01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak správně zvolit vybavení pracoviště

Moderní pojetí pracovního prostředí vychází z poznatků, že účelné, efektivní a ergonomické vybavení pracoviště přímo ovlivňuje chování, pocity a pracovní výkon člověka. Nejde tedy už jen o estetické a sociální hledisko, ale také o základní součást hospodářské úspěšnosti.

V předchozím článku Komlexní přístup k řešení interiérů se vyplatí (viz Moderní obec č. 12, strana 15) jsme se zabývali problematikou úprav prostoru z hlediska potřeb, které souvisejí s vypracováním návrhu dispozičního řešení a s činnostmi stavebního charakteru.

Důležité zásady

Nyní připomeneme několik důležitých zásad, které pomohou vyřešit některé ze základních otázek, např. jak uspořádat nábytkové vybavení na pracovišti, jakým nábytkem vybavit pracoviště, na která kritéria klást hlavní důraz a také v jaké cenové kategorii nábytek vybírat.

Rozhodnutí o novém uspořádání prostorů z důvodu stěhování či modernizace je mimořádnou příležitostí k zamyšlení se nad možností promítnout do nového řešení efektivnější organizační změny. Je nezbytné zodpovědně posoudit případná specifika a vzájemné funkční vazby mezi jednotlivými prostory a pracovišti.

Nejen moderní technologické, ale i nábytkové vybavení musí vycházet především z charakteru a účelu pracoviště. Široká nabídka nábytkových prvků v dnešní době usnadňuje možnost individuálního řešení přesně s ohledem na specifické potřeby a požadavky jednotlivých pracovišť.

S využitím atypického nábytkového vybavení lze dosáhnout ještě přesvědčivějších výsledků, zejména v požadavcích na reprezentativnost pracovišť či prostorů, které se bezprostředně podílejí na komunikaci s klienty či obchodními partnery.

Vizitkou úřadu, společnosti či firmy nejsou jen kanceláře a zasedací místnosti, ale i ostatní vstupní a komunikační prostory. Na příchozího působí tzv. prvním dojmem, který je často velmi důležitý až rozhodující pro další úspěch daného setkání či jednání.

Vyvážené a funkční řešení vybavenosti všech prostorů je předpokladem pro vytvoření optimálního pracovního prostředí, které pak jako celek působí příznivě jak na externí návštěvníky, tak na vlastní pracovníky.

Kritéria pro výběr nábytkových prvků

Kvalitu a užitnou hodnotu nábytkových prvků je možné posuzovat z několika různých hledisek. Mezi základní kritéria patří funkčnost, kvalita použitých materiálů a cena. Očekáváme-li, že například židle a pracovní stoly budou splňovat maximální funkční a ergonomické požadavky, musí výrobce nezbytně použit kvalitní konstrukční mechanismy a materiály, které jsou vždy drahou záležitostí.

Snížit cenu je tedy možné v podstatě pouze použitím méně kvalitních materiálů. Jejich použití však přímo ovlivňuje budoucí funkčnost a míru opotřebení. Proto i cena patří mezi kritéria, která je třeba vzít v úvahu při volbě nábytkového vybavení, především u stolů a sedacího nábytku.

Kancelářský nábytek se až na výjimky vyrábí z dřevotřískových desek, jejichž povrch je upraven buď laminací umělohmotnou folií nebo dřevěnou dýhou. Výhodou laminovaných desek je relativně vysoká odolnost proti vlivům opotřebení v běžném kancelářském provozu. Laminované desky se vyrábějí v široké škále barevných odstínů, včetně často velmi zdařilých imitací dřevin.

Dýhované desky je možno dokončit libovolným barevným mořením a opatřit kvalitním lakem, který pomůže ochránit povrch před škodlivými vlivy. Dýhovaný a mořený nábytek je náročnější než laminované desky nejen z výrobního hlediska, ale i z požadavků na údržbu a ochranu před mechanickým poškozením.

Požadavky na pracovní stůl

Požadavky na pracovní stůl v současné době výrazně ovlivňuje využívání moderní kancelářské a informační techniky. Základní pracovní stůl s dostatečnou pracovní plochou je doplňován dalšími přídavnými stolovými prvky pro umístění potřebné techniky, takže ve výsledném stavu je to pak většinou sestava několika stolových prvků. Taková sestava umožní účelné umístění všech věcí a zařízení, které jsou součástí stolového pracoviště. Schopnost vytvářet takové variabilní sestavy by měla být jedním z hlavních kritérií při rozhodování o typu nábytkového systému.

Stoly některých nábytkových řad jsou řešeny na klasické podnoži tvořené pevným deskovým korpusem, jiné naopak stavebnicovým kovovým podnožím s možností výškové rektifikace a vedení kabelových rozvodů.

Při rozhodování doporučujeme pečlivě posoudit konstrukční řešení podnoží tak, abychom měli jistotu, že při pohybování na kolečkové židli nebude podnoží bránit plynulému pohybu mezi jednotlivými pracovními plochami. Pracovní desky by měly mít kvůli dostatečné tuhosti tloušťku min. 25 mm a měly by být opatřeny hranou ABS, případně jinou ergonomickou hranou.

Součástí stolového pracoviště by měl být i kontejner s plastovými či kovovými zásuvkami, opatřený centrálním zamykáním. Zásuvky musí fungovat lehce a nehlučně, proto je vhodné použití kovových ložiskových výsuvů. Pro práci s počítačem je vhodné využít celou řadu ergonomických doplňků (např. výsuvy pro klávesnici, otočná ramena pro umístění monitoru atd.).

Skříňové nábytkové prvky by měly mít především dostatečnou nosnost jednotlivých polic (25 až 30 kg). Rozměrově by tyto prvky měly vycházet z velikosti šanonů. Nové systémy umožňují použití výsuvných polic se závěsnými složkami místo šanonů. Samozřejmostí by měla být také možnost vyrovnání podlahových nerovností rektifikačními nožičkami, přístupnými z vnitřního prostoru skříně pro zajištění maximální stability.

Problematikou sedacího nábytku a ergonomie na pracovišti se budeme zabývat v některém z dalších vydání časopisu.

ředitel
A-Z interier, spol. s r. o.

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down