V souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie čekají naše účetnictví některé změny. Připravovaná novela zákona o účetnictví se například dotýká i některých nevýdělečných organizací, a to zejména těch, které vedou jednoduché účetnictví.
Novelizovaná ustanovení vymezují povinnost nevýdělečným účetním jednotkám přejít na podvojné účetnictví. Důvodem této změny je mj. i skutečnost, že "jednoduché účetnictví" je unikátní a ve světě ojedinělý účetní systém, který však není považován za účetnictví. To by mohlo organizacím činit problémy při získávání finančních prostředků z fondů Evropské unie. Podmínkou vymezenou mezinárodními smlouvami je vedení účetnictví, tedy podvojného účetnictví. O změnách, které účetnictví čekají, jsme hovořili s ředitelkou Svazu účetních - Metodické sekce Doc. Ing. Hanou Březinovou, CSc.
Co má Svaz účetních na starosti?
Svaz účetních je profesní institucí, která sdružuje na dobrovolné bázi účetní pracovníky všech kategorií, úrovně vzdělání a praxe, dále auditory, daňové poradce, ekonomy, manažery a učitele této discipliny. To znamená ty, kteří chtějí mít aktuální informace, metodický a vzdělávací servis a ostatní výhody, jež jim tato forma organizace profesionálů nabízí. Svaz účetních pokračuje kontinuálně v činnosti Českého svazu účetních a statistiků, který vznikl v roce 1969. Po celou dobu bylo a je jeho hlavním posláním pomáhat účetním získávat nové poznatky, rozvíjet schopnosti a dovednosti a vytvářet jim podmínky k odborné diskusi a výměně informací.
Jakým způsobem pomáhá váš svaz veřejné správě?
Organizační složky státu jsou účetními jednotkami, navíc ve většině případů samy dále zřizují organizace ať již obchodní či příspěvkové. Je tedy nezbytné, aby na úseku účetnictví v těchto institucích pracovali profesionálové. Musí znát účetnictví různých typů účetních jednotek, navíc mnohdy provádějí ověřování účetnictví subjektů na nižším stupni řízení. Problematika účetnictví je u organizačních složek státu navázána na rozpočtovou skladbu, není jednoduchá a lze konstatovat, že metodika v této oblasti se rozvíjí s daleko menším zájmem jak ze strany státních orgánů, tak ze strany profesních institucí.
Svaz účetních, respektive Institut Svazu účetních, a. s., a dále základní organizace Svazu účetních pořádají odborné přednášky a semináře speciálně zaměřené na problematiku obcí, měst a krajů. Metodická sekce Svazu účetních v časopise Metodické aktuality publikuje výklady k dotazům účetních z této sféry, přináší aktuální právní předpisy se zaměřením na účetnictví, různé výklady a stanoviska v softwaru Účetní poradce. Na výstavách SFAMEX - v tomto roce Svaz účetních pořádá 13. - 15. 11. již 18. specializovanou výstavu - se lze setkat běžně i s firmami, které vytvářejí produkty využívané organizačními složkami státu.
Obracejí se na vás obce s některými požadavky?
Požadavky obcí se týkají nejen odborných školení, ale také přicházejí konkrétní dotazy na stanovení metodiky. Mezi aktuální patří problematika dotací, možnost a vhodnost odpisování majetku, oceňování jednotlivých složek aktiv. Velmi často se prolíná problematika správného účtování u organizací a společností, které byly zřízeny organizačními složkami státu. Obce se také začaly zajímat o systém certifikace účetních, jenž Svaz účetních provádí a který zaujal hlavně podnikatelský sektor.
Jak se změní zákon o účetnictví?
Změny se týkají vypuštění jednoduchého účetnictví z regulace tímto zákonem. Novela přináší tzv. zjednodušené podvojné účetnictví, kdy právě u organizačních složek státu zákon stanoví povinnost vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu. Podstatou je možnost spojit účtování v deníku s účtováním v hlavní knize, a to na základě účtového rozvrhu, který může mít pouze účtové skupiny. Dále omezení vytvářet rezervy, opravné položky, zákaz oceňovat reálnou hodnotou, povinnost odpisovat. Popisovat další změny znamená vyčerpat veškeré kapacity tohoto čísla časopisu Moderní obec. Tak snad jen směr - změny v problematice účetních záznamů, úpravy v metodě oceňování, rozšíření povinných informací v příloze v účetní závěrce, stanovení hladiny významnosti výhradně u územních samosprávných celků, které jsou příjemci prostředků ze státního rozpočtu nebo s nimi hospodaří a jsou povinny tyto prostředky vypořádat.
V jakém stádiu je uvažovaná novela zákona a kdy nabude účinnosti?
Vládní návrh novely zákona o účetnictví prošel koncem září Poslaneckou sněmovnou, kde byly předloženy ještě některé pozměňovací návrhy. Nyní čeká na schválení v Senátu. Je tedy nezbytné ještě dokončit legislativní proces. Zákonodárci předpokládají, že zákon by měl obecně nabýt účinnosti 1. ledna 2004. Přechodná ustanovení, respektive pozměňovací návrhy k nim řeší některé možné posuny účinnosti. Je vhodné podtrhnout, že novelizovány budou v této souvislosti se stejnou účinností i prováděcí vyhlášky. Všechna opatření vydávána ministerstvy k 31. prosince 2003 končí svoji účinnost. Ministerstvo financí se rozhodlo, že je nahradí vydáním národních účetních standardů.
Bude se po vstupu ČR do EU měnit i naše účetnictví?
Evropská unie prostřednictvím svých orgánů rozhodla o procesu harmonizace účetnictví členských států. Zásadní kroky již probíhají. Česká republika nemůže stát mimo toto dění, a proto se k této harmonizaci přihlásila. Jak se podaří uvedení tohoto procesu do života v členských státech Evropské unie, bude záleží i na nás, jako na přistupujícím členu k tomuto společenství. Sjednocování účetnictví v EU by mělo podle mého názoru prohloubit rozdíly v systému účetnictví pro podnikatelský sektor, včetně finančních institucí a pro veřejný sektor, zejména organizační složky státu.