Naše obec měla v úmyslu zadat veřejnou zakázku na dodávky. Protože šlo o dodávku, jejíž hodnota přesahovala 2 mil. Kč, vyhlásili jsme otevřené řízení podle zákona číslo 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách. V rámci tohoto řízení byly podány tři nabídky, ale ani jedna z nich nesplňovala požadavky...
Naše obec měla v úmyslu zadat veřejnou zakázku na dodávky. Protože šlo o dodávku, jejíž hodnota přesahovala 2 mil. Kč, vyhlásili jsme otevřené řízení podle zákona číslo 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách. V rámci tohoto řízení byly podány tři nabídky, ale ani jedna z nich nesplňovala požadavky stanovené v zadávací dokumentaci, všichni tři uchazeči museli být tudíž zadavatelem vyloučeni. Jak máme v tomto případě dál postupovat? Je třeba vypisovat nové otevřené řízení?
Pokud předpokládaná cena předmětu veřejné zakázky na dodávky přesahuje dva mil. Kč, a vy jako veřejný zadavatel jste se rozhodli zakázku zadat v otevřeném řízení v souladu se zákonem č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, v platném znění (dále jen zákon), postupovali jste zcela správně. Jestliže poté hodnotící komise jmenovaná zadavatelem v rámci posuzování a hodnocení nabídek zjistila, že žádná z řádně podaných nabídek nesplňuje zadávací podmínky, musí hodnotící komise všechny nabídky uchazečů vyřadit v souladu s ustanovením § 61 odst. 1 zákona a zadavatel bezodkladně tyto uchazeče vyloučí ze zadávacího řízení v souladu s ustanovením § 61 odst. 5 zákona.
Za dané situace byl úmysl zadavatele zadat veřejnou zakázku v otevřeném řízení zmařen, ovšem v tomto případě se zadavatel nemusí pokoušet opětovně zadat zakázku v otevřeném řízení. Může použít postup podle ustanovení § 27 odst. 1 písm. a) zákona, tj. zadání zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění.
Jednací řízení bez uveřejnění zákon upravuje jako výjimečný způsob zadání veřejné zakázky. Tento druh zadávacího řízení může být z důvodu své "potenciální neprůhlednosti" zadavatelem použit pouze ve výjimečných, zákonem taxativně stanovených případech. K těm patří i váš případ. Pamatuje na něj výše zmíněné ustanovení § 27 odst.1 písm. a) zákona: "Jednací řízení bez uveřejnění může zadavatel použít, jestliže v předchozím otevřeném nebo užším řízení nebyly podány žádné nabídky nebo nabídky splňující zadávací podmínky a zadavatel podstatně nezmění zadávací podmínky". Je však ještě nutno upozornit zadavatele na povinnost, aby pro jednací řízení bez uveřejnění podstatně nezměnil zadávací podmínky. Zadávací podmínky stanovuje § 17 písm. a) zákona: "Zadávacími podmínkami se rozumí veškeré požadavky zadavatele, obsažené v oznámení zadávacího řízení, případně dále upřesněné v zadávací dokumentaci, které musí být uchazečem splněny".
Na základě výše uvedeného tedy zadavatel po neúspěšném otevřeném řízení může zakázku zadat v jednacím řízení bez uveřejnění, v rámci kterého má možnost vyzvat k jednání o konkrétních smluvních podmínkách jednoho či více zájemců. Je ovšem nutno v rámci tohoto mimořádného způsobu zadání veřejné zakázky pamatovat na základní principy zadávání, kterými jsou: transparentnost, nediskriminační postup a hospodárnost vynaložených prostředků.
Ing. Martin HADAŠ
RAVEN Consulting, a. s.