01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak spravovat osvětlení bez státních dotací?

Zastarávají komponenty veřejného osvětlení, a to snižuje jeho efektivitu. Na vině je nedostatek financí. Jaké jsou možnosti nalezení zdrojů pro financování osvětlení?

Mezi největší problémy v oblasti veřejného osvětlení (VO) patří stáří jednotlivých komponent, celkově nízký objem investic a chybějící informace obcí o stavu VO. Přibližně 20 % svítidel je starších 20 let a to samé platí pro 40 % stožárů a rozvaděčů. Zastaralost jednotlivých komponent snižuje efektivitu.

Možností nalezení zdrojů pro financování je několik. Z očekávaného nového Operačního programu Životní prostředí nebude možné veřejné osvětlení financovat. Stejně tak z ostatních operačních programů prostředky na obnovu osvětlení poskytovány nejsou. Možnosti dotačních titulů se tak zúžily jen na program EFEKT Ministerstva průmylsu a obchodu ČR, jehož nová podoba pro rok 2015 bude brzy uveřejněna. Dříve byl celý program dotován částkou 30 mil. Kč, z níž nelze počítat s velkým podílem na projekty rekonstrukcí osvětlení. Proto je vhodné také sledovat krajské dotační tituly či dotace, které se VO zdánlivě netýkají, ale jsou zaměřené na renovaci oblastí apod.

Obvyklou možností financování náročnějších projektů je bankovní úvěr. Pro získání úvěru je důležitá stabilita rozpočtu obce, rozumná návratnost investice (6-8 let) a přiměřená zadluženost. Tu hodnotí ukazatel krytí dluhové služby, který je poměrem mezi přebytkem běžného rozpočtu a objemem roční dluhové služby. Očekávaný poměr by měl být cca 1,2-1,4.

Do možností financování lze zařadit i přenesenou správu veřejného osvětlení, která je sice především organizací údržby, ale obvyklou součástí smluv je také počáteční rekonstrukce s rozloženým splácením. Jedná se tedy o přenesení úvěru na firmu zajišťující přenesenou správu. Výhodou je nízká administrativní zátěž. Klíčovou je v tomto případě dobře nastavená smlouva výhodná pro obec, která vyplývá z důkladně připravených podmínek pro výběr příslušného správce.

INVESTICE LZE PLATIT Z ÚSPOR

Zajímavou možností může být poskytování energetických služeb se zaručenou úsporou (v podobě uplatnění metody EPC). Jde o služby, které jsou využívané zejména pro obnovu technologických zařízení v budovách, ale lze je vhodně aplikovat také pro oblast veřejného osvětlení.

Princip energetických služeb se zaručenou úsporou spočívá ve splácení investice vynaložené na obnovu zařízení z dosahovaných úspor, jejichž objem je poskytovatelem služeb smluvně zaručen. EPC projekty jsou nejvhodnější pro výměny svítidel a pro doplnění regulace osvětlení. Obvyklá doba návratnosti je 8-10 let. Při doplnění projektu o další finanční zdroje ze strany obce nad rámec dosažitelných úspor lze EPC využít i pro další opatření, která přímo úspory nepřinášejí (např. výměna kabeláže nebo stožárů). Součástí EPC bývá počáteční rekonstrukce, energetický management, školení, pasportizace a harmonogram.

MICHAL STAŠA

SEVEn, o.p.s.

Největší výhodou energetických služeb se zaručenou úsporou, jak napovídá název, je garance úspor. Smluvně je zajištěna důležitá součást EPC - návratnost vložených prostředků. I pro projekty doplněné o další financování je garance uvedených prostředků základní atribut EPC. Součástí EPC i přenesené správy bývá počáteční rekonstrukce veřejného osvětlení, energetický management, školení místních techniků, pasportizace a vytvoření harmonogramu údržby.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down