01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jednací řády orgánů obce /2

V úvodním díle jsme uvedli několik poznámek k přijímání usnesení a pořizování zápisu z jednání orgánů obce. Zmínili jsme stručně, že jednací řád vydává zastupitelstvo obce a rada obce. V druhé části se budeme věnovat podrobněji jednacímu řádu zastupitelstva a výborů zastupitelstva obce (podle...

V úvodním díle jsme uvedli několik poznámek k přijímání usnesení a pořizování zápisu z jednání orgánů obce. Zmínili jsme stručně, že jednací řád vydává zastupitelstvo obce a rada obce. V druhé části se budeme věnovat podrobněji jednacímu řádu zastupitelstva a výborů zastupitelstva obce (podle zákona o obcích) včetně vzorů.

NA CO DBÁT A CO NEOPOMENOUT

Na úvod je třeba připomenout, na co dbát a co neopomenout při přípravě a jednání zastupitelstva:

jednání zastupitelstva je vždy veřejné (§ 93 odst. 2) - veřejnost nemůže být vyloučena. Pokud by bylo neveřejné, nešlo by o jednání zastupitelstva podle zákona o obcích a veškerá usnesení, popřípadě další opatření na tomto jednání přijatá by byla zřejmě neplatná;

zasedání zastupitelstva se koná v územním obvodu obce (§ 92 odst. 1) - musí být dostupné oprávněným osobám (§ 16 a 17). Porušení tohoto ustanovení zákona by mělo stejné důsledky jako v případě porušení principu veřejnosti;

oprávněné osoby mají právo vyjadřovat na zasedání zastupitelstva v souladu s jednacím řádem svá stanoviska k projednávaným věcem a k návrhu rozpočtu obce a k závěrečnému účtu obce za uplynulý kalendářní rok;

zastupitelstvo se schází podle potřeby, nejméně jedenkrát za tři měsíce (§ 92 odst. 1) - pokud by se nesešlo po dobu delší než 6 měsíců tak, aby bylo schopno se usnášet, Ministerstvo vnitra ČR je rozpustí (§ 89 odst. 1);

zasedání zastupitelstva svolává a zpravidla řídí starosta; je povinen je svolat, požádá-li o to alespoň jedna třetina členů zastupitelstva, hejtman kraje nebo ve stanoveném případě (§ 55 odst. 4 zákona o volbách do zastupitelstev obcí) ředitel krajského úřadu. Koná se pak nejpozději 21 dnů ode dne, kdy žádost byla doručena obecnímu úřadu. Nesvolá-li zasedání starosta, učiní tak místostarosta, popřípadě jiný člen zastupitelstva (§ 92 zákona o obcích);

zastupitelstvo je schopno se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů. Není-li při zahájení nebo v jeho průběhu přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů, ukončí předsedající zasedání. Do 15 dnů se koná jeho náhradní zasedání (§ 92 odst. 3);

o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva informuje obecní úřad vyvěšením informace na úřední desce alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva, případně dále způsobem v místě obvyklým (§ 93 odst. 1 zákona o obcích). Doporučuje se nezapočítávat do této doby den vyvěšení informace a den konání zastupitelstva. Zákon o obcích nespojuje s nezveřejněním informace nebo ne- dodržením doby zveřejnění neplatnost výsledků zasedání zastupitelstva; může však být namítáno porušení práva občana na včasné informování o konání zasedání zastupitelstva.

Jednací řád by měl při respektování výše uvedených zásad obsahovat podrobnosti o jednání zastupitelstva, tj. ustanovení o přípravě, svolání, průběhu a pravidlech jednání, usnášení, kontrole plnění usnesení a dalších věcech souvisejících s jeho jednáním. Může také upravovat některé důležité úkoly, oprávnění a povinnosti členů zastupitelstva, a jak již bylo řečeno výše, také ustanovení týkající se jednání výborů zastupitelstva.

POZNÁMKY K NÁVRHOVÉ KOMISI

Přesto, že se zákon o obcích o návrhové komisi nezmiňuje, řada zastupitelstev si ná- vrhovou komisi pro přípravu návrhů usnesení zastupitelstva při zahájení svého zasedání zřizuje a volí její členy. Za členy návrhové komise jsou voleni zpravidla členové zastupitelstva, zapisovatelem návrhové komise se může určit zaměstnanec obce zařazený do obecního úřadu. Postavení a úkoly návrhové komise lze vymezit v jednacím řádu zastupitelstva.

Návrhová komise může mít následující úkoly:

sleduje průběh jednání zastupitelstva a na závěr každého bodu k němu předloží návrh na usnesení, nebo

sleduje průběh jednání zastupitelstva včetně průběhu hlasování k jednotlivým bodům pořadu jednání a na závěr celého zasedání zastupitelstva sdělí výsledek své činnosti, nebo

předloží na závěr jednání "souhrnný návrh usnesení zastupitelstva" k jednotlivým bodům projednaným na zasedání zastupitelstva, o kterém se hlasuje v celku. Zde však mohou nastat komplikace, některé již projednané a uzavřené body se mohou opět otevřít. Proto se tento způsob přijímání usnesení nedoporučuje.

POZOR NA "DVOJÍ HLASOVÁNÍ"

Setkáváme se také s "dvojím hlasováním". Spočívá v tom, že po projednání příslušného bodu programu zastupitelstvo hlasuje o navrženém usnesení (pokud pro návrh usnesení hlasuje nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva, je usnesení přijato). Praxí řady zastupitelstev je na závěr pořadu jednání zastupitelstva projednat tzv. souhrnný návrh usnesení zastupitelstva a o všech již přijatých usneseních se hlasuje znovu. Při takovém postupu by však mohla být platnost přijatých usnesení sporná, a to v případě, kdyby pro "souhrnný návrh usnesení zastupitelstva" nehlasovala nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva. Doporučujeme proto systém "dvojího hlasování" nepoužívat.

Jednací řád zastupitelstva by měl obsahovat ustanovení týkající se:

a) Svolání zasedání zastupitelstva - kdo svolává (starosta), kdo informuje (obecní úřad) a jakým způsobem, v jakých termínech se konají zasedání zastupitelstva (v termínech schválených zastupitelstvem, popřípadě na základě požadavku zákonem vyme- zených osob, nebo ke slavnostním příležitostem), kdo je na zasedání mimo členů zastupitelstva zván apod.

b) Příprava zasedání - kdo organizuje (rada/starosta, není-li rada volena): stanoví dobu a místo jednání, navrhne program jednání, stanovení odpovědnosti za zpracování a předložení odborných podkladů pro jednání (písemné materiály, kdy postačuje ústní informace), způsob předávání materiálů členům zastupitelstva (písemně, CD, termín, do kterého musí být písemné materiály doručeny) apod.

c) Postup schvalování programu zasedání zastupitelstva - návrh programu (rada/starosta), jeho doplnění a schválení.

d) Podrobnosti o průběhu zasedání zastupitelstva - kdo zahajuje a řídí zasedání včetně hlasování o usnesení (starosta/předsedající), procedurální věci (například ověření počtu přítomných, podávání zprávy ověřovatelů zápisu z předchozího zasedání, podání informace občanům o činnosti orgánů obce podle § 97 zákona o obcích), způsob předkládání materiálů, popř. podávání informací, řízení diskuse, oprávnění k vystoupení v diskusi - pořadí včetně občanů obce, popřípadě omezení délky diskusního vystoupení, námitky porušení jednacího řádu, ukončení rozpravy apod.

e) Příprava usnesení zastupitelstva - složení a volba návrhové komise, vymezení předkladatele a jeho povinností, návrh usnesení - co má obsahovat (u ukládacích usnesení se nesmí opomenout stanovit termín plnění a zodpovědnou osobu), forma závěrečné rekapitulace usnesení apod.

f) Ustanovení o způsobu hlasování - veřejné, tajné, prostřednictvím hlasovacího zařízení, postup při hlasování: o každém bodu, o všech návrzích usnesení najednou, jak se hlasuje o protinávrzích, variantách apod.

g) Ustanovení o dotazech, připomínkách a podnětech členů zastupitelstva - forma a způsob vyřizování, evidence podaných dotazů, připomínek a podnětů členů zastupitelstva.

h) Ustanovení o možnosti zřizování odborných (pracovních skupin) pro přípravu složitých bodů jednání zastupitelstva (materiálů).

i) Pořizování zápisu - podrobnosti o pořizování zápisu a jeho obsah v návaznosti na § 95 zákona o obcích.

j) Evidence usnesení - zabezpečení a kontrola plnění usnesení, souhrnná zpráva o plnění usnesení, tiskové opravy apod.

k) Další povinnosti členů zastupitelstva - například střet zájmů podle § 83 zákona o obcích a úkoly vyplývající ze zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, povinnosti člena zastupitelstva, který byl v souladu s ustanovením § 84 odst. 2 zákona o obcích delegován jako zástupce obce na valnou hromadu obchodní společnosti, v níž má obec majetkovou účast apod.

l) Možnost zřízení politických klubů z řad členů zastupitelstva; a další potřebná ustanovení.

V další části se může stanovit jednací řád výborů zastupitelstva:

postavení výborů, složení výborů, jejich úkoly, zánik funkce člena výboru,

podrobnosti týkající se jednání výborů (je neveřejné, schází se podle potřeby, svolávání, organizačně technické zabezpečení),

c) přijímání usnesení a hlasování, pořizování zápisu apod.

Vzor jednacího řádu viz rámeček.

(Příště: Jednací řád rady obce a komisí rady obce včetně vzorů.)

PAVLA SAMKOVÁ
MIROSLAV BÝMA

právníci, Ostrava

Jednací řád zastupitelstva obce a výborů zastupitelstva obce

Část I.

Jednací řád zastupitelstva obce

Zastupitelstvo obce (dále jen "zastupitelstvo") vydává podle § 96 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o obcích"), tento svůj jednací řád:

Článek 1

Úvodní ustanovení

Jednací řád zastupitelstva upravuje přípravu, svolání, průběh a pravidla jednání, usnášení a kontrolu plnění usnesení zastupitelstva, jakož i další věci, související s jeho zasedáním.

Článek 2

Pravomoci zastupitelstva

(1) Zastupitelstvo rozhoduje ve věcech stanovených zákonem o obcích.

(2) Zastupitelstvo rozhoduje i o dalších věcech, stanoví-li tak zákon.

Článek x

Organizačně technické záležitosti

(1) Pro zpracování a předkládání materiálů platí "Pravidla pro zpracování a předkládání materiálů pro schůzi rady obce a zasedání zastupitelstva obce", vydaná tajemníkem obecního úřadu.

(2) O průběhu zasedání zastupitelstva se pořizuje zápis, za jehož vyhotovení odpovídá obecní úřad. Vedle zápisu se z průběhu zasedání pořizuje také zvukový záznam.

(3) Zápis dosvědčuje průběh zasedání a obsah usnesení. Jeho součástí je vlastnoručně podepsaná listina přítomných a při použití systému HKZ též protokoly o hlasování.

V zápisu se uvádí:

a) den a místo zasedání,

b) hodina zahájení a ukončení,

c) jména určených ověřovatelů zápisu,

d) počet přítomných členů zastupitelstva,

e) jména omluvených i neomluvených členů zastupitelstva,

f) schválený program zasedání,

g) průběh rozpravy se jmény řečníků,

h) průběh a výsledek hlasování,

i) učiněná oznámení o střetu zájmů (osobním zájmu),

j) další skutečnosti, které by se podle rozhodnutí členů zastupitelstva měly stát součástí zápisu,

k) přijatá usnesení,

l) jméno zapisovatelky,

m) datum pořízení zápisu.

Část II.

Jednací řád výborů zastupitelstva obce

(zřízených podle § 117 a násl. zákona o obcích)

Článek x

Úvodní ustanovení

Jednací řád výborů upravuje přípravu, obsah jednání, způsob usnášení se a hlasování výborů.

Článek x

Postavení výboru

(1) Zastupitelstvo zřizuje a zrušuje výbory v souladu s ustanovením § 84 odst. 2 písm. l) a § 117 a násl. zákona o obcích.

(2) Výbor je iniciativní a kontrolní orgán zastupitelstva.

Část III.

Závěrečná ustanovení

Článek x

Závěrečná ustanovení

Jednací řád zastupitelstva obce a výborů zastupitelstva obce schválilo zastupitelstvo usnesením

č. ...... ze dne xxxxxx s účinností od xxxxxx.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down