01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jaký je vývoj hospodaření obcí?

Ve druhé polovině 90. let byl na obce převeden významný majetek - ať už to byl státní bytový fond nebo podíly zejména v distribučních společnostech. Na konci 90. let lze proto pozorovat zvýšenou investiční aktivitu v komunální sféře díky prodeji majetku obcí.

Od tohoto období se profilují dvě skupiny obcí, které nakládají s penězi z prodaného majetku odlišně. Jedna skupina své mimořádné příjmy z prodeje majetku efektivně využila na zlepšení infrastruktury či na jiné kapitálové výdaje, což jí do budoucna bude generovat návratné finanční prostředky, nebo se zachovala konzervativněji, diverzifikovala své výnosy z prodeje majetku a směřovala je pouze do nezbytných investic. Zbývající prostředky uložila do fondu rezerv, případně svá aktiva zhodnocuje. Podle našeho názoru se obce této skupiny zachovaly racionálně s ohledem na současný stav v municipálním sektoru.

Druhá skupina obcí z velké části své příjmy z prodeje majetku "rozpustila" a k tomu se ještě výrazně zadlužila. Mimořádné příjmy pak putovaly na investiční akce, které obcím negenerovaly do budoucna žádné finanční prostředky. Naopak ještě více zatížily jejich provoz (viz populární aquaparky). Je zřejmé, že obce musí zajišťovat i veřejné statky, ale nikdy by to nemělo ohrozit jejich bonitu.

Hospodaření obcí ovlivnila rovněž změna rozpočtového určení daní. Mnoho municipalit investovalo část výnosů z privatizace i do výkupu pozemků a přípravy průmyslových zón. Obce, kterým se podařilo přilákat investory a tím výrazně zlepšit své hospodářské zázemí, však neinkasovaly prvotní příjmový efekt. Ten byl pro ně v podstatě nulový. Domníváme se, že současný daňový systém je pro obce výrazně demotivující a příliš solidární. Většina daňových příjmů je sdílená (80 %) a municipality ji nemohou ovlivnit.

Další významná událost, která podle názoru naší agentury negativně ovlivnila hospodaření obcí, byla reforma veřejné správy. Veřejná správa se sice zčásti decentralizovala, ale kompetence obcím a krajům byly předány bez adekvátních finančních toků, které by pokryly jejich výdaje spojené s touto reformou. Tento fakt má na všechny obce negativní dopad, přičemž obce, které neměly dostatečnou finanční rezervu, pocítily tento dopad v daleko větší míře.

Všechny tyto změny, včetně loňské povodně, vedly ke zvýšení tlaku na výdajovou stránku municipalit. Jelikož obce nebyly schopny pokrýt tento nárůst z vlastních prostředků, musely využít cizích zdrojů - dotace z různých fondů, půjčky a bankovní úvěry.

V posledních letech se zadluženost municipálního sektoru výrazně zvýšila. Zatímco před deseti lety činilo celkové zadlužení obcí 3,4 miliardy korun, v současné době se pohybuje kolem 55 miliard korun. Další růst zadluženosti lze očekávat zejména v souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie (náklady v oblasti veřejné infrastruktury). Bohužel dodnes u nás chybí legislativní úprava, která by zadluženost obcí regulovala. Považujeme to však za nutnost, protože se již objevily případy, kdy obec nebyla schopna dostát svým závazkům.

Existují další faktory, které mohou v příštím období ovlivnit bonitu obcí. Mezi ně patří i zhodnocení stavu infrastruktury, kvalita managementu obce a politické klima. Dále to jsou strategické cíle obce, zda obec ručí za závazky třetích osob, finanční situace ve společnostech, ve kterých má obec rozhodující účast, a hospodářská situace v regionu. Tuto vypovídající schopnost má rating, který z dlouhodobého hlediska hodnotí schopnost municipality plnit řádně a včas své závazky.

Nejstarší a jedna z nejvýznamnějších světových ratingových agentur je Moody's Investors Service, která dnes v municipální sféře hodnotí více než 6 tisíc subjektů. U nás posuzuje bonitu např. měst Ostrava a Brno, která jsou v současnosti hodnocena z dlouhodobého mezinárodního pohledu na úrovni A3. V současné době pracuje v ČR jediná licencovaná lokální ratingová agentura CRA Rating Agency, která je zároveň jediným afilačním partnerem Moody's Investors Service ve střední Evropě. Tato agentura působí v ČR, na Slovensku a v Maďarsku, přičemž v současnosti hodnotí zhruba 80 subjektů, z toho 40 z municipální sféry (např. Opava, Most, Trenčín, Bratislava-Staré Město).

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down