V červnu a září tohoto roku uskutečnila společnost ANTEE průzkum, který se zaměřil na kvalitu webových stránek drobných podnikatelů a malých firem (do 200 zaměstnanců). Zjišťovala nejen pohled samotných respondentů, ale také přímo hodnotila jejich weby.
MARTIN HLADÍK
Šetření kvality webů malých firem se zúčastnilo 299 podnikatelů. Následující text prezentuje výsledky tohoto průzkumu a zároveň poukazuje na základní doporučení. Výsledky jsou strukturovány podle dotazů kladených podnikatelům.
CO PRŮZKUM UKAZUJE
Má vaše firma webové stránky?
Webové stránky vlastní 78 % dotázaných podnikatelů a firem. Ověřili jsme si rovněž tzv. viditelnost webu, tj. schopnost uživatelů internetu najít webové stránky prostřednictvím předních vyhledávačů Seznam.cz a Google.com. Vyhledávali jsme pomocí názvu firmy, v případě neúspěchu podle identifikačního čísla. Vyhledávač Seznam.cz identifikoval 82 procent, Google.com objevil 95 procent webů.
K jakému účelu slouží vaše webové stránky?
Většina respondentů považuje za hlavní účel webu prezentovat firmy na internetu (79 procent), pouze 19 procent zdůrazňuje, že účelem webu je prodej výrobků či služeb. Ostatní (dvě procenta) neuvedli účel, pro který byl web vytvořen. Pouze 4 procenta zkoumaných firem provozuje elektronický obchod.
Uvádíte na webu základní kontaktní údaje?
Základní kontaktní údaje (tj. název firmy, adresa, telefon, e-mail, IČ, příp. DIČ) uvádí na webu 97 procent firem. Zajímavé však je, že pouze 91 procent podnikatelů, kteří používají web k prodeji, uvádí tyto údaje.
Jak často aktualizujete váš web?
Majorita firem a podnikatelů aktualizuje obsah webu méně často než měsíčně 48 procent, denně 13 procent, týdně 11 procent, měsíčně 28 procent respondentů. Tyto odpovědi odhalují, že malé firmy používají web spíše pro statickou prezentaci (jak vyplývá i z jejich odpovědí výše).
Zvyšuje se v poslední době počet zákazníků, kteří navštěvují váš web?
Pouze 29 procent respondentů odhaduje, že návštěvnost jejich webu se zvyšuje. Naopak 59 procent tuto informaci vůbec nesleduje.
Jsou vaše stránky optimalizované pro internetové vyhledávače?
Většina respondentů (67 procent) se domnívá, že jejich web je optimalizován pro internetové vyhledávače (tzv. search engine optimization - SEO), 28 procent nezná odpověď.
Jaké e-mailové adresy používáte?
Zkoumali jsme také, zda firmy používají e-mailovou adresu shodnou s doménou jejich webu (například martin.hladik@antee.cz versus www.antee.cz). Výsledkem je, že 60 procent firem nepoužívá vlastní doménu pro provoz e-mailu.
ZÁVĚRY A DOPORUČENÍ
Ze závěrů průzkumu vyplývá, že většina malých firem a podnikatelů vlastní webové stránky, jejich kvalita je však diskutabilní. Pravděpodobnou příčinou je, že sice zadají vytvoření webu profesionální firmě, nevěnují však již dostatečnou pozornost jeho aktualizaci a rozvoji. Odhadujeme, že řada firem často ani nezná přesný obsah informací prezentovaných na jejich webu.
Tato skutečnost významně ovlivňuje a v budoucnosti bude ještě více ovlivňovat nákupní chování zákazníků. Významný podíl zákazníků vyhledává své dodavatele prostřednictvím internetu. Nenalezne-li webové stránky firmy, nebo nebudou-li kvalitní, je vysoce pravděpodobné, že zákazník vybere jinou firmu.
Vytvořit kvalitní web a jeho udržování nemusí být náročné. Na základě našich zkušeností s realizací webových stránek pro více než 3000 zákazníků uvádíme několik základních doporučení:
Stanovte účel, pro který vytváříte vaše webové stránky (je zřejmé, že správa elektronického obchodu vyžaduje velmi častou péči, na rozdíl od základní prezentace firmy a výrobků).
Zaměřte se na důvěryhodnost webu v očích zákazníka, která významně ovlivňuje jeho rozhodnutí o nákupu (především uvedení základních kontaktních informací o firmě, přehledné informace o výrobcích, reference apod.).
Identifikujte typy zákazníků, kteří u vás nakupují, zvažte přizpůsobení webu jejich potřebám (s vědomím účelu, pro který web vytváříte).
Zkontrolujte kvalitu textů a fotografií publikovaných na webu (překlepy, špatné formátování textu, neprofesionální fotografie apod. snižují kvalitu webu a často i důvěryhodnost).
Požádajte o odbornou pomoc s propagací webu na internetu (úprava webu v souladu s pravidly SEO), umístěte odkazy na váš web do různých internetových katalogů, na vizitky a další propagační předměty, případně zajistěte odpovídající reklamu.
Zeptejte se na zpětnou vazbu vašich zákazníků; dozvíte se, zda našli vaši firmu na internetu, zda získali požadované informace apod.
Drobní podnikatelé jsou významnou součástí života obcí, které také mohou významně přispět k jejich úspěchu na internetu, a to s minimálními náklady. Inspirovat se mohou například prezentací firem na webových stránkách obce, regionu a turistických zajímavostí (důležité je to zejména pro firmy závislé na turistickém ruchu), uváděním sponzorů - firem při různých akcích, organizací školení pro podnikatele o využití internetu drobnými podnikateli apod.
Výsledky jiného průzkumu zaměřeného na webové stránky obcí však ukázaly, že pouze 50 procent obcí takto podporuje své podnikatele.
MARTIN HLADÍK
spolupracovník společnosti ANTEE
ZDROJ: ANTEE