V Jihlavě žije přes 50 000 obyvatel a na jejich bezpečnost dohlíží přes 70 strážníků. Před několika lety se rozhodli pro novou softwarovou podporou pro městskou policii a následně i pro nový systém na podporu parkování. Povídáme si s ředitelem Městské policie Jihlava, Bc. Stanislavem Mašterou.
Proč jste se rozhodli zavést komplexní systém pro městskou policii?
Jihlava je velké město a naším posláním je péče o bezpečnost obyvatel. Programy, které jsme používali, již nestačily pokrýt všechny oblasti naší činnosti, některé administrativní kroky se duplikovaly, ověřování a kontroly trvaly dlouho. Potřebovali jsme moderní nástroj pro zefektivnění práce městské policie, který by zrychlil práci strážníků na ulici, podporoval operativní komunikaci a poskytoval potřebná data pro velitele i dispečink.
Co bylo pro vás nejdůležitější při volbě systému?
Za klíčové jsme považovali podporu práce strážníků v terénu, tzn. aby bylo možné maximum práce související s pochůzkami, kontrolami, případnými přestupky či událostmi administrovat přímo na místě bez nutnosti vracet se na služebnu či volat dispečink, např. se žádosti o ověřování.
Důležitým aspektem byly i vazby na stávající informační systém používaný na magistrátu, zejména na Spisovou službu a agendu Přestupky, abychom opět ušetřili čas a omezili duplicitní práci.
Vybrali jste si Městskou policii VERA. Jak probíhala implementace?
Po analýze následovala instalace, dále konfigurace a nastavení systému. Pokračovali jsme zadáním personálních dat a souvisejících oprávnění. Dbali jsme na principy zastupitelnosti, aby nebyla ohrožena kontinuita dat v případě dovolených a nemocí. Vytvořili jsme testovací prostředí, abychom se mohli připravit na ostrý provoz. V průběhu testování vyvstaly požadavky na rozšíření. Postupně v rámci rozvoje byly implementovány.
A pak následovala školení…
Samozřejmě. A protože víme, že lidé musí dostat novinky „do krve“, nezůstalo jenom u jednoho. Udělali jsme plán, rozdělili uživatele do dvou skupin a pro každou z nich jsme připravili celodenní základní a pokračovací školení. Před náběhem na ostrý provoz pak ještě jedno opakovací. Kolegové ocenili, že konzultanti VERY znají reálný život městské policie a jejich odpovědi nejsou jenom teoretické, ale i praktické, zkrátka vědí, o čem mluví.
Od 3. dubna 2019 jsme přešli na ostrý provoz. Jsem moc rád, že jsme věnovali testování a školení dostatečný čas, přechod byl snazší.
Řada měst v posledních letech řeší parkování. Jak je to v Jihlavě?
Parkování je pro města stále aktuální výzva. Náš magistrát se rozhodl řešit tuto otázku v celé její šíři. Město je rozděleno na parkovací zóny s konkrétním režimem. Strážníci využívají mobilní aplikaci na kontrolu jak dlouhodobých, tak krátkodobých oprávnění. Zapíšou nebo pomocí OCR načtou RZ a zašlou dotaz do systému. V řádu vteřin se jim vrátí odpověď, zda poplatek byl uhrazen, v jaké zóně a na jakou dobu. V případě neoprávněného parkování na místě ověří vozidlo, řidiče a založí přestupek.
Jak jste spokojeni s Městskou policií VERA Radnice?
Je to výrazná změna oproti minulosti. V jednom systému máme vše důležité – personalistiku, autoprovoz, výzbrojní sklad i různé statistiky a přehledy.
Zjednodušily se nám některé pracovní postupy, strážnici mají všechno, co potřebují k řešení případu s sebou. Ve služebních telefonech mají mobilní aplikaci, která ověří osoby i vozidla, udělá fotodokumentaci a založí přestupek. Některé položky, jako např. místo, se dotáhnou automaticky, nebo se přednabízí. Aplikace zároveň předává úkoly a informace z/do dispečinku. Díky mobilní tiskárně se dostanou předvolánky pro nepřítomného pachatele „za stěrač“ během chvilky. Je to správná volba pro náš tým.
Děkujeme, pane Maštero, za rozhovor a přejeme, ať systém dobře slouží.*