Čtenáři Moderní obce znají Mgr. Janu Zwyrtek Hamplovou jako advokátku a autorku odborných článků. Během let se v oboru aplikace práva územních samospráv stala autoritou, vytvořila vzdělávací projekt MUNICIPAL, založila tradici celostátního kongresu místní samosprávy FORUM MUNICIPAL a spolupracuje se stovkami obcí a měst v celé ČR.
Sama si vyzkoušela snad všechny role, jimiž v samosprávě projít lze - úřednice, tajemnice, členka zastupitelstva... Letos v dubnu usedla do křesla starostky města Mohelnice v Olomouckém kraji, kde je třetím starostou v tomto volebním období.
Jak se přihodí někomu tak aktivnímu jako vy, že se stane k tomu všemu ještě starostkou svého města?
Ráda bych řekla, že omylem, ale to samozřejmě tvrdím s úsměvnou nadsázkou. Po komunálních volbách v roce 2010 jsem měla jinou představu, zejména s ohledem na svou náročnou práci. Ale prostě se to tak někdy stane, že člověk míní, situace mění. Přecenění vlastních sil některými novými zastupiteli, kteří se domnívali, že řídit město je snadné, způsobilo, že v zastupitelstvu postupně vznikla patová situace, neprocházela usnesení a řešily se vztahy, nikoliv problémy. Věděla jsem, že to dlouhodobě město ohrožuje. Začala jsem proto v zastupitelstvu jednat napříč celým politickým spektrem a výsledkem bylo současné řešení. I kdyby se mi to v tu chvíli úplně nehodilo, nešlo to jinak. Na to mám Mohelnici příliš ráda. Jen jsem si musela hodně precizně naorganizovat čas, protože svůj obor samozřejmě neopustím. Ostatně byla to jedna z mých podmínek.
Co považujete za největší problém dnešní samosprávy obcí a měst?
Popírání právě slova »samospráva«. Samospráva by měla znamenat nejen vysokou míru odpovědnosti, ale i skutečnou samostatnost. A z té se nám stále ukrajuje - zákony z nás dělají nesvéprávné bytosti. Jsem ráda, že neprošla novela zákona o obcích, která zaváděla dražby nemovitostí. Copak je všechno jen o tom, kdo dá víc? Naprosto ne. Obdobně zákon o zadávání veřejných zakázek předpokládá, že všichni starostové jsou úplatní lumpové. Firmy jsou jím zase tlačeny do dumpingových cen, přičemž odvedená práce pak často bývá nekvalitní. Ano, i mezi starosty jsou černé ovce, ale většina z nich si moc dobře rozmyslí postavit proti sobě své město. Jsou totiž - na rozdíl od politiků »nahoře«, ze dne na den odvolatelní... Kdyby se obcím nechalo víc svobody, dokázaly by dobře prodávat, pronajímat, zadávat zakázky. A klidně to pak podřiďme následné soudní kontrole, jak se o tom uvažovalo v téže novele. Jen prosím předem nedělejme ze všech gaunery. V obcích a městech to prostě není jako ve vysoké politice. Starosta by nemohl do hospody na pivo, kdyby kradl. Stíhejme ty, kteří dělají paseku, ale a priori nedávejme nálepku korupčníků všem. A kontroly dotací? Darmo mluvit. Takový formalismus aby pohledal.
Jaký máte názor na zákon o obcích?
Nepochybně je lepší, než byl ten první. Ale i ten současný má rezervy a bílá místa. Schází tam řada praktických ustanovení. Např. předávání funkcí starostů či rozdělení pravomocí mezi radou a zastupitelstvem v řadě případů postrádá logiku, pozice tajemníka je oboustranně nevděčná, náš oblíbený § 39 k nakládání s majetkem obce je také příliš formalistický, a to, že kontrolní výbory, tedy skupiny laiků, mají kontrolovat soulad s právními předpisy, je tragikomické... Přitom tento zákon nemá šanci ochránit město před jeho vlastními zastupiteli, pokud jejich kroky městu opravdu škodí. Zákon o obcích by měl projít revizí, a to za účasti nás praktikujících právníků, kteří řeší to, na co zákon nemyslí (nebo myslí, ale - omlouvám se za ten výraz, blbě).
V příštím roce nás čekají komunální volby. Jak se díváte na volební zákon a na přímou volbu starostů?
Přímá volba starostů sama o sobě nic nespasí. Což tvrdím jako člověk, který by patrně neměl problém v přímé volbě uspět. Ale řízení města je o týmu. Jsem zastánkyní většinového systému - tedy zakřížkovat počet kandidátů s tím, že ti s nejvyšším počtem hlasů voličů by utvořili zastupitelstvo. Poměrný systém je na komunální úrovni nespravedlivý: Nevyjadřuje vůli voličů a vede k tomu, že se v zastupitelstvech ocitají zastupitelé tzv. čtvrté kategorie a radnice se stávají předmětem obchodů. Změňme volební zákon, aby do zastupitelstev přišli ti s nejvyšším počtem hlasů - a až potom zaveďme přímou volbu starostů.
Vaše přednášky jsou oblíbené, články vyhledávané. Čím si to vysvětlujete?
Použiji bonmot: Moji starostové mi rozumějí. Snažím se být srozumitelná, používám humor, příklady, mluvím a píšu, jak mně pusa narostla. Právu nesloužím, ale chci, aby právo sloužilo nám. Když před sebou vidím sál plný lidí, kteří přijeli naslouchat mému výkladu, jsem šťastný člověk. Zkrátka nemluvím latinsky, i když to umím.
Píšete blog, poezii, román... Umíte prý všechny ruční práce, navrhla jste si zahradu, do toho právo, politika... Nazvala byste se renesančním typem člověka?
Život mám skutečně docela pestrý. Ale beru to tak, že ho máme jen jeden a je třeba ho plně využít. Když mne štve politika, paličkuju nebo vyšívám. Když mi nejde něco tvořit rukama, sednu a píšu. A když hlava potřebuje vyvětrat, starám se o zahradu. Nechápu lidi, kteří se nudí. Kdyby to šlo, koupila bych si jejich čas. Nevím, zda jsem renesanční typ. Spíše jsem od přírody pracovitý člověk, takto jsem byla z domu vedena, stejně jako k tomu, že člověk má na sobě stále pracovat, nemá se obávat nových věcí, a nemá se obávat říct vlastní názor.
Kde však pro to všechno berete energii?
V rodině. Manžel, dcery, vnouček, přátelé - to jsou mé pilíře, bez nichž by to nešlo. A pak v těch mých múzách: Když v noci v tichu mohu psát, cítím, jak mi do žil proudí krev. V podstatě mně energii bere jen pocit bezmoci. Naopak, mohu-li věci ovlivnit, nemusím třeba ani spát.
Máte nějaké přání do budoucna?
Aby mně a mým blízkým sloužilo zdraví. Ostatní máme v rukou.
2. ročník kongresu místní samosprávy FORUM MUNICIPAL 2014
Kongresové centrum Seč - Pardubický kraj
11.-12. března 2014
Jana Zwyrtek Hamplová: Na každé radnici se cítím jako doma.
FOTO: ARCHIV