01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jaké stáří vozidel ještě vyhovuje

Problém obnovy komunální techniky není jen otázkou dostatku peněz, ale spíše vyvážení hospodářského modelu. Za tímto svým názorem si stojí Ing. Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS Pk). "Kdybychom například chtěli plně obnovit svůj vozový a mechanizační park,...

Problém obnovy komunální techniky není jen otázkou dostatku peněz, ale spíše vyvážení hospodářského modelu. Za tímto svým názorem si stojí Ing. Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS Pk).

"Kdybychom například chtěli plně obnovit svůj vozový a mechanizační park, znamenalo by to okamžitou "ekonomickou smrt" naší organizace," vysvětluje muž, který byl v celostátní prestižní soutěži Manažer roku za loňský rok vyhlášen manažerem odvětví doprava, spoje a logistika, pomocné činnosti v dopravě. "Součet odpisů a mezd by se prostě nevešel do přiděleného příspěvku. Navíc možnost poskytnutí vyšších provozních prostředků od kraje je také omezena."

Údržbové organizace silničního majetku nejsou podle ředitele Němce v pravém slova smyslu organizacemi obchodního charakteru, neboť byly ustaveny k zabezpečování určité specifické služby pro svého zřizovatele. "Nicméně to nevylučuje, že by se neměly obchodně chovat," připomíná Ing. Němec. "Obecný recept na řešení tohoto problému není. Musí se vycházet z místních podmínek a hlavně ze zadání, co zřizovatel od své organizace chce. Pak to už zůstává na schopnosti ekonomický model vyvážit a na manažerských dovednostech kolektivu a jeho citu pro realitu."

SÚS Pk prošla od roku 2002 transformačním procesem, jehož hlavní úkoly byly dokončeny loni. Součástí tohoto procesu bylo i prohloubení dodavatelských prací v zimní údržbě silnic.

Jak uvedl ředitel Němec, krajská správa a údržba silnic z celkem 86 okruhů zimní údržby silnic má dodavatelsky zajištěno 42 okruhů. Pro výpomoc traktorovými stěrkami je dokonce nasmlouváno od soukromých společností 75 stěrek, přičemž vlastních zůstává pouze 25.

Tento krok vedl nejen ke snížení počtu pracovníků o zhruba 120 a následné úspoře více než 40 miliónů korun, ale i k odprodeji nepotřebné techniky. Tak v rámci SÚS Pk snížili životnost nosičů nástaveb pro zimní údržbu z průměrného stáří přes 20 let na průměr kolem 12 roků. "Našeho zřizovatele obnova vozidel nestála žádné peníze navíc, naopak minimálně 10 miliónů korun, získaných prodejem nepotřebného majetku, mohlo být vloženo do silniční sítě," konstatuje ředitel.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje si techniku pořizuje výhradně z vlastních investičních zdrojů a nemusela využít jiných forem pořízení strojního vybavení, jako jsou třeba dlouhodobý pronájem s odkupem za zůstatkovou hodnotu, leasing, úvěr nebo dotace. Ing. Miroslav Němec říká: "Až na malé výjimky nakupujeme nikoliv úplně novou, nýbrž levnější repasovanou techniku.

Údržbové organizace mají poměrně malý denní, měsíční a roční proběh kilometrů, takže stáří vozidel v limitu 10 až 12 let vidíme jako optimální. Hledáme optimální model kombinace strojního vybavení, aby odpisy zbytečně nezatěžovaly provozní náklady. Navíc se nemůžeme zbavit dojmu, že na českém trhu zatím není k mání automobilní podvozek, splňující optimální nároky vozidla pro silniční údržbové organizace."

Inženýra Němce jsme se zeptali i na to, jakým způsobem může organizace typu Správy a údržby silnic efektivně kontrolovat využití nasazené techniky. "Vedení naší organizace se soustřeďuje zejména na snížení nákladů zimní údržby silnic," odpověděl.

"Zajištění dopravního komfortu v zimě totiž stojí našeho zřizovatele, tedy Pardubický kraj, kolem 150 miliónů korun ročně, což je téměř polovina provozních prostředků," vysvětlil ředitel.

"Snažíme se snižovat provozní a režijní náklady, především eliminovat marné jízdy. K tomuto účelu bude naše organizace již druhým rokem ověřovat systém sledování plného pokrytí vozidel zapojených v zimní údržbě prostřednictvím GPS s příslušnou fonikou. V horizontu dvou let budeme mít území kraje plně pokryto i hlásiči náledí. Už pro nadcházející zimu rovněž pořídíme systém, který bude zrcadlit rozhodnutí dispečera o nasazení techniky proti optimálním podmínkám. Naše organizace je už také plně pokryta informační sítí," uzavřel Ing. Miroslav Němec.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down