01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak značit kulturní a turistické cíle?

V rámci podpory domácího cestovního ruchu inicioval odbor regionalistiky agentury CzechTourism přípravu informačního a navigačního značení podél komunikací. Tyto značky se již dlouho využívají v zahraničí. Lze je vidět i v příhraničních...

V rámci podpory domácího cestovního ruchu inicioval odbor regionalistiky agentury CzechTourism přípravu informačního a navigačního značení podél komunikací.

Tyto značky se již dlouho využívají v zahraničí. Lze je vidět i v příhraničních oblastech na území ČR, kde upozorňují na zajímavá místa u našich zahraničních sousedů. To jen dokládá, jaký význam tomuto značení v cizině přisuzují.

Tento informační systém plní především dva úkoly:

Projíždějícího řidiče informuje o blízkém cíli a tím obohacuje jeho znalosti o místech, kterými právě projíždí, a v budoucnu jej mohou tyto znalosti motivovat, aby strávil svůj volný čas právě v daném regionu.

Pokud již projíždějící motorista má dostatek času a chce navštívit danou místní zajímavost, dopravní značení mu ulehčí orientaci v neznámém prostředí a dovede jej snáze k cíli. Tím se snižuje riziko případných krizových situací, například při odbočování na poslední chvíli či otáčení se a hledání správné cesty.

Kvůli sjednocení a doplnění pravidel jednotného systému "hnědých cedulí" vytvořilo Ředitelství silnic a dálnic ČR metodický pokyn pro označovaní kulturních a turistických cílů na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích I. třídy. Při jeho přípravě úzce spolupracovalo s agenturou CzechTourism a s ministerstvy dopravy a kultury a příslušnými odbory krajských úřadů. Pokyn platí od 1. prosince, je k dispozici na www.czechtourism.cz.

Tento závazný dokument shrnuje veškerá pravidla a informace pro zřízení tohoto značení. Metodika byla sestavena na základě vyhlášky č. 30/2001 Sb. Systém značení vyžaduje jednorázovou investici, kterou plně hradí majitel označovaného objektu.

Celý systém se zaměřuje výhradně na extravilán. Pro tento účel se využívají výhradně dva druhy značek:

IS 23 - představuje "velkou" značku, která především graficky zobrazuje daný cíl a příslušné vyobrazení cíle vždy schvaluje Ministerstvo kultury.

IS 24b - směřuje řidiče až k cíli. Značka vždy uvádí název cíle a příslušný piktogram, který vyjadřuje charakter cíle, například hrad, skanzen, rozhlednu, jeskyni apod. Umístnění každé značky podléhá schválení příslušného útvaru Policie ČR.

Přílohu metodiky tvoří seznam doporučených cílů, v němž jsou uvedeny objekty, zasluhující tento způsob značení. Objekty byly vybrány tak, aby splňovaly následující pravidla:

- cíl je nadregionálního významu;

- splňuje stanovenou maximální vzdálenost, která je vždy počítána od příslušného exitu nebo křižovatky, pokud se cíl nenachází přímo na trase. Maximální vzdálenost byla stanovena na 25 km na dálnicích a rychlostních silnicích a 15 km na silnicích I. třídy;

- značení nesnižuje bezpečnost provozu na komunikaci.

V ČR je mnoho zajímavých míst, která si zaslouží pozornost domácích a zahraničních turistů. Je proto třeba využít všechny dostupné a účinné propagační nástroje včetně nabízeného informačního a navigačního značení podél komunikací.

manažer regionalistiky
CzechTourism

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down