01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak zadavatelé chybují při posuzování kvalifikace

Které konkrétní problémy přináší posuzování kvalifikace zadavatelům dnes a s jakými změnami je třeba počítat v souvislosti s poslední novelou zákona o veřejných zakázkách? Povinnost posoudit kvalifikaci dodavatelů ukládá zadavateli zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (ZVZ). Ověření...

Které konkrétní problémy přináší posuzování kvalifikace zadavatelům dnes a s jakými změnami je třeba počítat v souvislosti s poslední novelou zákona o veřejných zakázkách?

Povinnost posoudit kvalifikaci dodavatelů ukládá zadavateli zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (ZVZ). Ověření způsobilosti dodavatele plnit veřejnou zakázku má ochránit jak zadavatele před riziky plynoucími z vadného plnění veřejné zakázky, tak veřejné prostředky, z nichž jsou veřejné zakázky financovány a jejichž účelné vynakládání mohou ohrozit nezpůsobilí či nedůvěryhodní dodavatelé.

Zákonnou úpravu kvalifikace dodavatelů nalezneme v § 50 a násl. ZVZ. Pro přehlednost se přidržme zákonného dělení kvalifikačních předpokladů na základní, profesní, ekonomické a finanční a technické.

ZÁKLADNÍ A PROFESNÍ KVALIFIKAČNÍ PŘEDPOKLADY

Základní a profesní kvalifikační předpoklady, jejichž taxativní výčet obsahuje § 53 odst. 1 a § 54 ZVZ, bývají zadavateli z pohledu posouzení prokázání jejich splnění poněkud podceňovány, zejména v otázce pravosti a stáří dokladů. Doklady, jimiž jsou prokazovány základní kvalifikační předpoklady podle § 53 a profesní kvalifikační předpoklad podle § 54 písm. a) ZVZ, nesmějí být k poslednímu dni lhůty pro podání nabídek/žádostí o účast starší 90 dnů. Je-li tedy dodavatel povinen zadavateli předložit např. výpis z evidence Rejstříku trestů, je třeba posuzovat stáří výpisu s ohledem na den jeho vydání příslušnou institucí. Datum, kdy byla dotčená listina úředně ověřena, není pro posouzení splnění dotčeného kvalifikačního předpokladu rozhodující.

Jak však postupovat v případě, kdy dodavatel prokazuje základní a profesní kvalifikační předpoklady výpisem ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů? Ust. § 127 odst. 4 ZVZ ukládá zadavateli přijmout takový výpis, jestliže tento není starší tří měsíců. Povšimněme si jisté diskrepance obou výše uvedených lhůt (90 dnů a 3 měsíce). Při jejich počítání se totiž uplatní obecná pravidla občanského práva, která jsou pro lhůty určené počtem dnů stanovena odlišně, než je tomu u lhůt určených počtem měsíců. Končí-li tedy lhůta pro podání nabídek pro prokázání kvalifikace například 18. 1. 2012, zadavatel uzná výpis ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů vydaný 18. 10. 2011. Prokazuje-li ve stejném případě dodavatel profesní kvalifikační předpoklad podle § 54 odst. 1 písm. a) výpisem z Obchodního rejstříku, nelze v takovém případě přijmout výpis vydaný před 20. 10. 2011.

Pokud jde o pravost dokladů určených k prokázání kvalifikace, zadavatel je povinen přijmout i jejich prosté kopie, a to bez ohledu na druh dokladu či kategorii kvalifikačních předpokladů. Čestné prohlášení není v tomto smyslu žádnou výjimkou. Zadavatel však nesmí opomíjet skutečnost, že listinnou formu elektronického dokumentu, který dodavatel získal např. prostřednictvím datové schránky, nelze akceptovat bez ověřovací doložky svědčící o provedení tzv. autorizované konverze podle zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.

DALŠÍ KVALIFIKAČNÍ PŘEDPOKLADY

Posuzování splnění ekonomických, finančních a technických kvalifikačních předpokladů má jiná specifika. Zadavatel sám volí jednotlivé předpoklady ze zákonného katalogu a nastavuje jejich minimální úroveň. Tím prakticky určuje limity vlastního posuzování, které jsou dány explicitně a jednoznačně vymezenou minimální úrovní dotčených kvalifikačních předpokladů.

Zadavatel by měl dbát o to, aby nabídka v případě, kdy je podávána sdružením dodavatelů či kdy část kvalifikace prokazuje dodavatel prostřednictvím subdodavatele, obsahovala všechny doklady požadované ZVZ.

Zejména půjde o smlouvu mezi zájemcem/uchazečem a jeho subdodavatelem podle § 51 odst. 4, jejíž předmět v praxi nebývá z pohledu právní závaznosti dostatečně určitý, popř. kdy není závazek subdodavatele k participaci na plnění veřejné zakázky stanoven alespoň v rozsahu, v němž subdodavatel prokázal za zájemce/uchazeče splnění kvalifikace.

Naopak zadavatel musí v těchto případech respektovat zákonné oprávnění dodavatele prokázat uvedené kvalifikační předpoklady společně ve sdružení s jinými dodavateli, event. prostřednictvím subdodavatele, a to i u kvalifikačních předpokladů, u nichž se takový postup zadavateli jeví jako sporný (např. celkový obrat dodavatele). V této věci se opakovaně vyjádřil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, jehož rozhodnutí bývají pro volbu vlastního postupu zadavatele užitečná (srov. rozh. ÚOHS č. j. S478/2010; S430,446/2010).

S ČÍM POČÍTÁ NOVELA

V oblasti zadávání veřejných zakázek se často kritizuje nadužívání, resp. zneužívání některých kvalifikačních předpokladů, přinášející omezení hospodářské soutěže. Změny zákonné úpravy kvalifikace dodavatelů v rámci tzv. transparenční novely zákona, která byla Poslaneckou sněmovnou schválena 4. 11. 2011, jsou podřízeny hlavnímu cíli. Tím je získat a udržet pro fázi hodnocení co nejvyšší počet nabídek.

Novela počítá s tím, že ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady budou ze zákona vypuštěny a nahrazeny čestným prohlášením. V případě zjednodušeného podlimitního řízení bude možné prokázat všechny kvalifikační předpoklady pouze čestným prohlášením a jednotlivé doklady požadovat až po vítězi zadávacího řízení. Nadále může zadavatel poskytnout dodavatelům možnost dodatečně doplnit chybějící či neúplné doklady, jimiž se prokazuje kvalifikace, nevyjímaje smlouvu o sdružení či smlouvu se subdodavatelem, jež jsou systematicky řazeny pod kvalifikaci dodavatelů. Zadavatel však v takovém případě nesmí přijmout doklady o skutečnostech, které nastaly až po lhůtě, v níž měla být původně kvalifikace prokázána.

Věřme, že tyto i další změny budou zadavatelé vnímat jako možnost zjednodušení procesu posouzení kvalifikace a tato možnost bude v praxi stále častěji využívána.

FILIP KRUMBHOLC

MT Legal s. r. o., advokátní kancelář

Tzv. transparenční novela zákona o veřejných zakázkách počítá s tím, že ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady budou ze stávajícího zákona vypuštěny a nahrazeny čestným prohlášením.

Transparenční novela zákona o veřejných zakázkách: Změny v posuzování kvalifikací dodavatelů

Zadavatel zvolí jen takové kvalifikační předpoklady, které neomezí hospodářskou soutěž a tyto nelze vhodně nahradit odpovídajícími obchodními podmínkami.

Ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady budou nahrazeny čestným prohlášením.

Z technických kvalifikačních předpokladů budou odstraněny certifikáty systému řízení jakosti (ČSN EN ISO 9000) a pro oblast řízení ochrany životního prostředí (EMAS, ČSN EN ISO 14000).

U zjednodušeného podlimitního řízení bude možné prokázat všechny kvalifikační předpoklady čestným prohlášením a jednotlivé doklady požadovat až po vítězi zadávacího řízení.

Až na výjimky nebude možné stanovit kvalifikační předpoklady pro účely omezení počtu zájemců v užším řízení a v jednacím řízení s uveřejněním.

Dodatečně předkládané doklady musejí potvrzovat skutečnosti, které nastaly ještě před uplynutím lhůty k prokázání splnění kvalifikačních předpokladů.

Protokol o posouzení kvalifikace bude napříště obsahovat detailní informace o způsobu prokázání splnění technických kvalifikačních předpokladů jednotlivými dodavateli.

ZDROJ: MT LEGAL

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down