I když jsou světlomety na velocipédech stále dokonalejší, přesto jsou i nadále nedostatečné a bezpečnost cyklisty nezajistí. Noční jízda po neosvětlených trasách je snad jen pro milovníky adrenalinových sportů. Hazardérů je však jistě méně, a ti si mohou nalézt neosvětlené cesty. Pro ty ostatní existuje jediné východisko - osvětlené cyklostezky.
Technické řešení je poměrně obtížné. Projektant stojí před úkolem osvětlit velmi úzkou a dlouhou trať co nejkvalitněji a současně i co nejekonomičtěji z hlediska investic i provozu. Samozřejmě také co nejvíce omezit světlo, které je neužitečné. Snahou je dosáhnout co největších roztečí svítidel.
TŘI SKUPINY SVÍTIDEL
V zásadě se nabízejí tři skupiny svítidel. Dekorativní svítidla, svítidla obvykle používaná pro osvětlování komunikací a svítidla speciálně navržená pro cyklostezky.
Dekorativní svítidla budou upřednostněna v centrech měst nebo například tam, kde je stezka součástí parku. Taková svítidla obvykle neobstojí z hlediska požadavků na ekonomický a ekologický provoz. Světlo bude téměř jistě dopadat mimo stezku (ekologie) a vzdálenost mezi svítidly bude malá (ekonomie). I když i mezi dekorativními lze nalézt vhodná svítidla (obr. 1 a 2).
Svítidla, která se běžně používají pro osvětlování vozovek, budou z ekonomického a ekologického hlediska lepší než předešlá (obr. 3). Ale ani v tomto případě to nebude ideální stav. Svítidla jsou navržena tak, aby osvětlovala relativně širokou komunikaci, takže značné množství světla bude vyzářeno mimo vlastní trasu cyklostezky. Rozteče mezi svítidly mohou být větší než u dekorativních. U kvalitních svítidel lze dosáhnout až šestinásobné poměrné rozteče (vzdálenost mezi svítidly vyjádřená jako násobek jejich výšky nad terénem).
Nejúčinněji lze cyklistické trasy osvětlit pomocí speciálních svítidel. Ta vyzařují v podélné ose cesty extrémně široký světelný svazek; naopak velmi úzký napříč (obr. 4). Pak je možné osvětlovat úzké cesty velmi vzdálenými svítidly. Dosahuje se až desetinásobné poměrné rozteče. Současně je jen malé množství světla směrováno mimo vlastní stezku. Většina produkovaného světla je využita účelně.
ÚSPORA NÁKLADŮ
Cenu osvětlovací soustavy tvoří jen zčásti náklady na svítidla. Na investičních výdajích se především podílí cena stožárů, základů pro ně, výkopových prací, kabeláže, rozváděčů apod. Některé z položek nelze ovlivnit volbou svítidla. To je například pokládka napájecího vedení. Cena kilometru kabelu bude stejná, ať bude napájet pět nebo padesát svítidel. Náklady je možné snížit minimalizací počtu světelných bodů. A toho lze dosáhnout pouze použitím kvalitních svítidel. Ač jsou dražší než svítidla chabé jakosti.
V jednom konkrétním případě osvětlení cyklostezky bylo navrženo použitím svítidel nevysoké kvality i ceny. Protinávrh použil speciální svítidla pro cyklostezky. Tak dosáhl snížení počtu svítidel na polovinu. I když byla použita několikrát dražší svítidla než ta původně navržená, klesly investiční náklady o třetinu. Náklady na energie dokonce na polovinu, zhruba stejně i provozní náklady.
Teprve tehdy, kdyby byla speciální svítidla desetkrát dražší než ta nekvalitní, byly by investiční náklady u obou soustav shodné. Ale i potom by byla špičková svítidla výhodná, protože by přinášela provozní úspory. Samozřejmě rozdíl v cenách svítidel je podstatně menší.
Zřejmý je i příspěvek ke zlepšení životního prostředí. Nejenže je z polovičního počtu svítidel emitováno zhruba poloviční množství světla, které se odrazí do nežádoucích směrů, ale významné úspory nákladů na elektrickou energii znamenají v důsledku nižší produkci škodlivin vznikajících při výrobě elektřiny. Dalším příspěvkem je snížení ekologické zátěže tím, že je proti variantě nevyužívající speciální svítidla potřeba menšího počtu svítidel a světelných zdrojů, stožárů a jejich betonových základů. Není tedy třeba nic ze jmenovaného vyrobit, což je to nejšetrnější, co je možné vůči přírodě učinit.
Závěr je prostý - použití speciálních svítidel se rozhodně vyplatí. Někdy více, někdy méně - ale rozhodně vždy! Je jen málo výrobků, kde se vydání vyšší částky za kvalitu okamžitě promítne do vysokých úspor - provozních a většinou i investičních.
Uvedený závěr platí obecně, i když údaje v textu platí pouze pro uvedený konkrétní případ. V jiných mohou být úspory nižší, ale i vyšší.
A ještě poznámka - platná nejen na dráhách pro cyklisty: Nejsou vzácné případy, kdy při realizaci dojde k záměně kvalitních svítidel za jiná, lacinější. Investor jásá! Nikdo se již nezabývá jejich vlastnostmi, nepozastaví se nad tím, že jiná svítidla nezajistí vyhovující osvětlení. Na cyklostezce může být důsledkem odřené koleno nebo zlomená ruka. Pokud se však podobná záměna uskuteční na komunikaci s motorovou dopravou, pak jde již doslova o život.
TOMÁŠ MAIXNER
Siteco Lighting, spol. s r. o.