I když je schválení návrhu novely rozpočtového určení daní obcí dobrý krok, žádná revoluce to není. Města a obce se stále musí v rozvoji spoléhat na dotace, tím spíše v letech budoucích do roku 2013.
Víc si novelou pomohou malé obce, méně velká města a již tradičně málo střední města (od 3000 až do 50 000 obyvatel). Obecné dopady novely RUD znázorňují tab. 1 a 2. Nejvýznamnější změnou je odstranění tzv. skokových přechodů mezi kategoriemi. Nově místo 14 kategorií existují jen čtyři plus čtyři velká města Praha, Brno, Ostrava a Plzeň. Privilegia je třeba ctít, byť si rozhodně nemyslím, že to je dobrý krok. Bude to vyvolávat tlaky na novelizaci a sjednocení systému. Pro zachování míru - proč ne.
CO MŮŽE UDĚLAT STAROSTA?
Propočet se na druhou stranu velmi výrazně komplikuje novými váhovými kritérii. Tříprocentní vahou záleží na rozloze obce a 3 % na prostém počtu obyvatel, ale na 94 % dále záleží na velikostních koeficientech. U propočtu podle koeficientů a počtu obyvatel se však výrazně mění systém a již téměř nezáleží na úbytku nebo přírůstku několika málo obyvatel. To jest na nového občana nad velikostní kategorii má obec třeba o 200 Kč více, ale stávajících občanů města nebo obce se to netýká. Nadále 1,5 % daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti se dělí podle počtu zaměstnanců vykonávajících práci v obci. Třicet procent daně z příjmů fyzických osob z podnikání (DPFOP nebo OSVČ) nadále zůstává obcím v místě bydliště podnikatele. Daň z nemovitostí je u zemědělských pozemků v kompetenci obcí a stát nebude tuto daň rušit, to může učinit pouze obec.
Co může starosta a obec dělat pro růst příjmů, respektive na čem po novele rozpočtového určení daní záleží nejvíce?
na počtu obyvatel a velikosti obce (větší má více),
na počtu bydlících živnostníků (čím více bydlících živnostníků - OSVČ, tím lépe),
na počtu zaměstnanců majících místo výkonu práce v obci (více zaměstnanců s místem výkonu práce = více peněz),
na rozloze katastrálního území (větší má více).
Propočet dopadů rozpočtového určení daní na obec lze získat na www.regionservis.cz a ludek.tesar@regionservis.cz.
JAK BUDOU VYPADAT FINANCE V ROCE 2008?
Úhrn dotací týkajících se rozvoje území samospráv činí v ČR celkem asi 250 miliard korun ročně a tenčí se. Daňové příjmy obcí dosahují zhruba 150 miliard korun (152,5 miliardy korun na rok 2008) a daňové příjmy krajů přibližně 50 miliard korun (49,4 miliardy pro rok 2008).
Nejhůře jsou na tom městečka a malé obce, ale ani větší města nezažívají nějakou slávu svých financí, o krajích raději ani nemluvím.
Které změny nejvíce ovlivní financování samospráv v roce 2008, ukazuje následující přehled:
hrubý domácí produkt (HDP) poroste o zhruba 5 %,
nejen vlivem nových ekologických daní porostou ceny energií a surovin (lze očekávat meziroční růst ceny elektrické energie o zhruba 10 %, zvýší se také ceny ropy, plynu atd.),
nezaměstnanost klesne z 5,5 % na 4,8 %, což bude dříve nebo později brzdit rychlost růstu HDP,
tempo růstu úroků z úvěrů bude stále rychlejší a ČNB bude chtít do přijetí eura snížit inflaci jen na 2 %, ale příští rok se čeká inflace na úrovni 3,8 % (co se týká úroků z úvěrů, sazba PRIBOR 1R by měla dosáhnout v příštím roce 3,7 %, v dalších letech čekejme více - to znamená, že ani obce se rozhodně nedostanou pod úroky z úvěru 4 % p. a. a při financování spoluúčastí na dotacích je třeba s tím počítat),
platy v hospodářství půjdou nahoru o více než 7 %, ale ve veřejné správě sotva o 4 %,
posílí DPH (snížená 5% sazba vzroste na 9 %) a náklady na člena domácnosti stoupnou průměrně zhruba o 111 Kč - zdraží zejména potraviny, léky, jízdné, knihy, vstupné na kulturní a sportovní akce, ubytování v hotelech či koupě bytu, základní sazba DPH bude beze změn,
naopak oslabí daně z příjmů, zejména fyzických osob ze závislé činnosti, kdy dojde v roce 2008 k meziročnímu poklesu o 11 % (blíže k daním tab. 3),
investiční dotace obcí budou v roce 2008 na úrovni 66 % roku 2007 (více tab. 4),
výrazně poroste vliv dotací z EU, obce budou hledat prostředky na kofinancování projektů,
města budou hledat zdroje na kofinancování projektů a bude jejich snahou docílit racionalizaci běžných výdajů (poptávka po úvěrech a auditech vzroste),
změna RUD dopadne negativně na 21 měst, ale zdrcující dopad má naštěstí jen na Olomouc (slibuje se vyrovnávací dotace),
průměrný růst sdílených daňových příjmů obcí bude skoro 10 % (8 % průměrný růst všech daňových titulů dohromady),
růst daňových příjmů obcí bude v důsledku přijaté novely RUD velmi diferencovaný, a to dokonce od 2,5 % do 1400 %!
LUDĚK TESAŘ
ekonom - specialista na rozvoj samospráv
Regionservis spol. s r. o.
Tab.1 Dopady novely RUD od 1. 1. 2008
Tab. 2 Dopady novely RUD od 1. 1. 2008
Tab. 3 Dlouhodobý vývoj výnosů daní v ČR (v mld. Kč)
Tab. 4 Predikce hospodaření samospráv v roce 2008 (v mld. Kč)