Zastupitelstvo města rozhodlo o privatizaci bytového fondu stávajícím nájemcům. Vzhledem k velkému rozsahu prodávaných bytů se ptáme, zda na zasedání zastupitelstva je nezbytné při schvalování prodeje předčítat jednotlivé byty, jména kupujících a další související záležitosti, nebo zda postačí...
Zastupitelstvo města rozhodlo o privatizaci bytového fondu stávajícím nájemcům. Vzhledem k velkému rozsahu prodávaných bytů se ptáme, zda na zasedání zastupitelstva je nezbytné při schvalování prodeje předčítat jednotlivé byty, jména kupujících a další související záležitosti, nebo zda postačí obecný odkaz na příslušný přijímaný materiál?
Podle § 93 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) je zasedání zastupitelstva obce veřejné. Podle mého názoru však nelze z této skutečnosti dovodit, že by se na zasedání zastupitelstva obce musely všechny projednávané záležitosti předčítat. Veřejný charakter zasedání zastupitelstva obce znamená, že občané obce mají právo se ho zúčastnit, přičemž ti občané obce, kteří dosáhli věku 18 let, mají mj. právo vyjadřovat na zasedání zastupitelstva obce v souladu s jednacím řádem svá stanoviska k projednávaným věcem, nahlížet do usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva obce atd. /viz § 16 odst. 2 písm. c) a písm. e) obecního zřízení/. Citovaná práva však mají i některé jiné fyzické osoby starší 18 let - viz § 16 odst. 3 obecního zřízení (tj. fyzické osoby, které vlastní na území obce nějakou nemovitost), a dále lze poukázat na § 17 obecního zřízení, podle kterého cizinci hlášení v obci k trvalému pobytu disponují právy občanů obce starších 18 let, pokud tak stanoví mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána a která byla vyhlášena. Občané obce se mohou vyjadřovat i k samotnému způsobu (formě) přijímání jednotlivých usnesení zastupitelstva obce (zákon to nezakazuje).
Přijímat příslušná usnesení lze tedy i tak, že se věc projedná formou odkazu na příslušný - konkrétně a jednoznačně označený - materiál, který všechny nezbytné údaje obsahuje. Tento materiál by měli mít k dispozici nejen jednotliví členové zastupitelstva, kteří o něm rozhodují, ale měl by být vhodnou formou přístupný též občanům obce, neboť z důvodu jeho "nepředčítání" není zpravidla reálná možnost občanů seznámit se s jeho konkrétním obsahem v průběhu jeho projednávání a následném rozhodnutí na zasedání zastupitelstva. Pro veřejnost by daný materiál (návrh materiálu), na který zastupitelstvo při svém projednávání pouze odkazuje, měl být k dispozici například v místnosti, kde zastupitelstvo zasedá, popřípadě ještě před zasedáním zastupitelstva zveřejněn na úřední desce, webových stránkách obce apod. V souvislosti se způsobem přijímaní jednotlivých materiálů na zasedání zastupitelstva obce je vhodné poznamenat, že některé projednávané věci ze své povahy ani ostatně nelze dost dobře předčítat (například mapové podklady ke schvalovanému územnímu plánu obce). Podrobnosti o jednání zastupitelstva obce (tj. včetně způsobu přijímání jednotlivých druhů materiálů) by měl stanovit jeho jednací řád, jehož vydání výslovně předpokládá § 96 obecního zřízení.
Mgr. JAN BŘEŇ
právník