Jihomoravský kraj je zřizovatelem 268 příspěvkových organizací. V polovině roku 2009 se rozhodl u nich dosáhnout úspor veřejných finančních prostředků vyšší transparentností při zadávání veřejných zakázek a společnými nákupy. Zkušenosti z centralizace nákupu totiž potvrzují, že tak lze spořit...
Jihomoravský kraj je zřizovatelem 268 příspěvkových organizací. V polovině roku 2009 se rozhodl u nich dosáhnout úspor veřejných finančních prostředků vyšší transparentností při zadávání veřejných zakázek a společnými nákupy. Zkušenosti z centralizace nákupu totiž potvrzují, že tak lze spořit nejméně 10 % z objemu nakupovaného zboží, materiálu a služeb. Přitom jen v nemocnicích zřizovaných krajem tyto náklady v roce 2008 činily 1,35 mld. Kč. Byť ne všechny se stanou předmětem centrálního nákupu, potenciál úspor se odhaduje na několik desítek milionů korun ročně.
Centrální zadávání veřejných zakázek v kraji se přitom drží těchto principů:
úspora z centrálního zadávání veřejných zakázek zůstane příspěvkové organizaci;
kraj založí (a bude jejím jediným společníkem) organizaci CEJIZA, s. r. o., která bude pro jeho příspěvkové organizace zajišťovat konkrétní služby - od administrace výběrových řízení přes uzavírání smluvních vztahů s dodavateli a kontrolu jejich plnění až po systém hodnocení dodávek,
pružná komunikace a sdílení informací mezi všemi zainteresovanými subjekty prostřednictvím webového rozhraní;
otevřený systém (možnost časem zapojit další organizace zřizované obcemi či městy na území kraje);
K »oživení« nově založené obchodní společnosti CEJIZA byla v září 2009 přizvána poradenská firma M.C.TRITON spol. s r. o. Během projektu jsme se soustředili na:
Nastavení procesů nezbytných pro fungování centrálního zadávání veřejných zakázek a jejich zavedení do praxe.
Propojení fungování nové organizace s procesy probíhajícími v rámci krajského úřadu a příspěvkových organizacích.
Identifikace komodit vhodných k centrálnímu nákupu a časový harmonogram realizace jednotlivých veřejných zakázek.
Definování způsobu sledování, měření a vyhodnocování přínosů centrálního nákupu pro jednotlivé organizace i kraj.
Podpora zavedení nového způsobu nakupování komunikací s dotčenými subjekty, zejména v rámci společnosti CEJIZA, i s vedením vybraných příspěvkových organizací a představiteli obcí, měst a kraje.
Nastavení motivace klíčových pracovníků na maximálních úsporách při dodržení potřebné úrovně kvality služeb.
Centralizace nákupů se v kraji zavádí postupně. Začalo se u vytipované skupiny organizací, v níž je objem nákupů nejvyšší, tedy u zdravotnických zařízení kraje. Mezi priority pro první rok byly zařazeny i vybrané objemově významné komodity (elektrická energie, plyn, pojištění a telekomunikační služby), které budou soutěženy pro všechny příspěvkové organizace kraje.
První výběrové řízení se uskutečnilo koncem roku 2009. V pokročilých fázích zpracování jsou nyní výběrová řízení na elektřinu, zemní plyn, první skupiny léčiv, medicinální plyny a dezinfekční prostředky. CEJIZA se nezabývá jen jednotným nákupem, ale také harmonizací procesů uvnitř organizací. Tak vznikl i jednotný dezinfekční řád. Letos plánujeme alespoň 22 výběrových řízení s obratem soutěžených komodit v roce 2009 okolo 190 mil. Kč (bez elektřiny, plynu a telekomunikačních služeb).
PETR VÁŇA
Senior Consultant, M.C.TRITON, spol. s r. o.
ZDENĚK DUFEK
předseda dozorčí rady CEJIZA s. r. o.
předseda Výboru finančního Zastupitelstva Jihomoravského kraje