01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jasné postupy

Jasné postupy Prvního ledna 2002 nabude účinnosti zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu. O tom, co nového tato právní úprava přinese, jsme hovořili s náměstkem ministra zemědělství Ing. Karlem Turečkem. [*] Jak nový zákon upravuje vztahy mezi vlastníky...

Jasné postupy

Prvního ledna 2002 nabude účinnosti zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu. O tom, co nového tato právní úprava přinese, jsme hovořili s náměstkem ministra zemědělství Ing. Karlem Turečkem.

[*] Jak nový zákon upravuje vztahy mezi vlastníky infrastruktury, tj. mezi obcemi a provozovateli?

Vztah mezi vlastníkem infrastruktury, kterým nejsou vždy obce, a provozovatelem, je vztahem smluvním (tak je realizován i nyní), a to ze zákona obchodního. Nový zákon však specifikuje práva a povinnosti vlastníka a provozovatele přímo "ze zákona" s tím, že vlastník je šířeji nadán právy, ale současně i povinnostmi.

[*] Mění nový zákon zásadně smluvní podmínky, případně poplatky za vodné a stočné?

Smluvní podmínky mezi provozovatelem vodovodu nebo kanalizace pro veřejnou potřebu a odběratelem této služby se věcně přímo nemění. Nový zákon ale zavádí povinnost písemné smlouvy, která musí být splněna do 31. 12. 2003.

Co se týče poplatků za vodné a stočné, zavádí se možnost dvousložkové formy těchto poplatků tj., že poplatek má část tvořenou součinem množství a ceny za jednotku a část stanovenou na základě kapacity vodoměru nebo profilu přípojky či odebíraného množství. Použití dvousložkové formy musí stanovit obec obecně závaznou vyhláškou v samostatné působnosti, nebo to může rozhodnout nejvyšší orgán společnosti vlastnící vodovody a kanalizace, pokud u ní mají obce hlasovací práva nejméně ve dvoutřetinové většině.

Rozhodnout musí valná hromada takové společnosti. Rozhodnutí se musí týkat i způsobu, tj. zda pevná část bude stanovena podle vodoměru, přípojky nebo odebíraného množství. Dvousložková forma ve svém celku nezvýší poplatek, ale bude znamenat přerozdělení se zvýšením u velmi nízkých odběrů.

[*] Kdo bude oprávněn provozovat vodovody a kanalizaci?

Nový zákon nemění výrazně stav ve výčtu těch, kteří mohou provozovat vodovody a kanalizace pro veřejnou potřebu. V rozhodující většině stávající provozovatelé budou provozovat i nadále. Změnou je to, že v současnosti musí mít provozovatel živnost koncesovanou, k jejímuž udělení živnostenským úřadem dává stanovisko Ministerstvo zemědělství.

Od 1. ledna 2002 bude moci každý, kdo bude mít vázanou živnost "Provozování vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu" zažádat krajský úřad o povolení k provozování vodovodu nebo kanalizace, pokud je jeho vlastníkem nebo má s vlastníkem vodovodu nebo kanalizace smlouvu o smlouvě budoucí o provozování vodovodu nebo kanalizace.

Dosavadní koncesované živnosti budou platit do 31. 3. 2004 a živnostenské úřady je budou postupně samy měnit na živnosti vázané. Jen o povolení se bude muset zažádat. Kvalifikační podmínky pro živnost zůstávají stejné.

[*] Změní se podmínky kontroly technického stavu vodovodů a kanalizací, případně jejich výstavby?

Nová legislativa tvořená novým zákonem a prováděcí vyhláškou nemění podmínky výstavby vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu z hlediska technického. Vymezuje však práva a povinnosti stavebníka těchto zařízení s pozitivním vymezením práv vlastníků dotčených pozemků.

Kontrola technického stavu vodovodů a kanalizací vyplývá z povinnosti vlastníka vodovodu nebo kanalizace zajistit jejich plynulé a bezpečné provozování a práva provozovatele vyžádat si technický audit, který posoudí technický stav a tím i možnost provozovat vodovod nebo kanalizaci. Za porušení povinností vlastníka vodovodu nebo kanalizací v této věci lze vložit pokutu do výše 0,5 mil. Kč. Totéž platí i o provozovateli, který může za neplnění povinností ze zákona nebo závažných nedostatků konstatovaných auditorem nejen zaplatit pokutu, ale může přijít i o povolení k provozování vodovodu nebo kanalizace.

[*] Dá se říci, že nový zákon obcím ulehčí?

Neřekl bych, jestli ulehčí nebo neulehčí. Obce mají podle současné legislativy stěžejní povinnosti při zabezpečování provozu vodovodů a kanalizací. Zákon jim ulehčí v jedné podstatné věci. Dnes se nemohou opřít o žádnou zákonnou normu, o žádný zákon, jenom o starou vyhlášku.

Od 1. ledna 2002 mohou uplatňovat práva i povinnosti s odvoláním na zákon, což je v oboru vodovodů a kanalizací, přirozeného monopolu, důležité.

Pro obce je dobrou zprávou, že Senát přijal pozměňovací návrh, který novelizuje zákon o místních poplatcích. Přes veškeré riziko, které Ministerstvo zemědělství jako předkladatel podstupovalo, jsem souhlasil s vrácením zákona do Poslanecké sněmovny. V Senátu vznikl návrh, který se týkal poplatku za zhodnocení pozemků obce určených pro budoucí bytovou výstavbu z důvodu investiční výstavby vodovodů a kanalizací. Tento poplatek je příjmem obce, která uskutečňuje předmětnou investici. Obce jej dříve také vybíraly, tento postup však nebyl právně jasný. Od 1. ledna 2002 mají právo tento poplatek vybírat jako místní poplatek.

[*] Je zákon v souladu s právními normami Evropské unie?

Je plně kompatibilní s právem Evropského společenství. Do uvažovaného vstupu ČR do Evropské unie není potřeba tento zákon novelizovat, není na něm třeba cokoliv měnit.

Karel Žítek

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down