Stačí málo - několik nespokojených klientů, nešikovné mediální vyjádření, nečinnost a neochota pár úředníků a nepříjemný stín ulpí na celém úřadě. Tři městské úřady Libereckého kraje se proto vydaly cestou systematického budování své dobré pověsti.
Je-li klíčovým prvkem pro formování kultury úřadu jednání autorit, pak jednou z efektivních cest, jak ji ovlivňovat, je vzdělávací program. Uvědomili si to také autoři pilotního odzkoušení vzdělávání zaměřeného na profesionální vystupování pracovníků veřejné správy, které se uskutečnilo ve městě Lomnice nad Popelkou.
Projekt se realizoval v rámci opatření 3.3 Rozvoj dalšího profesionálního vzdělávání Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů a finančně ho podpořily Evropský sociální fond a rozpočet ČR. Partnery projektu jsou města Chrastava a Hodkovice nad Mohelkou. Cílovou skupinu tvořilo zhruba 69 zaměstnanců městských úřadů včetně vrcholových politiků uvedených měst. Každý z nich musel být coby zástupce vykonavatele samosprávy či státní správy váženou autoritou.
VÝCHODISKA PROJEKTU
Jak je z názvu projektu patrné, jeho základní cíle jsou dva:
Proměňovat kulturu třech obdobných úřadů prostřednictvím pozitivního jednání jejich pracovníků, a tím naplňovat poslání městských úřadů.
"Prozkoumat cestu" pro další úřady, jež by se vydaly obdobným směrem.
Vznikly proto dva nové vzdělávací programy, které se v projektu odzkouší a poté se budou ucházet o příslušnou akreditaci ministerstva vnitra.
Zatímco o administraci projektu se stará město Lomnice nad Popelkou, o vzdělávání Aperta, s. r. o., která má dlouholeté zkušenosti se vzděláváním a poradenstvím ve veřejné správě.
Účastníci projektu jsou rozděleni do pěti skupin, v každé jsou zástupci všech partnerských městských úřadů, což umožňuje řízenou výměnu zkušeností. Její význam potvrzuje i Hana Urbanová, vedoucí odboru pro záležitosti občanů Městského úřadu v Chrastavě: "Velkým přínosem pro nás bylo neformální setkání se zaměstnanci partnerských úřadů zapojených do tohoto projektu."
OBSAH A FORMA PROGRAMU
Projekt se skládá ze dvou tematických modulů. První, který již skončil, se soustředil na firemní kulturu městského úřadu, zejména na jeho organizační kulturu či vizitku, dále na image a etický kodex úředníka. Ačkoliv se zdá, že jsou to témata natolik samozřejmá, že je zbytečné jim věnovat pozornost, opak je pravdou.
V poslední době jsou úředníci pod stále intenzivnějším dohledem veřejnosti. Zvyšují se nároky na jejich vystupování i znalosti. Navíc média upozorňují na různé nešvary v jednání úředníků, spatřují v nich jakési nositele normotvorného chování. Nástrojem, který jim může pomoci tuto roli zvládnout, je i zmíněný vzdělávací program. Zdůrazňuje, že vše se odvíjí od hodnot, které jednotlivci a zástupci úřadu vyznávají. Hodnotové žebříčky jednotlivců by se měly v podstatném shodovat s hodnotovým rámcem úřadu. Tyto hodnoty nestačí pojmenovat, ale denně je naplňovat svým jednáním. Texty etických kodexů mohou být příliš vzdáleny praktické aplikaci.
Druhý modul se věnuje komunikaci na úřadě, hlavnímu nástroji, který úředník ve své práci používá. Je formou, jež "prodává jeho služby" i úřad jako celek. Vzdělávací program se soustřeďuje na komunikační dovednosti, na jejich základy. Velký prostor ponechává obtížným situacím při jednání s klienty. "Příležitost učit se a získávat komunikační schopnosti i dovednosti by neměl nikdo odmítat. Celoživotní vzdělávání je nezbytnou součástí rozvoje osobnosti, zejména pro ty z nás, kteří pracují ve veřejné správě," zdůrazňuje Petr Hanus, místostarosta Hodkovic nad Mohelkou.
V projektu se klade důraz vedle ústní komunikace i na její písemnou formu - korespondenci. "Písemná forma komunikace nepochybně musí mít předepsané náležitosti, neboť je vizitkou každého úřadu," říká Hana Urbanová.
Silnou stránkou vzdělávání byla jeho forma. "Úředníci našeho úřadu ocenili především možnost propojit odbornou výuku s praxí," konstatovala Věra Kučerová, tajemnice Městského úřadu Hodkovice nad Mohelkou. "Po krátkých odborných blocích následovala diskuse a procvičování témat na různých případových studiích či formou drobných herních technik. Tento způsob považuji za velmi přínosný a vhodný k lepšímu zapamatování si tématu," doplňuje.
A jaké jsou dosavadní zkušenosti? "Pilotní vzdělávání považuji za relaxaci, výměnu zkušeností a především za nastavené zrcadlo. Vnáší příjemnou změnu do pracovního koloběhu, zamyšlení se nad sebou díky zpětné vazbě, o kterou se výuka opírá. Myslím, že všichni ocenili aktivní průběh kurzu. Rovněž účast tří městských úřadů věci velmi prospěla," uzavírá Jana Šnajdrová, vedoucí odboru vnitřních věcí z Městského úřadu Lomnice nad Popelkou.
VĚRA RŮŽIČKOVÁ
JOSEF MAŘAS
koordinátoři projektu
Co platí pro kulturu úřadu (a nejen pro ni)
Vždy nějaká bude, rozhodovat se můžeme mezi tím, zda bude cíleně budovaná nebo ponechaná náhodnému, neřízenému vývoji.
Obtížně se mění, je relativně stálá a má sklony k setrvačnosti.
Nedá se měnit celá najednou, ale dílčí změny ji formují.
Největší vliv na to, jaká bude, mají lidé, kteří jsou autoritami, a to ať formálními (zastávají vedoucí pozice na úřadě), tak i neformálními (ostatní je uznávají a při svém jednání jsou jimi silně ovlivňováni). Zásadní bývá chování autorit v klíčových (například krizových) situacích.
V případě organizací je to jazykem managementu "kultura organizace či úřadu".