Evropské dotace do krajů od loňského roku přitékají také prostřednictvím regionálních operačních programů (ROP), zaměřených na posílení konkurenceschopnosti regionů. Primárně se týkají tří základních oblastí: dopravní infrastruktury, rozvoje měst a venkova a cestovního ruchu. ROP Jihovýchod již...
Evropské dotace do krajů od loňského roku přitékají také prostřednictvím regionálních operačních programů (ROP), zaměřených na posílení konkurenceschopnosti regionů. Primárně se týkají tří základních oblastí: dopravní infrastruktury, rozvoje měst a venkova a cestovního ruchu. ROP Jihovýchod již proplatil svým příjemcům dotace na projekty ve výši 351 milionů a schválil dotace ve výši 7,7 miliardy korun pro přibližně 400 projektů. Nehledě na tyto prokazatelné úspěchy, přináší proces realizace projektů mnohá úskalí vyplývající z legislativy a závazných pravidel stanovených pro čerpání dotací. Otevřená komunikace je jedním z efektivních prostředků prevence.
Každý příjemce dotace se podpisem smlouvy s regionální radou zavazuje k dodržování těchto pravidel a v případě jejich porušení akceptuje sankce. Dosavadní praxe ukazuje, že pro mnohé příjemce není snadné řídit a kontrolovat všechny procesy tak, aby mohli dostát svým závazkům a vyhnuli se sankcím.
Častým úskalím pro překvapivě velkou část příjemců dotací jsou veřejné zakázky. V procesu zadávání výběrových řízení se opakovaně dopouštějí těchto chyb: Nedodržují zákonem stanovené lhůty a termíny zadávacího řízení; uměle rozdělují jednu veřejnou zakázku s prokazatelnou věcnou a časovou souvislostí na více dílčích zakázek s cílem použít méně formální postupy; nejasně nebo diskriminačně stanovují hodnotící kritéria (například požadavek na vzdálenost dodavatele od místa realizace stavby, vzhled stavby). Mnohdy rovněž používají kvalifikační kritéria (živnostenské oprávnění, reference) jako hodnotící, jindy chybí dostatečná technická specifikace. Jsou případy, kdy v zadávacím řízení chybějí jasná a srozumitelná hodnotící kritéria nebo dochází k jejich úpravě během samotného hodnocení. Také se stává, že obchodní podmínky smlouvy se liší od původního zadávacího řízení. Všechna porušení vedou k sankcím. Jsou-li porušeny postupy, které ovlivní výběr dodavatele, dotace nesmí být vyplacena vůbec.
Není-li výběrové řízení v souladu se zákonem číslo 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, nebo s pravidly ROP (v případě, že nejde o veřejného zadavatele), nelze výdaje vztahující se k výběrovému řízení uznat jako způsobilé výdaje projektu. I dílčí chyby v některém z procesů výběrového řízení způsobují krácení dotace. Závažná pochybení v této oblasti tak mohou příjemce nejen připravit o dotaci, v mnoha případech mají za následek i vyměření vysoké pokuty nebo dokonce zahájení trestního řízení! Čerpání dotace se pak stává spíše noční můrou než prostředkem k naplnění záměrů projektu.
Regionální rada Jihovýchod se věnuje této problematice na svých pravidelných seminářích s příjemci dotací. S cílem pomoci příjemcům lépe organizovat výběrová řízení a vyvarovat se zbytečných komplikací jsme vydali v únoru newsletter s příklady z praxe zadávání veřejných zakázek. Včasnému odhalení chyb přispívají i konzultace poskytované týmem zaměstnanců úřadu v Brně a v Jihlavě.
Naším společným cílem je přispět uskutečněním projektů k rozvoji regionu a korektně přitom vyčerpat všechny dostupné finanční prostředky z ROP tak, abychom po auditu kteréhokoli kontrolního orgánu nemuseli dotace vracet, navíc zvýšené o penále.
MARTA SARGÁNKOVÁ
ředitelka Úřadu Regionální rady
regionu soudržnosti Jihovýchod