01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jednání zastupitelstva a rady obce

V tomto druhém pojednání našeho seriálu Na startu nového volebního období zastupitelstva obce se budeme zabývat přípravou zasedání zastupitelstva obce (dále jen zastupitelstvo) a schůzí rady obce (dále jen rada), průběhem jednání těchto orgánů a přijímaných závěrů, jak vyplývá ze zákona č. 128/2000...

V tomto druhém pojednání našeho seriálu Na startu nového volebního období zastupitelstva obce se budeme zabývat přípravou zasedání zastupitelstva obce (dále jen zastupitelstvo) a schůzí rady obce (dále jen rada), průběhem jednání těchto orgánů a přijímaných závěrů, jak vyplývá ze zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o obcích).

ZASTUPITELSTVO OBCE

Nejvyšším orgánem samostatné působnosti obce je zastupitelstvo. Ústava ČR v hlavě sedmé stanoví, že "obec je samostatně spravována zastupitelstvem", přičemž "působnost zastupitelstev může být stanovena jen zákonem".

Základní pravomoc vyhrazená zastupitelstvu je uvedena v zákoně o obcích. Obecné úkoly zahrnuje § 84, majetkoprávní úkony pak § 85 uvedeného zákona. Zastupitelstvo si může vyhradit i další věci patřící do samostatné působnosti obce, pokud nejsou vyhrazeny radě podle § 102 odst. 2 zákona o obcích. Zastupitelstvo rozhoduje i o některých věcech vyhrazených radě v případě, že se rada obce nevolí (viz dále).

Zastupitelstvo rozhoduje o zrušení usnesení rady, jsou-li mu předložena k rozhodnutí v případě, že starosta pozastavil výkon usnesení rady, měl-li za to, že je nesprávné (§ 105 zákona o obcích). Další pravomoci zastupitelstvu stanovují zvláštní zákony (viz rámeček).

Zásady, které je zapotřebí dodržovat při přípravě a jednání zastupitelstva (viz zákon o obcích):

1. Jednání zastupitelstva je veřejné (§ 93 odst. 2) - veřejnost nemůže být vyloučena. Pokud by bylo neveřejné, nejednalo by se o zasedání zastupitelstva podle zákona o obcích a veškerá usnesení, popřípadě další opatření na tomto jednání přijatá, by byla zřejmě neplatná;

2. Koná se v územním obvodu obce (§ 92 odst. 1) - musí být dostupné občanům obce a dalším oprávněným osobám (§ 16, § 17). Porušení tohoto ustanovení zákona by mělo obdobné důsledky jako v případě porušení principu veřejnosti;

3. Zastupitelstvo se schází podle potřeby, nejméně jedenkrát za 3 měsíce (§ 92 odst. 1) - pokud by se nesešlo po dobu delší než 6 měsíců tak, aby bylo schopno se usnášet, Ministerstvo vnitra je rozpustí. Proti tomuto rozhodnutí ministerstva může obec podat žalobu k soudu (§ 89 odst. 1);

4. Zasedání zastupitelstva svolává a zpravidla řídí starosta (je povinen je svolat, požádá-li o to alespoň jedna třetina členů zastupitelstva, hejtman kraje nebo ve stanoveném případě ředitel krajského úřadu. Koná se pak nejpozději do 21 dnů ode dne, kdy žádost byla doručena obecnímu úřadu. Nesvolá-li zasedání starosta, učiní tak místostarosta, popřípadě jiný člen zastupitelstva (§ 92 zákona o obcích ve spojení s § 55 odst. 4 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů);

5. Zastupitelstvo je schopno se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů. Není-li při zahájení nebo v jeho průběhu přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů, ukončí předsedající zasedání. Do 15 dnů se koná jeho náhradní zasedání (§ 92 odst. 3). O jeho přípravě platí ustanovení bodu 6;

6. O místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva informuje obecní úřad vyvěšením informace na úřední desce alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva, případně dále způsobem v místě obvyklým (§ 93 odst. 1). Zákon o obcích nespojuje s nezveřejněním informace nebo nedodržením doby zveřejnění neplatnost výsledků zasedání zastupitelstva; může však být namítáno porušení práva občana na včasné informování o konání zasedání zastupitelstva. Doporučuje se nezapočítávat do této doby den vyvěšení informace a den konání zastupitelstva;

7. Podrobnosti o jednání zastupitelstva stanoví jednací řád (§ 96). K obsahu jednacího řádu viz dále;

8. O průběhu zasedání zastupitelstva se pořizuje zápis, který podepisuje starosta nebo místostarosta a určení ověřovatelé. V zápise se vždy uvede počet přítomných členů zastupitelstva (nejlépe přiložit rovněž prezenční listinu přítomných), schválený pořad jednání zastupitelstva, průběh a výsledek hlasování a přijatá usnesení. Zápis se pořizuje do 10 dnů po skončení zasedání a ukládá na obecním úřadě k nahlédnutí. O námitkách člena zastupitelstva proti zápisu rozhodne nejbližší zasedání zastupitelstva (§ 95);

9. Poklesne-li počet členů zastupitelstva o více než polovinu, popřípadě pod 5 a zastupitelstvo nemůže být doplněno z náhradníků, oznámí obecní úřad neprodleně tuto skutečnost krajskému úřadu. V takovém případě nemůže zastupitelstvo rozhodovat o záležitostech podle § 84 a § 85 zákona o obcích (§ 90 zákona o obcích);

10. Právo předkládat návrhy k zařazení na pořad jednání připravovaného zasedání zastupitelstva mají jeho členové, rada a výbory zastupitelstva. O zařazení návrhů přednesených v průběhu zasedání zastupitelstva na program jeho jednání rozhodne zastupitelstvo (§ 94 zákona o obcích).

Obsah jednacího řádu zastupitelstva obce (popřípadě také výborů zastupitelstva): Jednací řád by měl obsahovat podrobnosti o jednání zastupitelstva, tj. ustanovení o přípravě, svolání, průběhu a pravidlech jednání, usnášení, kontrole plnění usnesení a dalších věcech souvisejících s jeho jednáním. Protože zastupitelstvo zřizuje také výbory (nejméně finanční a kontrolní), je vhodné také zásady jejich jednání upravit v jednacím řádu výborů, který může být součástí jednacího řádu zastupitelstva.

Jednací řád zastupitelstva by měl upravovat:

a) Svolání zasedání zastupitelstva - kdo svolává (starosta), kdo informuje (obecní úřad) a jakým způsobem, v jakých termínech se konají zasedání zastupitelstva (v termínech schválených zastupitelstvem, popř. požádají-li o to oprávněné osoby, ke slavnostním příležitostem), kdo je na zasedání mimo členů zastupitelstva zván apod.

b) Příprava zasedání - kdo organizuje (rada/starosta): stanoví dobu a místo jednání, navrhne program jednání, stanovení odpovědnosti za zpracování a předložení odborných podkladů pro jednání (písemné materiály, kdy postačuje ústní informace), způsob předávání materiálů členům zastupitelstva (písemně, CD, termín, do kterého musí být písemné materiály doručeny) apod.

c) Postup schvalování programu zasedání zastupitelstva - návrh programu (rada/starosta), jeho doplnění a schválení; podání informace občanům o činnosti orgánů obce (podle § 97 zákona o obcích); popř. návrhová komise pro přípravu usnesení apod.

d) Podrobnosti o průběhu zasedání zastupitelstva - kdo zahajuje a řídí zasedání včetně hlasování o usnesení (starosta/předsedající), procedurální věci (například ověření počtu přítomných), zpráva ověřovatelů zápisu z předchozího zasedání, způsob předkládání materiálů, popř. podávání informací - podle schváleného pořadu jednání, řízení diskuse, oprávnění k vystoupení v diskusi - pořadí včetně občanů obce, popřípadě omezení délky diskusního vystoupení, námitky porušení jednacího řádu, ukončení rozpravy apod.

e) Příprava usnesení zastupitelstva - složení a volba návrhové komise, vymezení předkladatele, návrh usnesení - co má obsahovat (u ukládacích usnesení se nesmí opomenout stanovit termín plnění a zodpovědnou osobu), forma závěrečné rekapitulace usnesení apod.

f) Ustanovení o způsobu hlasování - veřejné, tajné, hlasovací zařízení, postup při hlasování: o každém bodu, o všech návrzích usnesení najednou, jak se hlasuje o protinávrzích, variantách a kdy je usnesení přijato apod.

g) Ustanovení o dotazech, připomínkách a podnětech členů zastupitelstva - forma a způsob vyřizování, evidence podaných dotazů, připomínek a podnětů členů zastupitelstva.

h) Ustanovení o možnosti zřizování odborných pracovních skupin pro přípravu složitých bodů jednání zastupitelstva (materiálů).

i) Pořizování zápisu - podrobnosti o pořizování zápisu a jeho obsah v návaznosti na § 95 zákona o obcích.

j) Evidence usnesení - zabezpečení a kontrola plnění usnesení, souhrnná zpráva o plnění usnesení pro zastupitelstvo, tiskové opravy apod.

k) Další povinnosti členů zastupitelstva - například střet zájmů podle § 83 zákona o obcích a úkoly vyplývající ze zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.

l) Možnost zřízení politických klubů z řad členů zastupitelstva; a další potřebná ustanovení.

V další části se může stanovit jednací řád výborů zastupitelstva:

a) postavení výborů, složení výborů, jejich úkoly, zánik funkce člena výboru,

b) jednání výborů (je neveřejné, schází se podle potřeby, pořizování zápisu a usnesení),

c) přijímání usnesení a hlasování.

Program (pořadu) zasedání zastupitelstva by měl obsahovat následující body:

1. zahájení (předsedajícím - starostou, konstatování přítomných - usnášeníschopnost zastupitelstva),

2. zpráva ověřovatelů zápisu z minulého zasedání zastupitelstva,

3. určení ověřovatelů zápisu z tohoto zasedání zastupitelstva,

4. (případná) volba návrhové komise,

5. informace o činnosti orgánů obce (§ 97 zákona o obcích),

6. informace o plnění předchozích přijatých usnesení,

7. další body programu.

Dále mohou být na program zařazeny záležitosti organizační povahy, diskuse; zpráva návrhové komise (návrh usnesení - popřípadě rekapitulace schválených usnesení); závěr.

RADA OBCE

Je výkonným orgánem obce v samostatné působnosti. Rada ze své činnosti odpovídá zastupitelstvu. V oblasti přenesené působnosti rozhoduje rada, jen stanoví-li tak zákon.

Vyhrazené pravomoci rady jsou uvedeny v § 102 odst. 2 zákona o obcích. Rada zabezpečuje rozhodování ostatních záležitostí patřících do samostatné působnosti obce, jestliže nejsou vyhrazeny zastupitelstvu nebo si je zastupitelstvo nevyhradilo.

Rada nemůže svěřit starostovi ani obecnímu úřadu rozhodování v záležitostech, které jí jsou vyhrazeny, s výjimkou ukládání pokut ve věcech samostatné působnosti obce a rozhodování o uzavírání nájemních smluv a smluv o výpůjčce (§ 102 odst. 3 zákona o obcích).

V obcích, kde starosta vykonává pravomoc rady (kde se rada nevolí), je zastupitelstvu vyhrazeno též:

a) rozhodovat ve věcech obce jako jediného společníka obchodní společnosti,

b) vydávat nařízení obce,

c) stanovit rozdělení pravomocí v obecním úřadu, zřizovat a zrušovat odbory a oddělení obecního úřadu,

d) stanovit celkový počet zaměstnanců obce v obecním úřadu a v organizačních složkách obce,

e) přezkoumávat na základě podnětů opatření přijatá obecním úřadem v samostatné působnosti a komisemi.

Zásady jednání rady (viz zákon o obcích):

1. Jednání je neveřejné, k jednotlivým bodům svého jednání může rada přizvat dalšího člena zastupitelstva a jiné osoby (§ 101 odst. 1).

2. Schází se podle potřeby (§ 101 odst. 1).

3. K přijetí usnesení nutný souhlas nadpoloviční většiny všech členů (§ 101 odst. 2).

4. Zápis - podepisuje starosta s místostarostou nebo jiným radním, musí být pořízen do 7 dnů a uložen u obecního úřadu k nahlédnutí členům zastupitelstva (§ 101 odst. 3).

5. Připravuje návrhy pro jednání zastupitelstva, zabezpečuje plnění jím přijatých usnesení (§ 102 odst. 1).

6. Vlastní jednání rady se řídí jednacím řádem, který je rada podle § 101 odst. 4 povinna vydat (obsahově zpravidla koresponduje s jednacím řádem zastupitelstva, jeho součástí může být rovněž jednací řád komisí rady).

Miroslav Býma
Pavla Samková

odbor právní a organizační Krajského úřadu Moravskoslezského kraje

Zvláštní zákony, které stanovují další pravomoci zastupitelstva obce

Jsou to například:

zákon č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů,

zákon č. 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních a o změně některých zákonů,

zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a další.

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

  1. Po volbách jsme převzali vedení radnice v dost zuboženém stavu, navíc nám minulé vedení prakticky nic nesdělilo, neb skončili v opozici. Celá agenda probíhala v mnoha oblastech v rozporu s vaším článkem a zákonem o obcích. Nakonec nám pomohl hodně systém https://www.usneseni.cz, který nám pomohl nově a správně uchopit celou problematiku. Mohu tedy doporučit i ostatním v podobné situaci.
    Ráda bych se ale zeptala na jednu věc. Systém usneseni.cz detekuje v rámci kontroly annonymizace osobní data. Díky tomu jsou pak veškerá přijatá usnesení a obecně data v systému včetně výstupů na www města anonymizovaná. Neanonymizovanou (plnou) verzi výstupů z jednání pak ukládáme jen na úřadě jak v elektronické, tak listinné podobě, podepsané starostou a ověřovateli. Je to takto dostatečné?

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down