Řadu radnic trápí narůstající množství případů nepovoleného a neplaceného výlepu plakátů na plakátovacích či jiných plochách. O tom, jak si s tímhle problémem poradili v Rumburku, jsme hovořili s místostarostou tohoto města Darkem Švábem.Město...
Řadu radnic trápí narůstající množství případů nepovoleného a neplaceného výlepu plakátů na plakátovacích či jiných plochách. O tom, jak si s tímhle problémem poradili v Rumburku, jsme hovořili s místostarostou tohoto města Darkem Švábem.
Město změnilo způsob vylepování plakátů a správy plakátovacích ploch. Proč?
Až do roku 1997 spravovala plakátovací plochy ve městě naše příspěvková organizace Technické služby. Většina ze zhruba 15 plakátovacích ploch byla stará desítky let. Tomu odpovídal jejich technický stav, umístění a kvalita. Zejména ve druhé polovině 90. let se díky rozmachu kulturního života v regionu začal rychle rozmáhat výlep načerno. Postihy pachatelů byly víceméně neúčinné, neboť městské policii se prakticky nikdy nikoho nepodařilo přistihnout na místě a pokutovat.
Přitom ani město, ani Technické služby neměly prostředky na zásadní opravu plakátovacích ploch. Při analýze ekonomických ukazatelů jsme dospěli k závěru, že tržby z této oblasti zdaleka nepokrývají skutečné náklady. Nevytvářeli jsme také žádné rezervy na opravy ploch a jejich obnovu v budoucnu. Navíc pro Technické služby byly plakáty jen okrajovou činností. Nedostatky se projevovaly i v motivaci pracovníků, neměli jsme samozřejmě žádné specialisty na provoz a správu těchto ploch.
Jak jste tuto situaci řešili?
Využili jsme možnosti firmy RENGL, která se plakátováním profesionálně zabývá v řadě míst. Nabídla nám, že odborně posoudí stav našich plakátovacích ploch, jejich umístění, způsob vylepování plakátů, včetně výskytu vylepování načerno, a navrhne, jak tento stav řešit. Z jednání později vzešel konkrétní návrh, který zahrnoval opravu některých původních ploch či výměnu za nové a dále odstranění ploch na málo frekventovaných místech. Přitom jsme si ovšem vymínili, aby zůstala zachována například plocha v Dolních Křečanech, okrajové části města. I tam musejí být obyvatelé informováni o činnosti radnice a dění ve městě. Firma také vytipovala místa, kam by bylo vhodné instalovat nové plakátovací plochy.
Jaký byl další postup?
Zpracovaná studie plně odpovídala našim požadavkům. Uzavřeli jsme proto smlouvu o postupné realizaci záměru. Dnes je v Rumburku 20 plakátovacích ploch, z nichž většina nahradila původní, již vysloužilé. Několik ploch firma umístila v nových zajímavých lokalitách.
Kompletní financování celého projektu obstarala firma RENGL, která také zajišťuje na své náklady údržbu ploch a úklid v jejich okolí. Poskytuje městu zdarma (tj. na své náklady) dostatečný objem vylepování plakátů pro potřeby domu kultury a také bezplatně vyvěšuje úřední oznámení. Městu proto platí pouze symbolické nájemné za užívání malých pozemkových částí, na kterých její plakátovací plochy stojí.
Přinesla městu tato spolupráce ještě nějaký jiný prospěch?
S uvedenou firmou jsme spolupracovali také na přípravě několika kulturních akcí, které jsme financovali z rozpočtu města. Díky její početné a pestré klientele jsou v Rumburku také plakáty informující o kulturním dění v okolních městech, dokonce až v Praze či České Lípě. Naopak mnozí místní pořadatelé i podnikatelé využívají možnost vylepování svých plakátů v sousedních městech.
Podařilo se snížit počet nepovolených plakátovacích ploch?
Jejich výskyt je očividně nižší. Firma situaci monitoruje a lze říct, že pořadatelé akcí, kteří dříve své plakáty vylepovali na nepovolená místa, dnes využívají legální plakátovací plochy. To nás velice potěšilo.
Jan Procházka