Současná výchozí situace v oblasti financování samospráv je pro jejich představitele značně nevýhodná. Stát a EU mají v rukou dotace a starostové zodpovědnost před lidmi (nejen voliči). V první části našeho seriálu se proto budeme věnovat praktickým informacím a doporučením, jak je možné navzdory této situaci zvýšit příjmy měst a obcí.
O tom, zda bude v obci čistírna odpadních vod, opravená komunikace, zateplená škola nebo opravené náměstí, často rozhodují čeští a bruselští úředníci. Na první pohled jde o značně nerovné rozložení sil. Je ale nutné pozvednout hlavu a jít i do zdánlivě prohraného boje. Vždycky, když byla vyhraná taková nerovná bitva a nebyla na vině jen smůla protivníka, byla tím základním elementem výhry strategie. Proto je má první praktická rada nasnadě.
1. MĚJTE STRATEGII
Pro samosprávu je vůbec nejtěžší stanovit vize, priority a cíle. Získání peněz je pak o mnoho snazší, i když to tak na první pohled nemusí vypadat. Máte-li jasné priority a cíle, peníze se daleko lépe najdou. Pokud chcete začít se zpracováním koncepce rozvoje, doporučuji vytvořit tzv. Strategický plán rozvoje města nebo obce, který definuje cíle samosprávy a konkrétní rozvojové projekty. Umožňuje lépe plánovat a hospodařit s finančními prostředky včetně usnadnění přístupu k čerpání prostředků z EU. Strategický plán také významně podporuje komunikaci s veřejností a podnikateli, protože pomáhá překonat odpor ke změnám a informuje o nových příležitostech a záměrech. V tomto dokumentu de facto zmapujete současný stav města nebo obce, vypracujete analýzu jeho silných a slabých stránek, příležitostí a ohrožení (SWOT analýza). Podrobný postup strategického řízení samosprávy znázorňuje schéma.
Strategický plán rozvoje musí schválit zastupitelstvo. Pokud je přijatý jednomyslně, koalici se lépe vládne a opozice může volit mimo strategický plán témata do voleb. Priority a nosné cíle jsou dané.
V praxi se objevuje poměrně často i opačný postup, kdy samospráva volí své cíle podle dotací nebo - co je ještě horší - usiluje o dotace a až poté stanoví cíle. Znám města, kde postavili z tzv. medvěda (z poslaneckých dotací) zimní nebo plavecký bazén, ale později se ukázalo, že zařízení nenachází využití a jeho provoz neúnosně zatěžuje městský rozpočet. Je to bohužel příklad tápání bez jasné představy o budoucnosti města nebo obce.
Mnoho samospráv má rovněž falešnou představu o tom, že vše spasí turistický ruch. Ovšem domnívat se, že sama existence památky, historické, technické nebo přírodní zajímavosti přitáhne turisty, je velký omyl. Lidé totiž nejezdí jen za stavbami, ale i za zážitky. Opět příklad: V malé obci Dětenice je sice zámek, ale věhlas a velkou návštěvnost si získala díky středověké krčmě, kde se dá středověk zažít dokonale - někteří návštěvníci dokonce podávají "trestní oznámení" za to, že byli osočeni místním inkvizitorem z kacířství a mučeni. V tom mají o víkendech zpravidla liduprázdná a zavřená městečka hodně co dohánět.
Zpracování koncepčního dokumentu je první krok dobrým směrem, ale stejně důležité je, aby ho naplňovali nejen úředníci, ale i podnikatelé a další subjekty.
2. MOTIVUJTE OSTATNÍ
Účinná cesta, jak si zajistit uskutečnění cílů samosprávy, je motivace a stanovení pevných pravidel. Nejtěžší je při tom motivovat úředníky. Ve veřejné správě platí mnoho manažerských omylů, například, že peníze jsou hlavní a jedinou motivací. I úředník je jen člověk. Můžeme ho motivovat tím, že dostane příležitost uplatnit své schopnosti, něco nového se naučit, mít k dispozici skvělý kolektiv, dále se vzdělávat, mít flexibilní pracovní dobu apod. Na této specifické motivaci by měli systematicky pracovat především tajemníci a vedoucí zaměstnanci.
Častější je ale případ, že na úřadě neexistuje přehled motivace jednotlivých zaměstnanců. Největší chybou je svěřit nesprávně definovaný úkol (dokonce projekt) osobě bez jasně definované motivace. Zaručuji vám v takovém případě stoprocentní neúspěch.
Pohodlnější a jistější cestou bývá, když si uskutečnění záměrů zajistí samospráva smluvně a za předem stanovenou odměnu u externího dodavatele. Je to velmi účinné. Ale dobré je vnést do naplnění cílů efekt soutěže - úspěšnější dostane další příležitost nebo lepší podmínky. Skvěle se tento způsob uplatňuje u komplexního dotačního managementu. Nebude-li výsledek (dotace), nebude ani odměna. Bohužel tento postup něco stojí a pro některé samosprávy je obtížné zaplatit za úspěch tržní cenu.
3. ZMAPUJTE A VYUŽIJTE SVŮJ POTENCIÁL
Do roku 2013 lze ke každé koruně získat až čtyři další koruny dotací (nejen z EU). Proto se vyplatí ušetřit každou korunu na provozních výdajích města a obce. Zároveň je nesmysl nechat ležet ladem uspořené peníze. O dotacích se sice hodně mluví, ale hůře se čerpají, zejména když neznáte své příležitosti a jasné priority.
Města by měla pravidelně racionalizovat chod svých organizací. Velikým fenoménem je koexistence mnoha forem organizací bez motivace k efektivnímu hospodaření. Samosprávy většinou již ze zvyku nebo na základě historie udržují některé činnosti na rovině "na to musíme doplácet, to je ztrátové" a nikdo se neptá proč a zda je ztráta nutná. Tím se zablokuje mnoho prostředků, které by se daly využít jinak.
Extrémem je, že si města navzájem porovnávají dotované ceny a sama sebe vlastní konkurencí ženou do stále větších červených čísel. Například vstup na koupaliště za 5 Kč, v sousední obci za 5,50 Kč (v komerční sféře za 40 Kč), lístek do galerie za dvě koruny a podobně nejsou výjimkou. Lidé si takových služeb ani příliš neváží, a navíc se jich stejně na to nikdo neptá. Města se snaží řešit tento problém mj. zakládáním obchodních společností, zejména společností s ručením omezeným či akciových společností. Avšak jen změnou právní formy nedosáhneme efektivního hospodaření, záleží také na nastavení pravidel. Na okruhu nelze jezdit rychlostí 250 km/hod. s trabantem...
4. POMOHOU KOMERČNÍ ÚVĚRY V KOMBINACI S DOTACEMI
Pokud již na uskutečnění zvolené strategie nemáte dostatek vlastních zdrojů, využijte úvěry od komerčních bank. Pamatujte ale na to, že obec je nejlepším potenciálním klientem banky (po státu), protože podobně jako státní rozpočet má zákonem dané příjmy. Nezapomínejte na to nikdy při jednání s jakýmkoliv bankovním ústavem. Malé obce jsou sice v nevýhodném postavení malého klienta, ale nepřicházejí o svou jistotu příjmů. Tato jistota je vaší základní finanční hodnotou. Využijte zdroje s ohledem na priority. Plánujte v rozpočtových výhledech uplatnění komerčních úvěrů.
5. NEBOJTE SE DODAVATELSKÝCH ÚVĚRŮ
Chcete-li stavět a využijete dotace s tím, že platba přijde až po kolaudaci a vy už nemáte momentálně dostatek volných prostředků, požádejte o dodavatelský úvěr. Zadejte do podmínek výběrového nebo poptávkového řízení (podle rozsahu zakázky) podmínku, že dodavatel bude financovat celý projekt po dobu výstavby a finančně jej krýt. Platbu obdrží jakmile na účet obce dotace dorazí. Chytré a účinné.
Navíc do takového rizika zpravidla půjdou především velké a silné firmy, u kterých je větší jistota.
6. ZAPOJTE TAKÉ SOUKROMÝ KAPITÁL
Pokud má na realizaci cíle samosprávy zájem privátní sektor, spojte síly. Nemusí jít hned o tzv. PPP projekty (partnerství veřejného a soukromého sektoru). Velmi zajímavá možnost se nabízí například při opravě budov ve městě. Chce je opravit jak vlastník, tak obec. Obec kvůli vzhledu, vlastník proto, že je to jeho majetek. Dobře vypsaná obecní dotace, kdy ke každé desetikoruně na opravu obec přidá dvě koruny, bude prospěšná oběma stranám. Podmínky je třeba stanovit jasně a předem do vyčerpání určitého objemu peněz. Žádné komise, žádné výběry, žádné politikaření. Oprav si dům na náměstí a my ti přispějeme, protože díky tomu bude naše obec krásnější. Jednoduchá, ale účinná politika.
7. NEZAPOMÍNEJTE NA "NOVÉ" ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ
Výše příjmů obce nebo města závisí aktuálně především na následujících faktorech, a to sestupně podle významu. Některé je možné z pozice obce trochu ovlivnit, jiné ovšem nikoliv:
Záleží na počtu obyvatel obce. Platí pravidlo čím je vyšší, tím vyšší jsou i příjmy. Dobrou změnou novely od 1. 1. 2008 je, že již nezáleží na tom, jestli obec spadne o velikostní kategorii zákona o rozpočtovém určení daní (tzv. RUD) níže, nebo poskočí-li na-opak výše. Pozor však nadále na chataře a občany, kteří v obci sice bydlí, ale hlášeni k trvalému bydlišti jsou jinde. Například se nově přistěhovali. Usilujte o to, ať se přihlásí k bydlišti v obci. Nebál bych se toho vyplácet těm, kdo v obci prokazatelně bydlí za registraci peníze nebo je jinak motivovat. Obci se to vyplatí.
Záleží na živnostnících bydlících v obci. Obci zůstává 30 procent výnosu z daně, kterou platí osoby samostatně výdělečně činné (živnostníci) mající v obci bydliště. Živnostník platící daně je zároveň, měřeno vahou peněz, pro obec nejcennější občan. Avšak pozor, pokud se stane ze živnostníka právnická osoba, například společnost s ručením omezeným nebo akciová společnost, má obec smůlu, přijde o dost peněz. Velké firmy totiž platí daně podle sídla firmy, a to nemusí vůbec záviset na místě podnikání. Tyto daně pak putují do centra, kde se dále složitě dělí bez vazby na místo původu.
Záleží na koeficientu, který obec uplatňuje u daně z nemovitosti. Obec jej může zvýšit nebo snížit v zákonem daném limitu obecně závaznou vyhláškou. Také u zemědělských pozemků může jedině obec daň odpustit, a to opět obecní vyhláškou.
Záleží na rozloze katastrálního území. Nově platí, že čím větší území obec má, tím vyšší má příjem. To je druhé a poslední pozitivum zmiňované novely rozpočtového určení daní.
Záleží na počtu zaměstnanců, kteří mají v obci místo výkonu práce. To se zjišťuje z ročních zúčtování daně z příjmů. Jde však o téměř bezvýznamné objemy peněz.
Pokud již máte vypracovanou a zastupitelstvem obce schválenou strategii rozvoje, pracujte s ní minimálně jednou za rok na zastupitelstvu.
Při sestavování rozpočtu a rozpočtového výhledu máte mnohem větší šanci uspět i s malou armádou proti značné přesile. Nezapomínejte na to, že vašimi vojáky jsou úředníci, technikou boje projekty a bitevním polem složité zákony a pravidla.
Rovněž si pamatujte, že lidé jsou váš základní kapitál a na jejich motivaci a schopnostech závisí váš úspěch.
(V příštím čísle se budeme věnovat ekonomickým informacím o možnostech posílení daňových příjmů měst a obcí - pozn. autora.)
LUDĚK TESAŘ
Regionservis, spol. s r. o.