01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jaké trendy vládnou webům municipalit

Využívání informačních a komunikačních technologií při interakci úřadů se širokou veřejností se rychle rozšiřuje. Potvrdil to průzkum webových stránek veřejné správy, který v roce 2008 provedl Český statistický úřad. Provedení a obsah webových stránek veřejné správy se rok od roku zlepšuje, a...

Využívání informačních a komunikačních technologií při interakci úřadů se širokou veřejností se rychle rozšiřuje. Potvrdil to průzkum webových stránek veřejné správy, který v roce 2008 provedl Český statistický úřad. Provedení a obsah webových stránek veřejné správy se rok od roku zlepšuje, a usnadňuje tak občanům, podnikatelům a firmám přístup k informacím a službám. Průzkum, do něhož bylo zahrnuto 244 institucí veřejné správy, však upozornil také na některé atypické služby, které lze nabídnout občanům či firmám.

Za zmínku stojí například bezplatná linka úřadu (tzv. call centrum), na níž mohou občané kdykoliv získat informace, jak řešit životní nebo krizové situace. Zajímavá je také nabídka, kdy obec umožňuje svým občanům zřídit si bezplatnou e-mailovou schránku ve tvaru @mesto.cz s možností příjmu informací z radnice. Na řadě stránek obcí rovněž bývají informace o tv-regionálním vysílání či internetové televizi poskytující zprávy z obce a jejího úřadu. Začíná se také objevovat nabídka na bezdrátový městský internet. Jedinou službou, která se po výskytu v roce 2006 již neobjevila ani v jednom z následujících roků, je komunikace za pomocí programu Skype/ICQ. Šlo o vlastní iniciativu zaměstnanců úřadu, která musela být z důvodu bezpečnosti informačních systémů zrušena.

ZÁKLADNÍ SLUŽBY ON-LINE

U obcí s rozšířenou působností se autoři průzkumu zajímali o poskytování vybraných základních on-line služeb a také o míru jejich dostupnosti. Mezi sledované on-line služby patřily: osobní a matriční doklady, evidence obyvatelstva, živnostenská oprávnění, stavební povolení a sociální dávky.

Míra jejich dostupnosti se posuzovala pomocí tzv. stupňů interakce. Nejvíce nabízenou základní službou on-line byla v roce 2008 možnost vyřídit si stavební povolení, a to na stránkách 96 % úřadů s rozšířenou působností. Z toho 17 úřadů z 205 (8 %) poskytuje informaci o dané službě a 176 úřadů (86 %) nabízí ke stažení i příslušné formuláře. Dvousměrnou interakci v případě stavebních povolení umožňují tři "trojkové" obce a na webu dalších lze přijmout úplné elektronické podání žádosti o stavební povolení. Pouhá 4 % úřadů obcí s rozšířenou působností se o řešení této životní situace nezmiňují vůbec.

Ve srovnání s předchozími roky loni došlo k nejvýraznější změně v rozložení obcí mezi jednotlivé stupně interakce v případě změny trvalého pobytu. V roce 2008 nebyla tato služba k dispozici jen u 36 (18 %) úřadů obcí s rozšířenou působností, v letech předchozích to bylo okolo 60 %. O dané situaci informuje v letošním roce už 70 % obcí a formulář ke stažení nabídlo 12 % úřadů.

KONTAKT A INFORMACE

Možnost kontaktovat úřad vyplněním formuláře přímo z webové stránky, přes webové rozhraní a takto poslat zprávu či stížnost měli v roce 2008 občané v 77 "trojkových" obcích, tedy celkem ve 38 % sledovaných obcí.

Podstatně se zlepšilo poskytování informací ve smyslu poskytování návodu, jak a kde má občan žádat o informace, a dále návodu, jak zvládat životní situace (daná situace musí být popsána na dané stránce, nikoli jako odkaz s přesměrováním na stránky jiného úřadu). Tyto informace v uplynulém roce poskytovalo na svých stránkách již 172 (84 %) úřadů "trojkových" obcí.

K významnému nárůstu podílu obcí proti předchozím rokům došlo u zveřejňování volných pracovních míst v daném úřadu: Loni tuto informaci poskytovalo 177 (86 %) úřadů obcí s rozšířenou působností, zatímco v roce 2006 to bylo 93 (45 %) obcí tohoto typu. Velmi výrazný nárůst zaznamenal podíl "trojkových" obcí informujících na vlastních webových stránkách o rozvojovém plánu regionu: V roce 2008 bylo takových obcí 196 (96 %), což proti předchozím rokům představovalo nárůst okolo 60 procentních bodů.

JAROSLAV WINTER

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down