme měli dělat jinak.
Které vlastnosti jsou důležité při řízení velkých projektů?
Musíte umět přesvědčit lidi a dostat je na svou stranu, umět najít kompromis ve všech situacích, odhadnout správně, co je nebo není pro projekt důležité, věnovat se i nepodstatnému - ale vyřešit podstatné. Osobně se řídím heslem »Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod«.
Co vám práce přináší a naopak bere?
Během celého projektu jsem získal neuvěřitelné množství zkušeností z různých oborů. Velkou motivací je možnost zajistit práci pro lidi a přispět k rozvoji Ostravy, potažmo celého Moravskoslezského kraje. Na nové investory se často nahlíží jako na něco nechtěného - ale právě tyto firmy lidi zaměstnávají, platí daně, školí lidi téměř výhradně na vyspělých zařízeních a technologiích, nepřímo dávají práci projektantům a stavebním firmám, využívají místních služeb atd. Velmi si také vážím spolupráce se svými kolegy, jsou to profesionálové na svém místě. A co mi úkoly na projektu berou? Nebude to vůbec znít jako fráze - čas a energii.
Jakou manažerskou metu nebo cíl jste si pro sebe stanovil?
Posunout Ostravu dopředu a využít příležitostí, které nabízí.
Rok 2009 byl v Mošnově ve znamení dokončovacích prací na inženýrských sítích.
FOTO: MAGISTRÁT MĚSTA OSTRAVY
Ing. Adamčík vnímá získaný titul jako ocenění vynikající práce celého týmu.
FOTO: RADAM KIM