Od 1. září se Jihočeský kraj více zaměřuje na kontroly přetížených nákladních vozidel a kamionů. Dopravce, kteří své vozy přetěžují, navíc čekají podstatně větší sankce než dosud. Umožňuje to novela zákona o pozemních komunikacích. Podle nových pravidel mohou krajem pověřené osoby - za účasti...
Od 1. září se Jihočeský kraj více zaměřuje na kontroly přetížených nákladních vozidel a kamionů. Dopravce, kteří své vozy přetěžují, navíc čekají podstatně větší sankce než dosud. Umožňuje to novela zákona o pozemních komunikacích. Podle nových pravidel mohou krajem pověřené osoby - za účasti policie, celníků či dalších orgánů, které smějí vozidlo zastavit, převažovat vozidla na silnicích II. a III. tříd ve vlastnictví kraje, ale i na komunikacích I. třídy. Rada kraje tímto úkolem pověřila Správu a údržbu silnic Jihočeského kraje.
»Řidiči si často oprávněně stěžují, že po našich silnicích jezdí přetížené kamiony, a ničí tak komunikace, které na to nejsou stavěné. Proto budeme v kontrolách nákladů pokračovat. Rozhodně chceme více chránit naše silnice II. a III. třídy, ale máme souhlas i ke kontrolnímu vážení na silnicích I. třídy,« uvedl jihočeský hejtman Jiří Zimola. Připomněl, že cílem kraje není získat více prostředků na pokutách, ale spíše preventivně působit, aby nedocházelo k ničení silnic na území kraje nezodpovědným chováním dopravců.
»Nyní jsou na území kraje k dispozici čtyři váhy, které chceme samozřejmě maximálně využít. Ve spolupráci s policií, celním úřadem a Centrem služeb pro silniční dopravu vytipujeme místa a úseky, kde by toto mobilní vážení mohlo probíhat. Půjde zejména o trasy, kde si kamiony zkracují cesty, přičemž tyto komunikace nejsou na těžký provoz technicky připravené,« dodal Jiří Zimola.
Novela upravuje také proces správního řízení. Dosud správní řízení v této oblasti vedl krajský úřad, od prvního září budou tuto agendu vyřizovat odbory dopravy obcí s rozšířenou působností. Těch je na jihu Čech 17. Loni krajský úřad udělil dopravcům kvůli přetížení vozidel pokuty ve výši asi 1,2 mil. Kč. Přetížené přitom bylo téměř každé třetí vozidlo.