01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak si městský úřad obsadit správnými nositeli know-how změny

Na odbornost úředníků občané kladou stále vyšší nároky. Očekávají, že úřad svou úlohu pojme jako službu, která funguje maximálně efektivně a výkonně. Zastavme se u několika zjištění, která vyplynula z výzkumu a znalosti problematiky veřejné správy, a ze zkušeností, které s fungováním veřejné správy má poradenská a vzdělávací společnost M.C.TRITON.

Každodenní zkušenost z praktického fungování úřadů ukazuje, že pro to, aby se naplnila očekávání veřejnosti, je nutné koncepčně rozvíjet znalosti a schopnosti vedoucích pracovníků. To oni se musí stát nositeli tzv. know-how změny jak nastavit (změnit) vnímání úřadu ze strany občanů. Cesta k rozvoji manažerských schopností a dovedností vede přes vzdělávání, a to nejen ve smyslu zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků.

Za současného přetlaku nabídky na trhu vzdělávání a služeb s tím spojených není snadné zvolit vhodný vzdělávací program obecně - a pro úředníky veřejné správy obzvláště. Nicméně jedno, byť obecnější pravidlo lze k tomu uvést: Vždy by mělo jít o systematicky pojatý vzdělávací a rozvojový program. Pokud by radnice sáhla pouze po nahodilých vzdělávacích a rozvojových aktivitách, možná by to jejím, takto vzdělávaným vedoucím pracovníkům příliš nevadilo. Jenže v konečném důsledku musí jít o to, aby především bylo naplněno očekávání veřejnosti. Vždyť jako ve všech oborech podnikání, tak už i ve veřejné správě dlouhodobě platí, že reakce a zpětná vazba od občanů jsou tím nejlepším "zrcadlem" kvality poskytovaných služeb.

PODLE ČEHO ROZPOZNAT KVALITNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM

Principy kvalitního vzdělávacího programu by měly zohledňovat nejmodernější trendy v oblasti rozvoje manažerských schopností a dovedností. Je nezbytné, aby se program opíral o reálnou praxi a pracoval s prožitky a zkušenostmi účastníků. Ve vzdělávacím programu by měly být zahrnuty následující oblasti:

1. Učení se prostřednictvím reálné praxe (learning by doing):

vytipování vhodného projektu s praktickou využitelností pro daný úřad;

stanovení sebepodpůrných konzultačních skupin, v jejichž rámci bude probíhat také sdílení dobré praxe;

diskuse nad reálnými zkušenostmi a prožitky z práce na úřadu (ne modelové situace);

doteky reality (benchmark z trhu, hledání vzorů pro neustálé zlepšování, poznání a srovnání hodnoty pracovního místa na úřadu a jinde).

2. Učení se prostřednictvím seberozvoje:

stanovení profesní vize;

vytyčení krátkodobých a dlouhodobějších cílů a kroků k jejich realizaci;

vytvoření individuálního rozvojového plánu obsahujícího také akční plán, jméno mentora a způsob spolupráce s ním;

zvolení aplikačního projektu, jehož prostřednictvím dojde k ověřování pokroku v seberozvoji;

systematická práce na sobě, svých silných stránkách a rozvojových potřebách;

stanovení vhodné míry a nastavení vyhovujícího konceptu kontrolní role nadřízeného.

3. Vedení a podpora ze strany lektora:

individuální konzultace;

podpora na pracovišti.

4. Vzájemná podpora, spolupráce a zpětná vazba od spoluúčastníků:

interní spolupráce na projektu;

práce ve dvojicích;

mikroprojekty, jejich prezentace a vyhodnocení.

5. Teorie "objevovaná" na základě praktických zkušeností, ne naopak.

CO VÁM TO PŘINESE?

Počítejme s tím, že i když je rozvoj vedoucích pracovníků úřadu veřejné správy koncipován systematicky a byl k tomu zvolen vhodný vzdělávání program, výsledky se nikdy nedostaví ihned. Každá změna totiž potřebuje určitý čas, aby se mohla projevit. Cílem vzdělávacích programů pořádaných naší společností ve veřejné správě je, aby konečným výsledkem bylo dosažení těchto pěti úrovní efektů:

Spokojenost účastníků vzdělávání.

Osvojení nových schopností a doved- ností.

Využití nových poznatků, dovedností a best practice.

Znatelný přínos při využívání získaných dovedností v každodenní praxi.

Naplnění zákonných požadavků průběžného vzdělávání úředníků veřejné správy.

Při úspěšném rozvoji vedoucích pracovníků plynule dochází ke změně fungování a vnímání úřadu. Úřad flexibilněji a efektivněji reaguje na potřeby občanů. Veřejnost plnění svých požadavků vnímá pozitivněji a oceňuje viditelné změny ve fungování úřadů. A nesmíme zapomínat, že spokojený občan rovná se spokojený volič.

JIŘÍ BEŠTA
Consultant M.C.TRITON

MARKÉTA BORECKÁ
Business Development Specialist M.C.TRITON

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down