Hospodářská recese už začala ohrožovat i příjmy měst a obcí a s velkou pravděpodobností se rovněž promítne do snižování výdajů veřejných rozpočtů. Mnoho firem z oblasti komunálních služeb se proto obává, že municipální sféra nejenže začne krátit své investice, ale také přikročí k omezování výdajů za služby včetně úklidu.
Jak se globální hospodářská krize bude dál vyvíjet, jak jí čelit a kdy pomine, na tom se ani ekonomičtí analytici, ani politici nedokáží sjednotit. Mnohá města i jimi zřizované organizace nebo zakládané společnosti typu komunálních a technických služeb za současné nejistoty raději volí strategii pasivního vyčkávání. Otázkou je, proč "strašák" krize už teď začal ovlivňovat i sektor, který přímými dopady recese není zdaleka tak poznamenán jako mnohá jiná odvětví. Vždyť uklízet se přece musí, komunální odpad se nemůže ponechávat neodvezený a investičních dotací ze státního rozpočtu (i na nákup komunální techniky) nepřibývalo ani v minulých, "tučnějších" letech (viz graf).
NENÍ INVESTICE JAKO INVESTICE
Jistě, mnohem pozitivnější by bylo, kdyby se právě formou přímé státní podpory v tomto sektoru prostřednictvím měst a obcí nastartoval opačný trend, a nepřímo se tak podpořily i domácí firmy zabývající se výrobou komunální techniky. To se však v této chvíli zřejmě nestane. Jak tedy lze za současné situace prozíravě pořídit komunální techniku i bez přímé podpory (dotace) a nepřetížit napjatý rozpočet?
Obcím a jimi zřizovaným organizacím či zakládaným obchodním společnostem se v dnešní době nabízí několik způsobů, aniž by musely nadměrně zatěžovat rozpočtové zdroje. Navíc není investice jako investice. Například pořízení nového zametacího stroje bude z účetního hlediska definováno jako pořízení investičního majetku, ale efekt zhodnocení nebude vždy jednoznačný. Především pokud výnos z provozního výkonu zametacího stroje nepřesahuje náklad na jeho výkon, je dosaženo záporné provozní rentability, což na sebe váže další rozpočtové náklady potřebné k zajištění provozu.
Je tedy neefektivní pořizovat komunální techniku formou "nejlevnějšího financování", tedy přímou platbou, a to především tehdy, když se zakoupením stroje jednorázově zatíží veřejný rozpočet zřizovatele. Tímto krokem se totiž omezí realizace dalších zhodnocujících se investic.
NEŽ SE ROZHODNETE
Stejně důležité jako správné posouzení výnosnosti je také nastavení finanční rozvahy s ohledem na dostupnost a použitelnost finančních zdrojů. Nesystémové je například na nákup zametacího stroje čerpat investiční úvěr. Ve srovnání s leasingem sice může být o nějakou tu desetinku procenta levnější, ale na druhou stranu je obtížněji zajistitelný a nákladnější na administraci. Kromě toho je omezen dalšími aspekty.
Ať už jde o posouzení výnosnosti či nastavení správné finanční rozvahy, je dobré si před každým investičním rozhodnutím vyspecifikovat a stanovit alespoň základní kritéria posuzování investice. Jaká jsou a co je tvoří? Dílčí kritéria by se měla stanovovat na základě toho, proč a za jakým účelem investici pořizujeme. Důvodů, a tudíž i kritérií, může být několik. Důležité je však umět reálně posoudit efektivitu jejich vzájemné provázanosti.
Základním kritériem posuzování většiny investic, obzvláště v oboru poskytování komunálních služeb, je ekonomická rentabilita. Ekonomickou rentabilitu investice do komunální techniky, zjednodušeně řečeno, posuzujeme poměrem sezónní využitelnosti a doby životnosti na straně jedné vůči ceně a výkonu pořizovaného stroje na straně druhé. Logickou úvahou dojdeme tedy k závěru, že čím více kritérií si pro posuzování investice stanovíme, tím složitější naše rozhodování potom bude.
Problematickým bodem na celém procesu rozhodování o pořízení investice - a také nejčastější příčinou sporů - bývá právě schopnost rozlišit důležitost jednotlivých kritérií. Jinak bude o investici uvažovat ředitel skládky a jinak obvodní lékař.
NAKUPOVAT LZE I V DOBĚ RECESE
Závěrem lze říci, že efektivně a prozíravě nakupovat lze i v době hospodářské recese. Jde jen o to správně vyhodnotit rizika a přizpůsobit jim příslušné procesy. V dnešní době existují způsoby a nástroje, které obcím a městům či jejich podnikům typu komunálních a technických služeb pomohou nejen s investičním rozhodnutím, ale i s nastavením procesů k dosažení jejich cílů.
JIŘÍ FIURÁŠEK
jednatel společnosti Myland, s. r. o.